Amphicoelias

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Amphicoelias
Julat zaman: 150.8–145.5 Ma
Zaman Jurassic Akhir
Ilustrasi antik Amphicoelias oleh Carl Dahlgren, 1892
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Suborder:
Infraorder:
Keluarga:
Genus:
Amphicoelias

Spesies:
A. altus

Cope, 1877

Amphicoelias (/ˌæmfɪˈsiːliəs/, bermaksud "biconcave", daripada bahasa Yunani ἀμφί, amphi: "di kedua-dua belah", dan κοῖλος, koilos: "berongga, cekung") ialah genus dinosaur sauropod herbivor yang hidup lebih kurang 150 juta tahun dahulu. Tithonian (Zaman Jurassic Akhir) yang kini dikenali sebagai Colorado, Amerika Syarikat. Amphicoelias bersaiz sederhana pada kira-kira 18 meter (59 kaki) panjang dan 15 metrik tan (17 tan pendek) dalam jisim badan, lebih pendek daripada Diplodocus saudara terdekatnya. Kaki belakangnya sangat panjang dan kurus, dan kaki depannya secara proporsional lebih panjang daripada saudara-mara.

Fosil senama spesies Amphicoelias altus, Muzium Sejarah Semula Jadi Amerika 5764, tidak pasti dalam bahan yang disertakan. Apabila diterangkan oleh Edward Drinker Cope sejurus selepas penemuannya pada tahun 1877, Amphicoelias dicatatkan termasuk banyak vertebra belakang, satu pubis, dan tulang paha. Bagaimanapun, selepas pembelian dan pengkatalogan bahan oleh AMNH, Henry Fairfield Osborn dan Charles Mook menyifatkan spesimen itu hanya mempunyai dua vertebra, pubis, femur, gigi, scapula, coracoid, ulna dan femur kedua. Bahan tambahan, yang tidak disebutkan oleh Cope, ditemui berdekatan dengan holotype dan serupa dengan Diplodocus, saudara kepada Amphicoelias. Tugasan mereka telah dipersoalkan oleh pengarang seterusnya Emanuel Tschopp et al. dalam analisis Diplodocidae. Semasa penerangan tentang Amphicoelias altus pada tahun 1877, Cope juga menamakan A. latus, untuk tulang paha dan vertebra ekor. Berikutan penerangannya, Osborn dan Mook pada tahun 1921 mengenal pasti semula bahan tersebut sebagai spesimen Camarasaurus, tugasan diikuti oleh pengarang lain yang menyemak bahan tersebut. Setahun kemudian 1878, Cope menamakan spesies ketiga Amphicoelias, A. fragillimus untuk vertebra dorsal raksasa yang kemudiannya hilang. Berukuran kira-kira 2.7 m (8.9 kaki) jika dibina semula berdasarkan Diplodocus, anggaran awal untuk panjang haiwan dalam hidup adalah antara 40 dan 60 m (130 dan 200 kaki) panjang.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.