Anas Alam Faizli

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
YBhg. Dato' Dr. Anas Alam Faizli
Kelahiran (1980-12-05) 5 Disember 1980 (umur 43)
Nether Edge Hospital, Sheffield, England, United Kingdom
Pusat pendidikanUniversiti Teknologi Malaysia
Universiti Terbuka Malaysia
Karya terkenal
Malaysia Kaya, Rakyat Miskin
Kepentingan utama
Business, Socio-Economy, Education, Energy, Poverty, Policy, Petroleum, Inequality, Green Technology, Women Empowerment
Idea cemerlang
The Myth of the Rich and the Poor, The Hollow Economy, Love Pedagogy, Primary Boarding School, Non-Profit Hospital, Freedom of Information Act, Foreign Workers Policy, Volunteerism as Agent of Democracy, Women for High Income Nation

Anas Alam Faizli (lahir 5 Disember 1980) dikenali sebagai Anas, adalah salah seorang pemimpin penting Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) di Malaysia[1], merupakan ahli perniagaan, usahawan, aktivis dan penulis.[2] Di samping itu, beliau juga mengasaskan beberapa pertubuhan bukan kerajaan dan sebuah badan pemikir penyelidikan ekonomi. Buku-bukunya adalah buku terlaris berjudul Rich Malaysia, Poor Malaysians dan Malaysia Kaya, Rakyat Miskin.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Anas dilahirkan pada 5 Disember 1980 (27 Muharram 1401 Hijrah) di Nether Edge Hospital, Sheffield, England sebagai anak sulung sepuluh adik beradik. Beliau dibesarkan dalam keluarga orang Islam sederhana. Kedua ibu bapanya ialah pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Ibu Anas berasal dari Kedah dan bapanya berasal dari Kuala Lumpur. Datuk Anas sebelah ibunya, Abdul Rahman bin Ibrahim ialah Guru Besar sekolah kerajaan di Simpang Empat, Alor Setar Kedah.

Datuk Anas sebelah bapanya, Mohd Zain bin Abu[3] adalah keturunan Bugis sementara neneknya, Siti Hajar binti Othman berasal dari keturunan Minangkabau. Bapa Siti Hajar, Haji Othman bin Haji Abdullah,[4] adalah seorang pejuang nasionalis dan pejuang kebebasan, pengasas Seruan Azhar Mesir dan juga akhbar Malaya, Majlis. Haji Othman adalah kawan rapat Naib Presiden Pertama Indonesia, Mohammad Hatta.[5]

Datuk Haji Othman, Haji Mohd Taib bin Haji Abdul Samad, dianggap sebagai hartawan yang berpengaruh dalam sejarah awal Kuala Lumpur, Malaysia. Haji Taib mempunyai lombong bijih timah, tanah ladang dan banyak rumah dan kedai kebanyakannya di Jalan Melayu, Kuala Lumpur. Haji Taib adalah kenalan dekat Sultan Abdul Samad. Pada akhir abad ke-19, Haji Taib merupakan salah satu daripada pedagang dan pusat pembangunan bandaraya terkaya, Kampung Baru.[6]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Anas menerima pendidikan awal dari Sekolah Rendah Islam Al-Amin (SRIAA) yang terletak di Jalan Gurney, Kuala Lumpur. Sekolah ini diasaskan oleh Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM), kini dikenali sebagai Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM). Anas menamatkan sekolah menengah rendahnya di Sekolah Menengah Islam Al-Amin (SMIAA).

Selepas keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR), beliau ditawarkan dan masuk ke Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS). Di KISAS, Anas adalah Presiden Kelab Antarabangsa dan pada tahun 1997 ia mewakili sekolah sebagai sebahagian daripada pasukan perdebatan untuk Piala Perdana Menteri (PPM). Sekolah itu memenangi kejohanan Zon Tengah dengan mengalahkan debat dari Royal Military College (RMC), Sekolah Seri Puteri (SSP), dan Sekolah Alam Shah (SAS). KISAS memenangi tempat ketiga di peringkat kebangsaan.

Selepas KISAS, Anas mengejar gelar sarjana muda dari Universiti Teknologi Malaysia. Pada tahun 2011, beliau menjadi lulusan perintis tunggal[7] dengan Cemerlang untuk Sarjana Pengurusan Projek dari Universiti Terbuka Malaysia. Pada tahun 2015, beliau sekali lagi menjadi lepasan tunggal perintis untuk Doktor Pentadbiran Perniagaan[8] dari universiti sama.

Anas dipilih sebagai graduan "valedictorian" dan menyampaikan ucapan yang mewakili 7,506 graduan pada Konvokesyen ke-17 OUM. Dalam ucapannya, beliau menyeru semua graduan untuk menjadi lilin yang menyinari cara untuk masyarakat, menjadi pemimpin keluarga, komuniti mereka, di tempat kerja dan di luar, dan untuk membuat suara mereka terdengar.[9]

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Anas melakukan latihan dengan IBM selama enam bulan pada tahun 2000. Beliau menyertai industri Minyak dan Gas dengan Sime Sembcorp Engineering dan ditinggalkan sebagai Penolong Pengurus Projek pada tahun 2004. Anas kemudian menghabiskan masa selama 15 bulan dengan Petronas Carigali Sdn Bhd sebagai Pengawal Projek Senior. Selepas itu, Anas telah berkhidmat dengan Talisman Malaysia Limited selama 10 tahun dalam pelbagai peranan pengurusan dan pembangunan projek Minyak dan Gas dalam Kejuruteraan, Pembinaan, Hookup dan Pentauliahan, Luar Pesisir dan Pemasangan.[10][11]

Dalam sepuluh tahun, beliau berkhidmat selama dua tahun di Vietnam dan dua tahun di luar negara di sempadan Vietnam-Malaysia dan tugas lain.[12] Oleh kerana beliau adalah pakar Minyak dan Gas yang bertauliah, media[13] kadangkala[14] dapatkan petikannya untuk isu berkaitan perniagaan di Minyak dan Gas. Selepas harga minyak mentah jatuh pada tahun 2014, beliau menyertai Pengarah Perusahaan Multi-Nasional Malaysia (MNC), sebuah syarikat pembinaan keluli berat antarabangsa terkemuka pada tahun 2015.

Anas juga berkhidmat sebagai Penolong Setiausaha Kehormat Majlis Perkhidmatan Minyak dan Gas Malaysia (2016-2018) dan juga pada tahun 2015 diiktiraf sebagai Pakar Minyak dan Gas oleh Kementerian Sumber Manusia Malaysia.

Pada tahun 2020, Anas menjadi Ketua Pegawai Eksekutif ProtectHealth Corporation Sdn Bhd dan terlibat dalam PICK yang dilaksanakan pada tahun 2021 dan 2022. Program ini adalah program kerjasama terbesar swasta awam di dalam sejarah Malaysia[15]. Kemudiannya pada tahun 2022, Anas menyertai Duopharma Biotech Berhad, syarikat farmaseutikal terbesar Malaysia sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, Korporat. Dia juga dilantik sebagai Ahli Lembaga UN Global Compact Network Malaysia & Brunei (UNGCMYB) pada tahun 2022.[16]

Rich Malaysia, Poor Malaysians[sunting | sunting sumber]

Anas merupakan penulis dan penyumbang The Edge, The Star, Astro Awani dan beberapa portal online. Pada tahun 2014, Gerakbudaya telah mengeluarkan buku beliau yang laris bertajuk Rich Malaysia, Poor Malaysians: Essays on Energy, Economy and Education. Versi Bahasa Melayu bertajuk Malaysia Kaya, Rakyat Miskin juga telah dikeluarkan pada tahun yang sama. Kedua-dua buku diluncurkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah, mantan Menteri Kewangan dan juga Pengerusi Pengasas dan CEO Petronas. Pandangan dan ide yang disampaikan di dalam buku tersebut sering mendapat perhatian pemikir dan juga digunakan untuk membuat polisi negara.

Dari sudut Tenaga, buku itu menyentuh bagaimana Petronas memainkan peranan besar dalam memberi sumbangan pendapatan kepada negara. Buku itu juga menerangkan sejarah, regulasi dan juga mekanisma yang digunakan di balik kejayaan Petronas.

Dari sudut ekonomi, buku itu memperkenalkan dilema kesenjangan ekonomi, mitos kaya miskin, negara berpendapatan tinggi vs rakyat berpendapatan rendah, konundrum ekonomi lompong Malaysia dan juga isu-isu pekerja asing, pendidikan dan kesihatan. Buku ini juga menerangkan konsep perdagangan bebas, kebaikan dan keburukannya.

Dari sudut pendidikan, buku itu mengajak satu semakan semula kepada dasar pendidikan negara, satu perkenalan kepada Pedagogi Cinta, mempromosi budaya membaca, berfikiran kritikal dan juga memperkenalkan falsafah. Buku ini juga menyentuh mengenai kesukarelawanan dan juga bagaimana agen ketiga boleh menjadi agen demokrasi.

Buku ini menjadi buku terlaris selama 6 bulan di Kinokuniya dan Borders. Pada 11 Mei 2017, Tun Arshad Ayub, mantan timbalan governor Bank Negara Malaysia telah melancarkan versi baru dan yang juga telah dikemaskini dan ditambah. 13 tajuk baru telah ditambah mengandungi isu-isu yang banyak dibincangkan di Malaysia contohnya kesihatan, pekerja asing, alam sekitar, ekonomi lompong, teknologi hijau, serta pemerkasaan wanita.

Pada tahun 2023, buku ini telah dianugerahkan nombor dua dalam kategori bukan fiksyen di BookFest@Malaysia 2023 dengan anugerah Popular-The Star Readers’ Choice Awards (RCA)' di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Think Tank and Non-governmental organisations[sunting | sunting sumber]

Anas merupakan pengasas badan pemikir sosio-ekonomik BLINDSPOT, satu kumpulan rakyat Malaysia yang membawa suara mereka yang tiada suara - membawa data kritikal, penuh maklumat dan juga fakta yang sering hilang, ataupun tidak dapat dilihat. Anas juga merupakan mantan pengasas Ketua Pegawai Eksekutif Teach for The Needs (TFTN), sebuah badan tidak berasaskan keuntungan yang mempunyai lebih 1000 sukarelawan, 300 pelajar universiti yang memberi pendidikan percuma di 12 rumah anak yatim.

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2013, Astro Awani menamakan Anas sebagai Top Ten penyebar media sosial.[17] Pada tahun yang sama, The Malaysian Insider menamakan Anas melalui Teach For The Needs (TFTN) sebagai orang paling memberikan inspirasi .[18]

Anas juga telah memberi ceramah dan forum awam di seluruh negara. Pada tahun 2020, Marketing in Asia (MIA) telah menamakan Anas sebagai 100 Most Inspirational Linkedin icons in Malaysia yang perlu diikuti untuk tahun 2020.

Pada tahun 2021, KSI Strategic Institute for Asia Pacific (KSI) telah menganugerahkan Anas dengan Asia Pacific Outstanding Business Leader Lifetime Achievement Award dan juga syarikat ProtectHealth dengan Outstanding COVID-19 Vaccination Delivery of the Year di GlobalHealth Asia Pacific Awards 2021.

Pada tahun 2022, ProtectHealth telah diberikan dua anugerah di Healthcare Asia Awards 2022: Public-Private Healthcare Partnership of the Year (Malaysia), dan juga Vaccination Delivery of the Year (Malaysia).[19] Pada tahun yang sama Malaysia Book of Records (MBoR) telah memberi penghargaan kepada ProtectHealth bersama Kementerian Kesihatan Malaysia untuk rekod dos vaksin tertinggi dalam satu hari.[20]

Pada tahun 2023, KSI Strategic Institute for Asia Pacific (KSI) telah menganugerahkan Anas dengan anugerah Malaysian Healthcare Icon Award memberi pengiktirafan kepada sumbangan beliau kepada industri kesihatan dan juga farmaseutikal.[21]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Darjah kebesaran di Malaysia[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Alumnimag vol.11". alumnimag.oum.edu.my. Dicapai pada 2023-11-23.
  2. ^ "ANAS ALAM FAIZLI ENGINEER, SCHOLAR, EDUCATOR AND AUTHOR". Gerak Budaya. Dicapai pada 9 November 2016.
  3. ^ "Biografi Mohd Zain bin Abu (1923-2009)".
  4. ^ R. Roff, William (1967). The Origins of Malay Nationalism. New London and Haven: Yale University Press.
  5. ^ Kita, Wartawan (25 Feb 1968). "Matinya Seorang Pelopor - Othman Abdullah Dalam Kenangan". Utusan Zaman.
  6. ^ Bungo, Nemawarni (2011). "Merantau ke Kuala Lumpur: Tradisi Merantau dan Berdagang Masyarakat Minang" (PDF) (2180–2491): 116–130. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  7. ^ "Pioneers of Master of Project Management". News Straits Times. 15 April 2010.
  8. ^ "DBA Pioneer takes the Podium". OUM Today. October 2015.
  9. ^ Ucapan Wakil Graduan Konvokesyen OUM ke-17 - Anas Alam Faizli, dicapai pada 2023-11-23
  10. ^ "Anas Alam Faizli- This oil and gas professional with a doctorate in business administration speaks his heart out about his life and career – MotivateMe.in". business.motivateme.in. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-15. Dicapai pada 2018-12-31.
  11. ^ "My Oil and Gas Adventure" (April 2016). RESOURCE Magazine. April 2016.
  12. ^ "My oil and gas adventure - Anas Alam Faizli". english.astroawani.com.
  13. ^ "Show us your numbers, oil and gas expert tells govt - The Rakyat Post". The Rakyat Post. 16 October 2014.
  14. ^ "Subsidy cut surprising, says oil and gas expert - The Rakyat Post". The Rakyat Post. 2 October 2014.
  15. ^ "PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP FOR THE BENEFIT OF ALL". The Star (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-23.
  16. ^ "The People | United Nations Global Compact Network Malaysia & Brunei". UNGCMYB (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-23.
  17. ^ "2013 10 personaliti media sosial paling berpengaruh". www.astroawani.com.
  18. ^ "In the race for straight As, a movement teaches kids the most important values".
  19. ^ "ProtectHealth's 2 awards a testament to its dedication".
  20. ^ "ProtectHealth, MoH bag M'sian record for most vaccine doses in single day".
  21. ^ "Anas Alam Faizli Wins Malaysian Healthcare Icon Award".
  22. ^ "Isteri Yang Dipertua P.Pinang dahului senarai 1,036 penerima Darjah Kebesaran P.Pinang".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]