Arus Hanyut Transkutub

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hanyutan transkutub (anak panah ungu) adalah ciri peredaran dominan di Lautan Artik yang membawa air tawar (anak panah merah) dari sungai di Rusia merentasi Kutub Utara dan ke selatan menuju Greenland. Di bawah perubahan keadaan atmosfera, corak peredaran muncul (anak panah biru) memacu aliran air tawar ke arah timur ke arah Kanada, menyebabkan penyegaran air Artik di Lembangan Kanada.

Arus Hanyut Transkutub (Jawi: اروس هاڽوت ترنسقطب) ialah arus laut utama di Lautan Artik, mengangkut ais laut dari Laut Laptev dan Laut Siberia Timur ke Selat Fram. Eksperimen hanyutan dengan kapal-kapal seperti Fram atau Tara menunjukkan bahawa hanyutan mengambil masa antara dua dan empat tahun.

Pada tahun 1937, Pyotr Shirshov di stesen ais hanyutan Soviet North Pole-1 menerangkan hanyutan ini. Aliran itu menyampaikan air di kira-kira dua laluan utama ke Lautan Atlantik di utara pada kadar kira-kira 1.5 batu (2.4 km) sehari. Terutamanya didorong oleh angin, ia mengalir secara kasar dari pantai utara Rusia dan Alaska, kadang-kadang melengkung ke arah Laut Beaufort sebelum keluar ke Lautan Atlantik. Ia telah dinamakan sebagai faktor utama dalam perubahan atmosfera Ayunan Atlantik Utara dan Ayunan Artik. Hanyutan biasanya mengambil satu daripada dua jalan sebelum keluar ke Lautan Atlantik utara.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Althoff, Stesen William F. Drift: Arctic Outposts of Superpower Science. Potomac Books Inc. 2007, Dulles, Virginia. p.   51
  • Mysak, Lawrence A. "Pola Peredaran Arktik", Sains. Siri Baru, Vol. 293, No. 5533 (17 Ogos 2001), hlm.   1269-1270.