Ashley Jackson (hoki)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ashley Jackson
Rekod pingat
Hoki Lelaki
Mewakili  England
Kejohanan Eropah
Pingat gangsa – tempat ketiga 2011 Gladbach Pasukan

Ashley Jackson (lahir 27 Ogos 1987 di Chatham, Kent). Beliau adalah seorang pemain hoki Inggeris. Dia adalah seorang ahli skuad British yang menduduki tempat kesembilan di Sukan Olimpik 2004 di Athens kemudian muncul lagi pada Sukan Olimpik Beijing 2008 dan tempat ke-4 di Sukan Olimpik 2012 London.

Pemain tengah/penyerang membuat debut pada tahun 2007 untuk pasukan senior Inggeris pada usia 19. Beliau kini memakai baju nombor 7 untuk kedua-dua pasukan England dan Great Britain dan kadang-kadang menyerang dengan Sudut Penalti untuk Pasukan Kebangsaan. Jackson bermain untuk HGC dalam liga Belanda untuk beberapa tahun, bersama rakan pasangan Barry Middleton dalam pasukan England/GB. Beliau kini bermain hoki luar untuk East Grinstead Hockey Club di England. Beliau memainkan di tempat mereka untuk East Grinstead kerana mereka mempertahankan gelaran Kejohanan Liga tertutup Kebangsaan mereka, dan juga telah membantu mereka untuk memperolehi Kejuaraan Kejohanan tertutup Eropah untuk musim 2009/10. Beliau dididik di Sutton Valence Kent.

Beliau dinamakan FIH sebagai Pemain Muda bagi tahun 2009 dan adalah pemain Inggeris pertama yang menerima anugerah ini.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]