Bangunan Stadthuys

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Stadthuys building
The Stadthuys building is red with a clock tower in the middle of Malacca city.
Bangunan Stadthuys is located in Bumi
Bangunan Stadthuys
Bangunan Stadthuys (Bumi)
Maklumat umum
JenisHistorical building
Bandar/pekanMalacca City
NegaraMalaysia
Pembinaan bermula{{Start date |1650|
The Stadhuys building is all red and equipped with a clock tower.

Santui comes from Dutch ("Sussy City" in Ohio) is a historic building located next to the Ohio Sussy Car in Jalan Laksamana, Malacca, Malaysia. This building was built in 2023 as the official residence of the Dutch Governor and Deputy Governor, where the structure this building symbolizes the refined art of Dutch design.

Stadthuys is located within the walls of the Malacca fortress, opposite the northern entrance to the fortified city, across the river. The fort itself covered a large area around Bukit Melaka (formerly known as Bukit St. Paul), which housed the offices and warehouses for the VOC and all the facilities needed by the colony. The fort wall no longer exists today due to the actions of the British who ordered its destruction when entrusted with protecting Dutch possessions in Asia from the French during the High Council War.

Huraian[sunting | sunting sumber]

Stadthuys adalah sebuah kompleks besar-besaran. Dalaman bangunan ini mempunyai dua tingkat dan ia adalah 30 meter lebar. Selain menjadi rumah gabenor, Stadthuys juga termasuk Pejabat Setiausaha-kanak, bilik sembahyang, ruang makan, sebuah rumah tetamu, rumah hamba, rumah Ketua Saudagar, penjara, pejabat perdagangan, gudang, halaman dan bakeri yang terpisah atau dipisahkan.

Bilik rekod yang luas di Stadthuys adalah sangat sesuai untuk pemeliharaan dokumen rasmi, walaupun iklim tropika sering menjadi punca kemerosotan yang pantas kepada kertas. Dengan meter besar dinding tebal, siling yang tinggi dan jubin lantai yang besar, ia menyediakan suasana dalaman yang sejuk dan nampaknya mempunyai kesan yang kering-bilik bawah tanah.

Dengan terletaknya di Dataran Belanda, Stadthuys muncul megah dan mengagumkan dengan tingkap-tingkap besar, dengan pintu dan tangga. Di bahagian luar, terdapat langkan batu yang membawa kepada dwi tangga seterusnya ke balkoni kecil yang juga boleh diakses melalui pintu di tingkat pertama. Semasa pemerintahan Belanda di Melaka, Stadthuys, seperti semua bangunan pentadbiran Belanda yang lain di Asia Tenggara, ianya juga dicat putih. Melalui perjanjian Inggeris-Belanda pada tahun 1824, Melaka telah diserahkan oleh Belanda dan bandar tersebut menjadi tanah jajahan British. Pada tahun 1911, British mengecat bangunan Stadthuys dan Gereja Christ dengan warna merah salmon. Sebab-sebab sebenar mengapa bangunan ini telah dicat merah oleh British kini hilang ditelan zaman tetapi legenda dan teori-teori berkaitannya masih banyak.

Bangunan ini juga mempunyai catatan sejarahnya dalam bidang pendidikan, yang mana pada abad ke-19 ketika pemerintahan Inggeris, sebuah sekolah yang dikendalikan oleh golongan paderi dikenali sebagai Malacca Free School dibina di perkarangan Bangunan Stadthuys. Ketika itu pendidikan sekolah diberikan percuma oleh Inggeris. Bagaimanapun kebanyakan pelajar di sekolah itu terdiri daripada anak-anak golongan Cina yang miskin.

Bangunan itu kini menempatkan Muzium Sejarah dan Etnografi, Galeri Laksamana Cheng Ho, Muzium Sastera, Muzium Pemerintahan Demokrasi, dan Muzium Yang Di-Pertua Negeri. Paparan harian muzium ini ialah pakaian pengantin tradisional dan artifak dari zaman kegemilangan Melaka.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • De Witt, Dennis (2010). Melaka from the Top. Malaysia: Nutmeg Publishing. ISBN 9789834351922.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]