Blackpink: Light Up the Sky

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Blackpink: Light Up the Sky
PengarahCarolina Suh
Dihasilkan olehCara Mones
Dibintangi
SinematografiLuke McCoubrey
Disunting olehPeter Holmes
Muzik olehAska Matsumiya
Syarikat
penerbitan
Interscope Films
YG Entertainment
RadicalMedia
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 14 Oktober 2020 (2020-10-14)
Masa tayangan
79 minit
NegaraKorea Selatan
Amerika Syarikat
BahasaKorea
Inggeris
Thai

Blackpink: Light Up the Sky (ditulis BLACKPINK: Light Up the Sky) ialah filem dokumentari Amerika Syarikat dan Korea Selatan 2020 arahan Carolina Suh, yang menceritakan kisah kumpulan wanita Korea Selatan Blackpink dan mengikuti perjalanannya menuju kejayaan.[1][2] Filem ini dikeluarkan di Netflix pada 14 Oktober 2020.

Filem dokumentari ini ialah filem dokumentari pertama Blackpink, dan filem asal pertama Netflix mengenai K-pop.[3]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Menceritakan detik yang belum pernah dilihat sebelum ini dan membahas lebih mendalam dengan masing-masing dari empat anggota BLACKPINK. Memperlihatkan bagaimana BLACKPINK sampai ke titik jelajah dunia yang terjual habis hingga penampilan bersejarah dalam Festival Coachella 2019, di mana mereka menjadi kumpulan muzik K-Pop wanita pertama yang tampil di pentas festival legenda tersebut. Setiap ahli mencerminkam naik turunnya kejayaam dan perjalanan panjang yang mendatang dan membawa mereka kejayaan di seluruh dunia. Di samping itu juga akan mengungkap bagaimana keempat ahli memperluas populariti K-pop, membuktikan bahwa muzik tidak mengenal batas atau sempadan bahasa.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Promosi[sunting | sunting sumber]

8 September 2020, Netflix dan Blackpink mengumumkan tarikh tayangan Blackpink: Light Up the Sky di pelbagai platform media sosial.[4] Setelah dikeluarkan pada 14 Oktober 2020, ikon profil dari keempat ahli Blackpink akan ditampilkan di Netflix.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Minsker, Evan (September 9, 2020). "Netflix Announces BLACKPINK Documentary Light Up the Sky". Pitchfork. Dicapai pada October 4, 2020.
  2. ^ Murphy, Chris (September 9, 2020). "Blackpink: Light Up the Sky to Light Up Netflix This October". Vulture. Dicapai pada October 4, 2020.
  3. ^ White, Peter (September 8, 2020). "Netflix Explores K-Pop With Blackpink Documentary". Deadline Hollywood. Dicapai pada October 4, 2020.
  4. ^ @netflix (September 8, 2020). "BLACKPINK: Light Up the Sky — an all-access documentary about one of the world's most popular groups — premieres in your area on October 14! Oh and that's not all ... on October 14, these music icons will also become Netflix profile icons" (Twit). Dicapai pada October 4, 2020 – melalui Twitter.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]