Bolloré

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bolloré
Jenis/bentuk sahPersendirian
ISINFR0000039299 Sunting ini di Wikidata
IndustriPengangkutan, logistik, thin film, industri tenaga, paper product, kenderaan elektrik, telekomunikasi, media, energy sector, Minyak kelapa sawit, getah asli, industri automotif, Q112165289 Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1822
Ibu pejabatErgué-Gabéric, Perancis
Tokoh pentingVincent Bolloré
(Presiden & CEO)
Yannick Bolloré
(Naib Pengerusi)
Thierry Marraud (CFO)
KeluaranLogistik
Hasil24,84 juta (2019)
PemilikBolloré family Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan81,000
Anak syarikatBolloré Transport & Logistics, Blue Solutions, Q110710336 Sunting ini di Wikidata
Tapak webbollore.com
LinkedIn: bollore Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bolloré adalah syarikat multinasional Perancis dalam bidang pengangkutan, logistik dan komunikasi. Ini diarahkan oleh Cyrille Bolloré. Pada tahun 1822, Nicolas Le Marié mengasaskan kilang les papeteries d'Odet. Jean-René Bolloré menggantikannya pada tahun 1861 dan memberikan namanya kepada syarikat itu[1]. Ibu pejabatnya terletak di bandar Ergué-Gabéric, berhampiran Quimper, di Brittany[2].

Ia berfungsi dalam pengangkutan, logistik, pengedaran tenaga melalui anak syarikatnya Bolloré Transport & Logistics dan bahkan dalam filem plastik ultra tipis. Ia terdapat di industri lain, termasuk industri kertas sejarah.

Pada Disember 2021, Selepas enggan mengulas mengenai "khabar angin" pasaran yang mengumumkan hasratnya untuk menjual anak syarikat pengangkutan dan logistiknya di Afrika, Bolloré Africa Logistics (BAL), kumpulan Bolloré mengumumkan bahawa ia telah menerima tawaran daripada MSC Switzerland gergasi untuk ini. anak syarikat di Afrika.[3].

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]