Capital Hill, Wilayah Ibu Negara Australia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Capital Hill
CanberraWilayah Ibu Negara Australia
Koordinat35°18′29.5″S 149°07′28″E / 35.308194°S 149.12444°E / -35.308194; 149.12444Koordinat: 35°18′29.5″S 149°07′28″E / 35.308194°S 149.12444°E / -35.308194; 149.12444
Poskod2600
Ketinggian604 m (1,982 ka)
Lokasi
DaerahSouth Canberra
Kawasan pilihan raya wilayahKurrajong
Kawasan pilihan raya persekutuanCanberra
Subbandar di sekitar Capital Hill:
Yarralumla Yarralumla Parkes
Yarralumla Capital Hill Barton
Deakin Forrest Forrest

Capital Hill (maksud dalam Bahasa Melayu: "Bukit Ibu Negara"; poskod : 2600) ialah lokasi Bangunan Parlimen, Canberra, di puncak selatannya terletak paksi tanah Segi Tiga Parlimen.

Tapak ini dipilih sebagai lokasi Capitol dalam reka bentuk Canberra oleh Walter Burley Griffin pada tahun 1912, yang beliau jangkakan sebagai "sama ada struktur pentadbiran am untuk majlis dan keraian popular atau untuk arkib perumahan dan memperingati Pencapaian Australia".[1] Bangunan yang dicadangkan itu diperingati atas nama Capitol Theatre, Manuka. Walau bagaimanapun, nama Griffin untuk bukit itu kemudiannya ditukar kepada Capital Hill.

Bangunan-bangunan Parlimen akan terletak lebih jauh ke bawah bukit ke arah Tasik Burley Griffin di Camp Hill, antara Capital Hill dan Bangunan Parlimen Sementara. Griffin menentang rancangan untuk membina Bangunan Parlimen Sementara di lereng bawah Camp Hill, kerana beliau menganggap ia akan menyukarkan pembinaan Bangunan Parlimen kekal di Camp Hill, kerana bangunan sementara itu perlu dirobohkan.[2]

Malah, dalam rancangan Holford pada 1958 dan 1964 untuk Segi Tiga Parlimen, tapak untuk Bangunan Parlimen Baru telah dipindahkan ke tepi tasik, sebahagiannya atas sebab ini. Holford juga dilaporkan berkata bahawa tapak di tepi tasik akan menghalang daripada ahli politik melihat diri mereka lebih tinggi daripada orang kebanyakan.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1974 Parlimen mengundi untuk memindahkan Parlimen ke lokasi tetapnya di Capital Hill, yang dilihatnya sesuai dengan keunggulan institusi itu.[3] Pembinaan bangunan parlimen baru dimulakan pada tahun 1981 dan bangunan baru dibuka secara rasmi oleh Ratu Elizabeth II pada tahun 1988, apabila Parlimen berpindah dari bangunan lama.

Capital Hill sebelum ini dinamakan Kurrajong Hill dan sekitar 2.5 km2, dikelilingi oleh jalan bulatan (Capital Circle). Sehingga pembinaan Bangunan Parlimen yang terkini, bukit itu dilitupi dengan semak belukar asli.

Bangunan Parlimen Canberra: bukit dicipta semula di atas bangunan

Pembinaan bangunan parlimen yang semasa memerlukan pengalihan sebahagian besar bahagian atas bukit, dan selepas pembinaan, sebahagian besar tanahnya telah digantikan di atas bangunan tersebut. Bukit di sekelilingnya berlandskap dengan tumbuhan asli, manakala tanah di atas Bangunan Parlimen ditanam dengan rumput. Walau bagaimanapun, di sebelah barat Bukit, kawasan kecil tanah belukar asli telah dipelihara.

Jalan-jalan yang keluar dari Capital Hill dinamakan sempena ibu-ibu negeri di Australia, dan beberapa arahnya secara kasarnya sepadan dengan arah ibu kota itu, Melbourne Avenue, Adelaide Avenue, Perth Avenue, Hobart Avenue dan Darwin Avenue manakala Brisbane Avenue dan Sydney Avenue tidak menunjukkan sedemikian. Jalan-jalan yang mengelilingi bukit dalam bulatan sepusat dinamakan sempena peningkatan keluasan pengaruh kuasa dengan bulatan paling dalam yang dipanggil Parliament Drive dan kemudian menjangkau ke Capital Circle, State Circle, National Circuit, Dominion Circuit dan Empire Circuit.

Bangunan Parlimen Canberra: Pintu masuk utama dan bendera

Apabila Griffin merangka rancangannya pada tahun 1912, masih terdapat sedikit keyakinan bahawa New Zealand mungkin menyertai Persekutuan Australia. Rancangan Griffin termasuk lapan jalan yang terpancar keluar dari Capital Hill yang dinamakan sempena ibu kota bagi enam negeri, ibu kota Wilayah Utara dan ibu kota New Zealand.

Sebelum nama Wellington Avenue diwartakan, telah disedari bahawa New Zealand tidak akan menjadi sebahagian daripada Konfederasi Australasia dan nama itu digantikan dengan Canberra Avenue. Griffin merancang bahawa jalan ibu negeri ditamatkan dengan taman yang dinamakan sempena nama botani generik untuk tumbuhan asli dari tapak tertentu itu; contohnya, Taman Telopea dinamakan sempena waratah, lambang bunga New South Wales, dan terletak di hujung Sydney Avenue, dinamakan sempena ibu negeri New South Wales.

Nama presint Manuka adalah peninggalan skema penamaan Griffin. Satu lagi peninggalan tatanama Griffin ialah Hotel Wellington, dahulunya di sudut Canberra Avenue dan Litar Kebangsaan, yang telah dirobohkan dan digantikan oleh hotel yang dikenali pada 2007 sebagai Rydges Capital Hill Canberra .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Parliamentary Zone Development Plan. National Capital Development Commission. 1982. m/s. 125. ISBN 0-642-88974-0.
  2. ^ Parliamentary Zone Development Plan, p18
  3. ^ Infrastructure. "Parliament Act 1974". legislation.gov.au (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2016-06-14.