Cinta Tak Pernah Salah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cinta Tak Pernah Salah
FormatDrama
PengarahSam Sarumpaet
Dibintangi oleh
Gunawan
Paramitha Rusady
Torro Margens
Rima Melati
Amara
Negara asalIndonesia Indonesia
BahasaIndonesia
Bilangan episod26
Penerbitan
PenerbitKristuadji Legopranowo
LokasiJakarta
Tempoh siaran60 menit
Syarikat penerbitan
Indika Entertainment
Penyiaran
Saluran asalRCTI
Siaran asal5 September 2000

Cinta Tak Pernah Salah ialah sebuah sinetron Indonesia yang ditayangkan oleh stesen televisyen RCTI mula tanggal 5 September 2000. Sinetron ini mempunyai 26 episod dan disutradarai Sam Sarumpaet. Skenarionya diadaptasi dari novel karangan Mira W. berjudul Bilur-bilur Penyesalan.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Roy (Gunawan), pelajar bina sebuah kolej yang tukang demo. Ibunya, Ny. Paturungi (Rima Melati) membiayai hidup dan kuliahnya. Persoalan muncul ketika Roy memimpin aksi demonstrasi menentang wang kuliah. Sehingga Roy terlibat pertentangan dengan dekannya, Ir. Handoko (Torro Margens). Handoko menjatuhkan sekatan skorsing. Meski ibu Roy telah memohon belas kasihan pada Handoko, Roy malah tidak ingin meneruskan kuliahnya. Dalam suatu peristiwa, Roy berkenalan dengan gadis bernama Paramita (Paramitha Rusady), seorang pelajar perubatan umum. Roy belum mengetahui, Paramita ialah anak Handoko.

Hubungan Paramita dan Roy semakin rapat, tumbuh benih-benih cinta. Roy mendesak supaya Paramita memperkenalkan dengan ayahnya. Paramita bersetuju apabila Roy mahu meneruskan kuliahnya kerana tanpa gelar dan title, ayah Paramita hanya akan memandang Roy dengan sebelah mata. Pujukan Paramita akhirnya membuat Roy memutuskan untuk kuliah lagi. Paramita senang mendengar Roy ingin kuliah lagi. Paramita merasa sudah waktunya memperkenalkan Roy pada ayahnya. Betapa terkejutnya Roy dan Handoko ketika Paramita saling memperkenalkan kedua-duanya. Handoko marah dan menyuruh Paramita memutuskan pergaulannya dengan Roy. Handoko minta Paramita memutuskan hubungan tersebut.

Pelbagai cara Handoko merosak hubungan dengan anaknya. Seperti tak meluluskan Roy semasa ujian. Roy tahu puncanya ialah Handoko. Paramita tak lagi mahu bicara dengan Handoko, sementara Handoko menjadi marah besar menghadapi Paramita. Dr. Faruk (Fanky Rorimpandey) menganjurkan supaya Handoko membawa Paramita melancong. Di semasa Paramita melancong, berlaku sesuatu pada ibu Roy. Penyakit ibu Roy semakin teruk dan meninggal. Roy tergoncang mendengar kematian ibunya. Roy merasa satu-satunya cara untuk membalas Handoko ialah dengan memusnahkan kehidupan dan masa hadapan Paramita. Paramita dalam keadaan limbung memutuskan untuk minggat bersama Roy.

Semasa Paramita ulang tahun, Roy mengajaknya pergi ke pantai. Suasana yang begitu romantik berakhir dengan terenggutnya kegadisan Paramita. Akhirnya Paramita kembali ke rumah, namun ia merasa terdapat sesuatu dalam dirinya. Paramita hamil dan bergegas mencari Roy, namun tidak menemui Roy. Mengetahui putrinya hamil, Handoko pun tergoncang dan meninggal.

Pemeran[sunting | sunting sumber]

  • Gunawan sebagai Roy
  • Paramitha Rusady sebagai Paramita
  • Torro Margens sebagai Handoko
  • Rima Melati sebagai Ny. Paturungi
  • Franky Rorimpandey sebagai Dr. Faruk