Dalvik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dalvik
Pengarang asalDan Bornstein
Repositori Sunting ini di Wikidata
Sistem pengendalianInti Linux
PelantarAndroid
JenisMesin maya
LesenLesen Apache 2.0
Tapak websource.android.com/devices/tech/dalvik/index.html
Dalvik Executable
Sambungan fail:.dex

Dalvik ialah mesin maya[1] proses (VM) yang dihentikan dalam sistem operasi Android Google yang melaksanakan aplikasi yang ditulis untuk Android. (Format bytecode Dalvik masih digunakan sebagai format edaran, tetapi tidak lagi pada runtime dalam versi Android yang lebih baru.) Dalvik merupakan bahagian integral dari susunan perisian Android dalam versi Android 4.4 yang sekarang tidak disokong, "KitKat" dan yang lebih awal, yang biasa digunakan pada peranti mudah alih seperti komputer mudah alih dan tablet, dan lebih banyak dalam beberapa peranti seperti TV pintar dan boleh dipakai. Dalvik adalah perisian sumber terbuka, yang asalnya ditulis oleh Dan Bornstein, yang menamakannya sempena sebuah kampung nelayan Dalvík di Eyjafjörður, Iceland.[2][3]

Program untuk Android biasanya ditulis dalam Java dan dikumpulkan untuk kod bait untuk mesin maya Java yang kemudian diterjemahkan ke kod bait Dalvik dan disimpan di fail .dex (Dalvik EXecutable) dan .odex (Optimized Dalvik EXecutable); istilah berkaitan odex dan de-odex dikaitkan dengan penukaran bytecode masing-masing. Format Dalvik Executable padat direka untuk sistem yang dikekang dari segi memori dan kelajuan pemproses 

Pengganti Dalvik adalah Android Runtime (ART), yang menggunakan fail bytecode dan .dex yang sama (tetapi tidak fail .odex), dengan penggantian yang bertujuan meningkatkan prestasi yang telus kepada pengguna akhir. Persekitaran tempoh masa baru dimasukkan buat pertama kalinya dalam Android 4.4 "KitKat" sebagai pratonton teknologi,[4][5] dan menggantikan Dalvik sepenuhnya dalam versi kemudian; Android 5.0 "Lollipop" adalah versi pertama di mana ART adalah satu-satunya tempoh masa yang disertakan.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Debugging ART Garbage Collection". Dicapai pada 6 October 2015. The Dalvik runtime is no longer maintained or available [in current versions of Android] and its byte-code format is now used by ART.
  2. ^ Journal entry referencing the source of the name
  3. ^ "Google Calling: Inside Android, the gPhone SDK". onlamp.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-10. Dicapai pada 2008-02-05.
  4. ^ Sean Buckley (2013-11-06). "'ART' experiment in Android KitKat improves battery life and speeds up apps". Engadget. Dicapai pada 2014-07-05.
  5. ^ Daniel P. (2013-11-07). "Experimental Google ART runtime in Android KitKat can bring twice faster app executions". phonearena.com. Dicapai pada 2014-07-05.
  6. ^ Brad Linder (Oktober 15, 2014). "What's new in Android 5.0 Lollipop?". liliputing.com. Dicapai pada Oktober 15, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]