Darkseid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Darkseid
Informasi Penerbit
PenerbitDC Comics
Kemunculan pertamaSuperman's Pal Jimmy Olsen #134 (Desember 1970)
Informasi dalam cerita
Uxas
SpesisNew God

Darkseid (/ˈdɑːrksd/)[1] ialah penjahat super dalam buku komik Amerika yang diterbitkan oleh DC Comics. Dicipta oleh penulis-artis Jack Kirby, watak itu mula-mula membuat penampilan kameo dalam Superman's Pal Jimmy Olsen #134 pada Disember 1970, sebelum secara rasmi diperkenalkan dalam isu debut daripada The Forever People pada Februari 1971. Dia digambarkan sebagai Tuhan yang zalim yang matlamat utamanya adalah untuk memperhambakan multiverse dengan menghapuskan semua harapan dan kehendak bebas dalam makhluk hidup. Seorang New God dan salah satu makhluk paling berkuasa di DC Universe, Darkseid pada mulanya dianggap sebagai ketua antagonis Kirby Dunia Keempat saga, sebelum menjadi salah seorang penjahat terhebat Superman dan musuh Justice League.

Watak itu disenaraikan sebagai Penjahat Buku Komik Terhebat ke-6 Sepanjang Zaman oleh IGN dan Penjahat Terhebat ke-23 Sepanjang Zaman oleh majalah Wizard.[2] Darkseid telah diadaptasi daripada komik ke dalam pelbagai bentuk media, terutamanya telah disuarakan oleh Michael Ironside dalam alam semesta animasi DC, Andre Braugher dalam Superman/Batman: Apocalypse, dan Tony Todd dalam DC Animated Movie Universe. Watak itu membuat debut filem cerekanya dalam filem DC Extended Universe 2021 Zack Snyder's Justice League, yang dilakonkan oleh Ray Porter.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schwartz, Roy. books?id=Ts8vEAAAQBAJ&q=Darkseid+%22darkside%22&pg=PA237 Adakah Superman Berkhatan?: Sejarah Yahudi Lengkap Hero Terhebat Dunia Check |url= value (bantuan). ISBN 9781476644417 – melalui Google Books. Text "penerbitFarland" ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  2. ^ "Darkseid ialah nombor 6". Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan)