Denai haiwan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Denai burung di dalam salji.

Denai haiwan ialah teraan yang ditinggalkan di tanah, salji, lumpur, atau permukaan tanah lain yang dijalani oleh haiwan. Denai haiwan digunakan oleh pemburu dalam penjejakan mangsa dan oleh ahli alamiah untuk mengenal pasti haiwan tinggal di sesebuah kawasan tertentu.

Buku biasanya digunakan untuk mengenal pasti denai haiwan, yang mungkin kelihatan lain berdasarkan berat haiwan tertentu dan jenis stratum yang padanya jejak diperbuat.

Jejak boleh terfosil selama berjuta-juta tahun. Untuk sebab ini kita boleh melihat jejak dinosaur terfosil pada sesetengah jenis formasi batu. Jenis fosil ini dipanggil fosil surih kerana ia merupakan surihan yang diperolehi daripada jejak yang ditinggalkan haiwan itu berbanding haiwan itu sendiri. Dalam bidang paleontologi, jejak terpelihara apabila batu-batu kecil terisi ke dalam jejak dan membentuk acuan semulajadi.[1]

Imej[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Milàn, J.; Christiansen, P.; Mateus, O. (2005). "A three-dimensionally preserved sauropod manus impression from the Upper Jurassic of Portugal: implications for sauropod manus shape and locomotor mechanics". Kaupia. 14: 47–52. Dicapai pada March 2, 2014. Italic or bold markup not allowed in: |journal= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]