Drifters (manga)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Drifters
ドリフターズ
(Dorifutāzu)
Genre
Manga
PengarangKouta Hirano
PenerbitShōnen Gahosha
Penerbit Lain
DemografikSeinen
PencetakanYoung King Comics
Majalah AsalYoung King OURs
Tarikh Pengeluaran30 April 2009 – kini
Jilid7 (Senarai jilid)
Video animasi original
Drifters: Special Edition
StudioHoods Drifters Studio
Dikeluarkan pada6 Jun 2016
Jangka masa tayangan36 minit
Siri televisyen anime
Pengarah
  • Kenichi Suzuki (TV, OVA 1–2)
  • Hitomi Ezoe (OVA 3)[a]
Penerbit
  • Yasuyuki Ueda
  • Yoshiyuki Fudetani
Skrip/PenulisHideyuki Kurata
Lagu/Muzik
StudioHoods Drifters Studio
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTokyo MX, GYT, KBS, MBC, GBS
Tarikh tayangan7 Oktober 201630 November 2018
Episod12 + 3 OVA (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Drifters (Jepun: ドリフターズ, Hepburn: Dorifutāzu) (bahasa Melayu: "Bergelandangan") ialah siri manga Jepun yang ditulis dan dilukis oleh Kouta Hirano. Siri manga ini diterbitkan majalah Shōnen Gahosha iakni Young King Ours pada April 2009. Siri ini berfokus pada pelbagai tokoh sejarah yang terhempas ke dunia lain, di mana kemampuan mereka diperlukan bagi menyelamatkan dunia lain itu daripada ancaman kebinasaan. Siri anime dari francais ini disiarkan dari Oktober sehingga Disember 2016; siri ini juga menyiarkan tiga animasi video asli (OVA), dengan ketiga-tiga episod itu disiarkan dari Disember 2017 sehingga November 2018.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Shimazu Toyohisa, seorang pembesar Puak Shimazu berjaya mencedarakan Ii Naomasa dalam Pertempuran Sekigahara, tetapi Toyohisa pun juga terluka parah dalam jibaku melawan pasukannya. Semasa beliau berjalan menjauhi medan perang dalam keadaan terhuyung-hayang, badan Toyohisa yang gemetar tidak lama lagi akan terbaring di tanah, tetapi tiba-tiba ia mendapati dirinya masuk ke sebuah ruang misteri. Sedikit lukanya tertutup, dan seorang lelaki berkaca mata yang duduk di meja memanggil namanya. Lelaki ini bernama Murasaki, dan dia menghantar Toyohisa melalui salah satu pintu. Ketika tersedar, beliau menganggap bahawa dirinya sudah mati tetapi Toyohisa hanya pitam. Beliau pun sedar lalu diberitahu oleh Nobunaga bahawa mereka berada di dunia lain. Di dunia itu, Toyohisa bertemu wira dan kesatria hebat lain seperti dirinya yang telah terhempas juga, dan bekerjasama dalam kumpulan wira isekai yang dikenali sebagai "Drifters".

Dunia ini mengandungi kedua-dua manusia asli dan beberapa bangsa khayalan, termasuk bunian, kerdil dan hobit. Walau bagaimanapun, dunia sedang berperang, dengan manusia melancarkan konflik tak bermakna menentang kumpulan wira dan kesatria lain, "Ends", yang ingin mengambil alih dunia dan membunuh semua "Drifters". Di bawah arahan Ends, terdapat banyak makhluk yang mengerikan, termasuk gergasi dan naga, yan mereka gunakan bagi memusnahkan segala-galanya. Pada permulaan siri ini, tentera Ends mengawal bahagian utara benua, dan cuba menyerang bahagian selatan melalui kubu pertahanan penting di hujung paling utara sebuah negara yang dipanggil Carneades. Sementara itu, "Octobrist Organization", sekumpulan ahli silap mata manusia yang berasal dari dunia ini, cuba menyatukan Drifters bagi menyelamatkan dunia mereka daripada Ends yang kejam.

Bon[sunting | sunting sumber]

Siri manga ini telah terjual lebih daripada 1.5 juta salinan di seluruh dunia dalam lima bahasa berbeza.[6] Drifters telah dicalonkan dua kali bagi Anugerah Manga Taishō tahunan, sekali pada tahun 2011 dan sekali lagi pada tahun 2012.[7] [8] Manga ini juga diterima dengan baik oleh BAMFAS, dengan mengatakan bahawa "ragam aksi yang ditunjukkan dalam komik ini sungguh memukau sepanjang bab tankobon, pembaca tentu tidak sabar bagi membuja halaman selanjutnya." [9] Penulis bagi Crunchyroll merekodkan bahawa "penulisan kisah dalam manga Drifters bagai melompat ke mulut jerung, berbeza dari cliche genre isekai kebanyakan."[10] The Inquisitr bersetuju dengan pendapat sederum menulis bahawa "peminat anime telah dilayan dengan aliran tetap subgenre Isekai ...tetapi Drifters, sungguh diluar prasangka kami."[11]

Dalam sebuah tinjauan oleh laman web Jepun Anime Anime!, Drifters memenangi tempat kelima antara 10 hartanah manga teratas yang mempunyai adaptasi anime.[12]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dikreditkan sebagai Pengarah Animasi (Jepun: アニメーション監督). Nota: Sungguhpun dengan inferens, penghargaan ini melibatkan tugasan pengarahan berbanding dengan tugasan pengarah animasi (Jepun: 作画監督) berkaitan tatacara penghasilan animasi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Drifters Volume 5 TPB". Dark Horse Comics. Dicapai pada 20 Januari 2018.
  2. ^ Stevens, Josh A. (7 September 2020). "Learn The History Behind Drifters With Virtual Manga Tour". Anime UK News. Dicapai pada 23 November 2020.
  3. ^ Fobian, Peter (December 22, 2016). "FEATURE: Head Space - "Drifters" - An Isekai Gone Wrong". Crunchyroll. Dicapai pada March 20, 2018.
  4. ^ "Drifters". SMASH! Sydney Manga and Anime Show. Diarkibkan daripada yang asal pada October 8, 2016. Dicapai pada 14 Julai 2018. The copyright information states "©2016 Universal Sony Pictures Home Entertainment Australia Pty Ltd." for the promotional images of the screening.
  5. ^ "Universal To Release New Berserk and Drifters". Anime News Network. 2016-05-27. Dicapai pada 2017-03-04.
  6. ^ "Funimation Presents "Drifters" Anime's Opening Five Minutes With English Subtitles". Crunchyroll. Diarkibkan daripada yang asal pada July 11, 2016. Dicapai pada July 10, 2016.
  7. ^ "13 Titles Nominated for 4th Manga Taisho Awards". Anime News Network. 2011-01-16. Dicapai pada 2011-01-16.
  8. ^ "15 titles nominated for 5th Manga Taisho Awards". Anime News Network. 2012-01-16. Dicapai pada 2012-11-27.
  9. ^ Vee (2011-12-14). "Review – Drifters Volume 1". BAMFAS. Dicapai pada 2012-11-25.
  10. ^ "Head Space - "Drifters" - An Isekai Gone Wrong". Crunchyroll. December 22, 2016.
  11. ^ "Drifters Season 2 Release Date Teased". The Inquisitr. January 5, 2017.
  12. ^ "The top 10 manga Japanese people want to see turned into anime". rocketnews. 20 February 2015. Dicapai pada February 20, 2015.