DrugBank

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
DrugBank
Kandungan
PerihalanPangkalan data dalam talian, pangkalan data perubatan dan pangkalan data biologi Edit the value on Wikidata
Perhubungan
Pusat penyelidikanUniversiti Alberta dan The Metabolomics Innovation Centre, Alberta, Kanada
MakmalDr. David Wishart
Capaian
Tapak webwww.drugbank.com
URL muat turunwww.drugbank.ca/downloads
Teknikal
Lesenhak cipta terpelihara Edit the value on Wikidata
Kekerapan pelepasan dataDwitahunan dengan pembetulan dan kemas kini secara bulanan
Dasar kurasiSecara manual
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


DrugBank ialah sebuah pangkalan data dalam talian komprehensif dan mudah diakses bagi maklumat mengenai ubat-ubatan dan sasaran dadah yang dibuat dan dikendalikan oleh Universiti Alberta dan The Metabolomics Innovation Center yang terletak di Alberta, Kanada.[1] Sebagai sumber bioinformatik dan informatik kimia, DrugBank menggabungkan data ubat terperinci (perihal kimia, farmakologi dan farmaseutikal) dengan maklumat sasaran ubat yang komprehensif (urutan, struktur, dan jalur).[1][2] DrugBank has used content from Wikipedia;[3] DrugBank telah menggunakan kandungan dari Wikipedia,[3] dan Wikipedia juga sering membuat pautan ke Drugbank, menimbulkan masalah pelaporan berbalik mungkin.[3]

Laman web DrugBank Online tersedia untuk orang ramai sebagai sumber bebas. Walau bagaimanapun, penggunaan dan pengedaran semula kandungan dari DrugBank Online atau DrugBank Data, secara keseluruhan atau sebahagian, dan untuk tujuan apa pun memerlukan lesen. Pengguna akademik boleh memohon lesen percuma bagi kes penggunaan tertentu sementara pengguna-pengguna lain memerlukan lesen berbayar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan pmid16381955 tidak disediakan
  2. ^ Wishart, DS; Knox C; Guo AC; dll. (Jan 2008). "DrugBank: a knowledgebase for drugs, drug actions and drug targets". Nucleic Acids Research. 36 (Database issue): D901-6. doi:10.1093/nar/gkm958. PMC 2238889. PMID 18048412.
  3. ^ a b c Harrison, Stephen (7 Mac 2019). "The Dizzying Problem of Citationless Wikipedia "Facts" That Take On a Life of Their Own". Slate Magazine (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 November 2019.