Fomema Sdn Bhd

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Fomema Sdn Bhd dilantik oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk memantau pemeriksaan kesihatan pekerja asing.

Sehingga Ogos 2001, seramai 2 ribu 655 doktor, 238 makmal, 613 Pusat X-Ray dan 72 Pakar Radiologi telah berdaftar dengan syarikat Fomema Sendirian Berhad.

Kementerian Kesihatan berjaya mengesan penyakit T-B dan batuk kering di Malaysia yang mana sebelum ini telah dihapuskan .80 % daripada pesakit ini ialah pekerja Indonesia, diikuti oleh rakyat Bangladesh. Penyakit berbahaya lain ialah T-B, Hepatitis, Penyakit Kelamin, dan Aids.Kes Hepatitis B dikesan sebagai penyakit berjangkit yang paling banyak.

9264 daripada 500133 pekerja asing yang memohon untuk bekerja di negara ini didapati tidak sesuai untuk bekerja kerana masalah kesihatan. Sejak 1998, 24,400 dihantar balik kerana berpenyakit dan tidak sesuai.

10 peratus pekerja asing yang masuk secara sah diperiksa secara rawak di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur( KLIA ), Lapangan Terbang Pulau Pinang, Pelabuhan Muar, Pelabuhan Klang dan Pelabuhan Melaka.

Sebuah klinik di Indonesia yang mengeluarkan sijil kesihatan telah dibatalkan lesennya.

Semua pengamal perubatan wajip melaporkan penyakit berjangkit yang dikesan bagi mengelak ia menular kepada masyarakat tempatan.

Majikan mengambil pekerja asing sah yang diperiksa di klinik yang dilantik kementerian selain menjalani pemeriksaan tahunan.

Penyakit Hepatitis A melibatkan makanan yang kesannya dalam masa sepuluh tahun akan datang.Dahulu tak ada typoid sekarang dah ada typoid. Oleh itu restoran 24 jam akan dipantau terutama kebersihan makanan dan penggunaan pekerja asing sebagai tenaga kerja.

Dahulu Menteri Kesihatan ialah Datuk Chua Jui Meng. Sekarang ialah Datuk Chua Soi Lek.

Yang terkini adalah Dr Adham Baba.