Gabungan gas dan gas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gabungan
pendorongan
marin

CODOG
CODAG
CODLAG
CODAD
COSAG
COGOG
COGAG
COGAS
CONAS

Prinsip sebuah sistem pendorongan COGAG

Gabungan Turbin Gas dan Turbin Gas (COGAG) adalah sejenis sistem pendorongan kapal yang menggunakan dua buah turbin gas yang disambungkan kepada sebuah aci bebaling tunggal. Sebuah kotak giar dan klutch yang membenarkan salah satu turbin untuk memacu aci atau kedua-dua turbin digabungkan bersama.

Mengunakan sebuah atau kedua-dua buah turbin gas ini mempunyai kelebihan dari segi tetapan kuasa yang berbeza. Oleh kerana kecekapan bahan api bagi sesebuah turbin gas mencapai tahap terbaik apabila ia menghampiri tahap kuasa maksimum, sebuah turbin gas yang beroperasi pada tahap kuasa penuhnya adalah dua kali lebih cekap berbanding sebuah turbin gas yang beroperasi pada tahap separuh kuasa, membolehkan agihan ekonomi pada kelajuan krus.

Berbanding dengan sistem-sistem gabungan diesel dan gas (CODAG) atau gabungan diesel atau gas (CODOG), sistem COGAG memerlukan luas lantai yang lebih kecil tetapi kecekapan bahan api yang lebih rendah pada kelajuan krus; manakala bagi sistem CODAG ia mempunyai kecekapan lebih rendah pada kelajuan tinggi.

Senarai kapal-kapal yang menggunakan sistem COGAG[sunting | sunting sumber]