Geografi Antartika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Geografi Antartika
BenuaAntartika
Koordinat80°S 90°E / 80°S 90°E / -80; 90
KawasanKedudukan kedua (tak rasmi)
 • Jumlah14,000,000 km2 (5,400,000 bt2)
 • Tanah98%
 • Air2%
Garis pantai17,968 km (11,165 bt)
SempadanTiada
Titik tertinggiMassif Vinson, 4,897 m (16,066 ka)
Titik terendahJurang Subglasier Bentley, −2,555 m (−8,382.5 ka)
Sungai terpanjangSungai Onyx, 32 km
Tasik terbesarTasik Vostok, 26,000 sq m (anggaran)
IklimSubantartik, Antartik
Rupa bumiAis dan batu kering
Sumber aslikril, ikan, ketam
Bahaya semula jadiAngin, ribut salji, gunung berapi
Isu alam sekitarPenipisan lapisan ozon, peningkatan paras laut

Geografi Antartika didominasi oleh lokasi kutub selatannya dan, oleh itu, oleh ais. Benua Antartika, yang terletak di hemisfera selatan Bumi, berpusat secara tidak simetri di sekitar Kutub Selatan dan sebahagian besarnya di selatan Bulatan Antartika. Ia dikelilingi oleh Lautan Selatan (atau Antartika) atau, bergantung pada definisi, selatan Pasifik, Atlantik dan Lautan Hindi. Ia mempunyai keluasan lebih daripada 14 juta km2. Antartika adalah gurun ais terbesar di dunia.

Kira-kira 98% daripada Antartika diliputi oleh lapisan ais Antartika, lapisan ais terbesar di dunia dan juga takungan air tawar terbesarnya. Purata sekurang-kurangnya 1.6 km tebal, ais ini adalah sangat besar sehingga ia telah menekan batuan dasar benua di beberapa kawasan lebih daripada 2.5 km di bawah paras laut; tasik subglasier cecair juga wujud (cth Tasik Vostok). Hamparan dan bunga ais mengisi kepingan ais di pinggir. Lembaran ais Antartika sekarang menyumbang 90 peratus daripada jumlah isipadu ais Bumi dan 70 peratus daripada air tawarnya. Ia menempatkan air yang mencukupi untuk menaikkan paras laut global sebanyak 200 kaki.

Pada September 2018, penyelidik di National Geospatial-Intelligence Agency mengeluarkan peta rupa bumi beresolusi tinggi (perincian sehingga saiz kereta, dan kurang di beberapa kawasan) Antartika, dinamakan "Reference Elevation Model of Antarctica" (REMA).[1]

Kawasan[sunting | sunting sumber]

Antartika tanpa permukaan ais. Peta ini tidak mengira peningkatan paras laut akibat ais cair, mahupun naiknya daratan dalam beberapa ratus meter dalam beberapa puluh ribu tahun selepas berat ais tidak lagi menekan jisim daratan.
Astrid Princesses dan Pesisir Ragnhild.
Pesisir Banzare, Sabrina dan Budd Law Dome.

Secara fizikal, Antartika dibahagikan kepada dua oleh Pergunungan Transantartika, berhampiran leher antara Laut Ross dan Laut Weddell. Antartika Barat dan Antartika Timur sepadan secara kasar dengan hemisfera barat dan timur berdasarkan meridian Greenwich.[note 1]

Antartika Barat diliputi oleh Lembaran Ais Antartika Barat. Terdapat sedikit kebimbangan mengenai kepingan ais ini, kerana terdapat kemungkinan kecil ia akan runtuh. Jika ia berlaku, paras laut akan meningkat beberapa meter dalam tempoh yang sangat singkat.

Gunung berapi[sunting | sunting sumber]

Gunung berapi yang berlaku di bawah kepingan ais glasier dikenali dengan istilah "glasiovolkanisme", atau gunung berapi subglasier. Satu artikel yang diterbitkan pada 2017 mendakwa bahawa penyelidik dari Universiti Edinburgh baru-baru ini menemui 91 gunung berapi baharu di bawah lembaran ais Antartika sebagai tambahan kepada 47 gunung berapi yang telah diketahui.[2] Sehingga hari ini, terdapat 138 kemungkinan gunung berapi yang dikenal pasti di Antartika Barat.[3] Terdapat pengetahuan terhad tentang gunung berapi di Antartika Barat kerana kehadiran Lembaran Ais Antartika Barat, yang banyak meliputi Sistem Rekahan Antartika Barat — hab berkemungkinan bagi aktiviti gunung berapi.[4] Penyelidik mendapati sukar untuk mengenal pasti aktiviti gunung berapi dengan betul oleh kerana penutupan ais yang menyeluruh.

Antartika Timur jauh lebih besar daripada Antartika Barat, dan begitu juga masih belum diterokai secara meluas daripada segi potensi gunung berapinya. Walaupun terdapat beberapa tanda bahawa terdapat aktiviti gunung berapi di bawah Lembaran Ais Antartika Timur, tidak terdapat banyak maklumat terkini mengenai subjek tersebut.

Gunung Erebus adalah salah satu tapak yang paling terkenal dalam kajian gunung berapi Antartika, kerana ia merupakan tapak gunung berapi aktif paling selatan dalam sejarah di planet ini.[5]

Pulau Deception ialah satu lagi gunung berapi Antartika yang aktif. Ia adalah salah satu kawasan yang paling dilindungi di Antartika, memandangkan keadaannya antara Kepulauan Shetland Selatan dan Semenanjung Antartika. Sebagai gunung berapi paling aktif di semenanjung Antartika, ia telah dikaji dengan teliti sejak penemuan awalnya pada tahun 1820.

Terdapat beberapa gunung berapi di tanah besar Antartika yang dianggap aktif berdasarkan aktiviti fumarolik yang diperhatikan atau mendapan tefra "terbaru": Gunung Melbourne (2,730 m) (74°21'S., 164°42'E.), a gunung berapi strato; Gunung Berlin (3,500 m) (76°03'S., 135°52'W.), gunung berapi strato; Gunung Kauffman (2,365 m) (75°37'S., 132°25'W.), gunung berapi strato; dan Gunung Hampton (3,325 m) (76°29'S., 125°48'W.), sebuah kaldera gunung berapi, di samping Gunung Rittmann (2,600 m) (73.45°S 165.5° E), sebuah kaldera gunung berapi.

Beberapa gunung berapi di pulau luar pesisir mempunyai rekod aktiviti bersejarah. Gunung Erebus (3,795 m), gunung berapi strato di Pulau Ross dengan 10 letusan yang diketahui dan 1 letusan disyaki. Di seberang benua, Pulau Deception (62°57'S., 60°38'W.), sebuah kaldera gunung berapi dengan 10 letusan diketahui dan 4 disyaki letusan, adalah yang paling aktif. Pulau Buckle di Kepulauan Balleny (66°50'S., 163°12'E.), Pulau Penguin (62°06'S., 57°54'W.), Pulau Paulet (63°35'S., 55°47'W. ), dan Pulau Lindenberg (64°55'S., 59°40'W.) juga dianggap aktif. Pada 2017, penyelidik Universiti Edinburgh menemui 91 gunung berapi bawah air di bawah Antartika Barat.[6][7]

Tanah Marie Byrd[sunting | sunting sumber]

Tanah Marie Byrd ialah sebahagian besar Antartika Barat, yang terdiri daripada kawasan di bawah Semenanjung Antartika. Tanah Marie Byrd ialah pembentukan besar batuan gunung berapi, dicirikan oleh 18 gunung berapi terdedah dan subglasial. 16 daripada 18 gunung berapi dilindungi sepenuhnya oleh lapisan ais antartika.[8] Tiada letusan direkodkan daripada mana-mana gunung berapi di kawasan ini, namun saintis percaya bahawa beberapa gunung berapi itu mungkin berpotensi aktif.

Aktiviti[sunting | sunting sumber]

Para saintis dan penyelidik berdebat sama ada 138 gunung berapi yang mungkin dikenal pasti aktif atau tidak aktif. Sangat sukar untuk dikatakan secara muktamad, memandangkan kebanyakan struktur gunung berapi ini tertimbus di bawah beberapa kilometer ais.[9] Walau bagaimanapun, lapisan abu dalam Lembaran Ais Antartika Barat,[10] serta ubah bentuk pada permukaan ais[11] menunjukkan bahawa Sistem Retak Antartika Barat boleh aktif dan mengandungi gunung berapi yang meletus. Selain itu, aktiviti seismik di rantau ini membayangkan pergerakan magma di bawah kerak, tanda aktiviti gunung berapi.[8] Walaupun begitu, bagaimanapun, belum ada bukti muktamad tentang gunung berapi yang aktif pada masa ini.

Aktiviti gunung berapi subglasier sering dicirikan oleh pencairan ais dan air subglasier.[12] Walaupun terdapat sumber air subglasier lain seperti haba geoterma, ia hampir selalu merupakan kesan aktiviti gunung berapi. Para saintis masih tidak pasti tentang kehadiran air di bawah Lembaran Ais Antartika Barat, dengan beberapa mendakwa telah menemui bukti yang menunjukkan kewujudan.

Syarat pembentukan[sunting | sunting sumber]

Di Tanah Marie Byrd, Antartika Barat, gunung berapi biasanya terdiri daripada lava alkali dan basalt. Kadangkala, komposisi gunung berapi ialah basalt sepenuhnya. Oleh kerana persamaan geografi Tanah Marie Byrd, dipercayai bahawa gunung berapi di Sistem Retak Antartika Barat juga terdiri daripada basalt.[4]

Gunung berapi basaltik atas ais, juga dikenali sebagai gunung berapi basaltik subaerial, biasanya terbentuk dalam bentuk kon yang tinggi dan lebar.[4] Memandangkan ia terbentuk daripada cerucuk berulang magma cecair yang bersumberkan dari pusat, ia merebak secara meluas dan membesar ke atas dengan agak perlahan.[13] Walau bagaimanapun, gunung berapi Antartika Barat terbentuk di bawah kepingan ais, dan dengan itu dikategorikan sebagai gunung berapi subglasial. Gunung berapi subglasial yang monogenetik adalah jauh lebih sempit, lebih curam, struktur puncak rata. Gunung berapi subglasial poligenetik mempunyai pelbagai bentuk dan saiz yang lebih luas kerana terdiri daripada banyak letusan yang berbeza. Selalunya, ia kelihatan lebih berbentuk kon, seperti stratovolkano.

Bahaya[sunting | sunting sumber]

Abu berbahaya[sunting | sunting sumber]

Sedikit yang telah dikaji tentang implikasi abu gunung berapi daripada letusan dalam Bulatan Antartika. Ada kemungkinan letusan di latitud rendah akan menyebabkan bahaya kesihatan dan penerbangan global akibat pengeluaran abu. Peredaran udara mengikut arah jam di sekitar sistem tekanan rendah di Kutub Selatan memaksa udara ke atas, secara hipotesis menghantar abu ke atas ke arah aliran jet stratosfera, dan dengan itu, menyebarkannya dengan cepat ke seluruh dunia.[14]

Pencairan ais[sunting | sunting sumber]

Baru-baru ini, pada 2017, satu kajian menemui bukti aktiviti gunung berapi subglasial dalam Lembaran Ais Antartika Barat. Aktiviti ini menimbulkan ancaman kepada kestabilan Lembaran Ais kerana aktiviti gunung berapi membawa kepada peningkatan pencairan.[15] Ini mungkin boleh membawa Lembaran Ais Antartika Barat ke dalam gelung suap balik positif peningkatan suhu dan peningkatan pencairan.

Ngarai[sunting | sunting sumber]

Terdapat tiga ngarai besar yang berjalan sejauh ratusan kilometer, memotong gunung yang tinggi. Namun, tiada ngarai yang kelihatan di permukaan benua yang dilitupi salji kerana ia tertimbus di bawah ratusan meter ais. Ngarai yang terbesar dipanggil Foundation Trough dan melebihi 350 km panjang dan 35 km lebar. Palung Patuxent adalah lebih daripada 300 km panjang dan lebih 15 km lebar, manakala Offset Rift Basin ialah 150 km panjang dan 30 km lebar. Ketiga-tiga palung ini semuanya terletak di bawah dan melintasi apa yang dipanggil "celah ais" - rabung ais tinggi yang membentang sepanjang jalan dari Kutub Selatan ke arah pantai Antartika Barat.[16]

Antartika Barat[sunting | sunting sumber]

Antartika Barat di sebelah kiri.
Landskap biasa untuk kawasan Semenanjung Antartika, dengan fjord, gunung pantai tinggi dan pulau. Klik pada imej bagi butiran geografi.

Antartika Barat ialah bahagian kecil benua, (50° – 180°W), terbahagi kepada:

Kawasan-kawasan[sunting | sunting sumber]

Laut[sunting | sunting sumber]

Pentas ais[sunting | sunting sumber]

Pentas ais yang utama ialah:

Antartika Timur[sunting | sunting sumber]

Antartika Timur di sebelah kanan.

Antartika Timur ialah bahagian besar benua, (50°W – 180°E), kedua-dua Kutub Magnet Selatan dan Kutub Selatan geografi terletak di sini. Dibahagikan kepada:

Kawasan[sunting | sunting sumber]

  • Tanah Coats (20° – 36°W)
  • Tanah Permaisuri Maud (20°W – 45°E)
  • Tanah Enderby (44°38' – 56°25'E)
  • Tanah Kemp (56°25' – 59°34'E)
  • Tanah Mac. Robertson (59°34' – 73°E)
  • Tanah Puteri Elizabeth (73° – 87°43'E)
  • Tanah Wilhelm II (87°43' – 91°54'E)
  • Tanah Ratu Queen Mary (91°54' – 100°30'E)
  • Tanah Wilkes (100°31' – 136°11'E)
  • Tanah Adélie (136°11′ – 142°02′E)
  • Tanah George V (142°02' – 153°45'E)
    • Pesisir George V
    • Jurang Subglasial Zélée
  • Tanah Oates (153°45' – 160°E)
  • Tanah Victoria (70°30' – 78°'S)

Laut[sunting | sunting sumber]

  • Laut Weddell (57°18' – 102°20'W)
  • Laut Raja Haakon VII (20°W – 45°E)
  • Laut Davis (82° – 96°E)
  • Laut Mawson (95°45' – 113°E)
  • Laut D'Urville (140°E)
  • Laut Ross (166°T – 155°W)
  • Laut Bellingshausen (57°18' – 102°20'W)
  • Laut Scotia (26°30' – 65°W)

Pentas ais[sunting | sunting sumber]

Pentas ais utama ialah:

  • Pentas Ais Riiser-Larsen
  • Pentas Ais Ekstrom
  • Pentas Ais Amery
  • Pentas Ais Barat
  • Pentas Ais Shackleton
  • Pentas Ais Voyeykov

Tuntutan tanah wilayah[sunting | sunting sumber]

Tujuh negara telah membuat tuntutan wilayah rasmi di Antartika.

Wilayah tanggungan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kadang kala juga dipanggil sebagai Antartika Kecil dan Antartika Besar masing-masing.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Stirone, Shannon (7 September 2018). "New Antarctica Map Is Like 'Putting on Glasses for the First Time and Seeing 20/20' – A high resolution terrain map of Earth's frozen continent will help researchers better track changes on the ice as the planet warms". The New York Times. Dicapai pada 9 September 2018.
  2. ^ "91 volcanoes discovered beneath Antarctica's ice. But are they active?". USA TODAY (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 January 2019.
  3. ^ van Wyk de Vries, M., Bingham, R. G. & Hein, A. S. A new volcanic province: an inventory of subglacial volcanoes in West Antarctica. Geol. Soc. Lond. Spec. Publ. 461 (2017).
  4. ^ a b c Hein, Andrew S.; Bingham, Robert G.; Vries, Maximillian van Wyk de (1 January 2018). "A new volcanic province: an inventory of subglacial volcanoes in West Antarctica". Geological Society, London, Special Publications (dalam bahasa Inggeris). 461 (1): 231–248. Bibcode:2018GSLSP.461..231V. doi:10.1144/SP461.7. ISSN 0305-8719.
  5. ^ "Global Volcanism Program | Erebus". volcano.si.edu (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 March 2019.
  6. ^ McKie, Robin (12 August 2017). "Scientists discover 91 volcanoes below Antarctic ice sheet". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0261-3077. Dicapai pada 16 August 2017.
  7. ^ "Student's idea leads to Antarctic volcano discovery". The University of Edinburgh (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 August 2017.
  8. ^ a b Winberry, J. P. & Anandakrishnan, S. Crustal structure of the West Antarctic rift system and Marie Byrd Land hotspot. Geology 32, 977–980 (2004).
  9. ^ LeMasurier, W. E. Neogene extension and basin deepening in the West Antarctic rift inferred from comparisons with the East African rift and other analogs. Geology 36, 247–250 (2008).
  10. ^ Iverson, N. A. et al. The first physical evidence of subglacial volcanism under the West Antarctic Ice Sheet. Sci. Rep. 7, 11457 (2017).
  11. ^ Behrendt, J. C., Finn, C. A., Blankenship, D. D. & Bell, R. E. Aeromagnetic evidence for a volcanic caldera complex beneath the divide of the West Antarctic ice sheet. Geophys. Res. Lett. 25, 4385–4388 (1998).
  12. ^ King, E. C., Woodward, J. & Smith, A. M. Seismic evidence for a water-filled canal in deforming till beneath Rutford Ice Stream, West Antarctica. Geophys. Lett. 31 (2004).
  13. ^ "Types of Volcanoes". volcano.oregonstate.edu. Dicapai pada 28 January 2019.
  14. ^ Geyer, Adelina; Marti, Alejandro; Folch, A.; Giralt, Santiago (23 April 2017). "Antarctic volcanoes: A remote but significant hazard". EGU General Assembly Conference Abstracts: 6667. arXiv:1502.05188. Bibcode:2017EGUGA..19.6667G. doi:10.13039/501100003329.
  15. ^ Golden, Ellyn; Kim, Ellen; Rachel Obbard; Dunbar, Nelia W.; Lieb-Lappen, Ross; Iverson, Nels A. (13 September 2017). "The first physical evidence of subglacial volcanism under the West Antarctic Ice Sheet". Scientific Reports (dalam bahasa Inggeris). 7 (1): 11457. Bibcode:2017NatSR...711457I. doi:10.1038/s41598-017-11515-3. ISSN 2045-2322. PMC 5597626. PMID 28904334.
  16. ^ Winter, Kate; Ross, Neil; Ferraccioli, Fausto; Jordan, Tom A.; Corr, Hugh F. J.; Forsberg, René; Matsuoka, Kenichi; Olesen, Arne V.; Casal, Tania G. (28 May 2018). "Topographic Steering of Enhanced Ice Flow at the Bottleneck Between East and West Antarctica". Geophysical Research Letters (dalam bahasa Inggeris). 45 (10): 4899–4907. Bibcode:2018GeoRL..45.4899W. doi:10.1029/2018GL077504.