Greg Delanty

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Greg Delanty (lahir 1958) adalah seorang penyair Ireland direkodkan kontemporari.

Delanty memenangi Lomba Puisi Nasional pada tahun 1999 dan dianugerahkan Austin Clarke Centenary Poetry prize pada tahun 1996. Beliau telah menerima pelbagai penghargaan lain termasuk Patrick Kavanagh Poetry Award (1983),the Allen Dowling Poetry Fellowship (1986), the Wolfers-O’Neill Award (1996-97), an Arts Council of Ireland Bursary (1998-99), and an award from the Royal Literary Fund (1999).

Greg dihadiri Delanty University College Cork (UCC) di mana dia diajar oleh Sean Lucy dan John Montague dan merupakan sebahagian daripada aliran bakat menerbitkan daripada universiti pada masa itu, yang termasuk Maurice riordan, Gregory O'Donoghue, Theo Dorgan, Thomas McCarthy , William Wall, Gerry Murphy, Sean Dunne. Pada UCC Delanty edited majalah Quarryman dan menerbitkan puisi pertama di sana dan dalam The Cork Examiner.

Koleksi ketiga ditangani terutamanya dengan tema emigrasi. Perlu judulnya dari kebiasaan Ireland mengadakan pertemuan, baik meriah dan sedih, pada malam menjelang berangkat ke Amerika. Delanty adalah putra printer, dan koleksi keempat, The Hellbox, didasarkan pada pencetakan idiom dia belajar daripada ayahnya. The Blind Stitch ditubuhkan di Ireland, Amerika dan India.

Delanty lahir di Cork, Ireland pada tahun 1958, dan umumnya ditempatkan dalam tradisi Ireland. Namun, ia sekarang tinggal untuk hampir sepanjang tahun di Amerika, tempat ia mengajar di St Michael's College, Vermont. Dia menjadi warga negara Amerika pada tahun 1994. Novelis Ireland Colum McCann, yang telah dirinya kembali di Amerika, menggambarkan Delanty sebagai penyair Ireland kontemporari-di-Amerika: "Delanty mempunyai katalog turun generasi dan hubungannya dengan pengasingan. Dia adalah pemenang hadiah daripada mereka yang telah pergi. "