Guljeot

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Guljeot
Nama alternatifTiram masin
JenisJeotgal
Tempat asalKorea
Masakan berkaitanMasakan Korea
Bahan utamaTiram Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Nama Korea
Hangul굴젓
Hanjatiada
Perumian Semakanguljeot
McCune–Reischauerkukjŏt

Guljeot (굴젓) atau tiram masin ialah jeotgal (makanan laut masin) yang dibuat oleh pengasinan dan penapaian tiram.[1][2][3] Ia sejenis banchan (hidangan sampingan) yang popular sebagai iringan untuk bap (beras yang dimasak).

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Tiram kecil segar dicincang, dicuci perlahan-lahan di dalam air garam, masin dengan garam kasar dan dibiarkan tertapai selama lima hari.[4] Ia kemudian diperisa dengan bawang putih yang dicincang, bawang cincang halus, gochutgaru (serbuk cili), dan lobak yang dihiris dan/atau pear yang ditapis.[4] Ia dibiarkan selama tiga hingga empat hari, dan dihidangkan dengan renjisan minyak bijan.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "guljeot" 굴젓. Standard Korean Language Dictionary (dalam bahasa Korea). National Institute of Korean Language. Dicapai pada 27 April 2017.
  2. ^ Visessanguan, Wonnop; Chaikaew, Siriporn (2014). "Shellfish Products". Dalam Sarkar, Prabir K.; Nout, M. J. Robert (penyunting). Handbook of Indigenous Foods Involving Alkaline Fermentation (dalam bahasa English). Boca Raton, FL: CRC Press. m/s. 222. ISBN 978-1-4665-6529-6.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Chun, Hui-jung (2014). Yoon, Ho-mi (penyunting). Korean Food Guide 800. Seoul: The Korea Foundation. m/s. 46 – melalui issuu.
  4. ^ a b c "guljeot" 굴젓. Doopedia (dalam bahasa Korea). Doosan Corporation. Dicapai pada 27 April 2017.