Happi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wanita di festival memakai happi
Edward, Prince of Wales (tengah), kemudian Edward VIII dari United Kingdom, memakai happi

Happi (Jepun: 法被/半被) ialah kot tradisional Jepun berlengan tiub, biasanya dipakai semasa perayaan sahaja. Happi biasanya memaparkan simbol dan/atau teks pada lapel, dengan reka bentuk yang lebih besar di bahagian belakang kot, biasanya nama atau perayaan atau persatuan yang mengambil bahagian; kanji untuk ('festival' (Jepun: 祭り, Hepburn: "matsuri")) juga mungkin ada.

Pada asalnya dipakai untuk memaparkan mon, atau puncak, sebuah keluarga, happi dipakai oleh pembantu rumah sebagai pakaian seragam. Ahli bomba juga memakai happi, dengan jambul di belakang kot memaparkan kumpulan yang mereka dikaitkan;[1] ini berbeza daripada hikeshi sashiko banten (harfiah, "jaket bomba bersulam") yang juga dipakai oleh ahli bomba, dibina daripada lapisan kapas tebal yang direka untuk menampung kuantiti air yang banyak dan dengan itu melindungi pemakainya.

Dalam bahasa Inggeris, istilah 'happi' paling kerap diterjemahkan sebagai "happi coat" atau "happy coat". Happi biasanya berwarna biru, dengan reka bentuk dalam warna merah, hitam dan putih, walaupun variasi dengan beberapa warna berbeza juga dilihat di Jepun zaman moden. happi moden mungkin diperbuat daripada kain kapas atau poliester.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Drazen, Patrick. Anime explosion!: the what? why? & wow! of Japanese animation. Stone Bridge Press, 2003. ISBN 1-880656-72-8. Page 322. "In time, these groups of fire-fighters, adopting uniforms consisting of the short jackets called happi emblazoned with the mon (crest) of the particular group, so that one gang could be distinguished from another."