Hari Reben Hitam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hari Reben Hitam
Diraikan oleh/di
Kesatuan Eropah, Pertubuhan untuk Keselamatan dan Kerjasama di Eropah, Kanada, Amerika Syarikat dan negara lain
JenisAntarabangsa
KepentinganHari peringatan mangsa rejim totalitarian dan autoritarian
Tarikh23 Ogos
KekerapanTahunan

Hari Reben Hitam, secara rasmi dikenali di Kesatuan Eropah sebagai Hari Eropah Peringatan untuk Mangsa Stalinisme dan Nazisme dan juga dirujuk sebagai Hari Seluruh Eropah Peringatan untuk mangsa kesemua rejim totalitarian dan autoritarian,[1][2] ialah hari antarabangsa peringatan untuk mangsa rejim totalitarian, khususnya rejim Stalinis, komunis, Nazi dan fasis.[3][4] Secara rasmi diiktiraf oleh Kesatuan Eropah, Pertubuhan untuk Keselamatan dan Kerjasama di Eropah dan beberapa negara lain, ia disambut pada 23 Ogos. Ia melambangkan penolakan "faham pelampau, sikap tidak bertolak ansur dan penindasan" menurut Kesatuan Eropah.[5][6] Tujuan Hari Peringatan untuk mengekalkan ingatan mangsa pengusiran dan penghapusan beramai-ramai, sambil menggalakkan nilai demokratik untuk memperkuat kedamaian dan kestabilan di Eropah.[7] Ia merupakan satu daripada dua hari atau perauasn peringatan rasmi Kesatuan Eropah, bersama Hari Eropah.[5] Di bawah nama Hari Reben Hitam ia merupakan hari peringatan rasmi Kanada.[8] Kesatuan Eropah telah menggunakan kedua-dua nama bersama-sama.[9]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Press corner" (PDF). European Commission – European Commission.
  2. ^ "Black Ribbon Day: An International Day of Remembrance". Radio Free Europe/Radio Liberty. 23 Ogos 2013.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan EP-Declaration tidak disediakan
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan EP-Resolution tidak disediakan
  5. ^ a b "EU begs citizens to reject extreme nationalism on European Day of Remembrance for Victims of Stalinism and Nazism". Deutsche Welle. 23 Ogos 2017.
  6. ^ 23. August, Special occasion, Remembrance Day of the Victims of Communism and Nazism (International Commemoration Day of the Victims of Communism and Nazim)
  7. ^ "EU Calendar: Remembrance Day for Victims of Stalinism and Nazism". Europa.eu. 23 Ogos 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Mei 2011. Dicapai pada 10 Mei 2011.
  8. ^ Daniel Proussalidis (23 Ogos 2011). "Victims of totalitarianism remembered". Toronto Sun. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 April 2017. Dicapai pada 23 Ogos 2011.
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan EUCouncil2020 tidak disediakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Hari Reben Hitam di Wikimedia Commons Templat:Prague Process