Ikan Karin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ikan Karin ialah nama panggilan umum bagi semua spesis Ikan Pelaga yang biasa dipanggil di Negeri Kedah dan Perlis. Habitat asal Ikan Karin ialah kawasan paya. Ia membiak dengan banyaknya di bendang serta parit sawah selepas musim tengkujuh. Ikan Karin merupakan ikan hiasan eksotik yang popular di kalangan kanak-kanak yang tinggal berhampiran dengan kawasan penanaman sawah padi. Ia diminati kerana kecantikan warna badan dan ekor serta sifat melawan yang ada pada ikan karin jantan apabila bertembung.

Nama-nama Lain[sunting | sunting sumber]

Ikan Pelaga, Ikan Laga, Betta (/[invalid input: 'icon']ˈbɛtə/) dan Bettah. Nama kategori Ikan Karin dibezakan dengan ciri-ciri warna, paten dan bentuk sirip yang diistilahkan dalam Bahasa Inggeris.

Nama Mengikut Jenis Sirip[sunting | sunting sumber]

Spadetail, Veiltail (VT), Doubletail (DT), Roundtail, Delta (D), Super Delta (SD), Halfmoon (HM), Over-Halfmoon (OHM), Sun/Combtail Halfmoon, Rosetail (RT), Crowntail (CT), Combtail

Ikan Karin yang berekor pendek dipanggil sebagai plakad (PK).

Nama Mengikut Warna[sunting | sunting sumber]

Platinum, Royal Blue, Steel Blue, Turquoise, Green, Cellophane, White Opaque, Yellow, Pineapple, Orange, Red, Copper, Black, Chocolate.

Nama Mengikut Paten[sunting | sunting sumber]

Dragon, Piebald, Butterfly, Marble, Multi, Fancy, Cambodian, Solid