Islam di Jawa Timur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Masjid Ampel di Surabaya merupakan masjid tertua yang masih hidup di Jawa, dan kedua tertua di Indonesia. Ia dibina pada 1421.

Islam ialah agama yang paling banyak dianuti di Jawa Timur, sebuah provinsi di Indonesia, yang dianut oleh 96.7% daripada keseluruhan penduduk.[1] Sepanjang sejarah, Jawa Timur telah dianggap sebagai salah satu pusat-pusat agama Islam di Indonesia, di mana dilihat sebagai salah satu penyebaran Islam terawal, dan penubuhan organisasi massa Islam terbesar di Indonesia, Nahdlatul Ulama.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Makam Sunan Bonang di Tuban, lokasi popular ziarah wali.

Islam mula diperkenalkan di Jawa Timur pada abad ke-11. Bukti paling awal kedatangan Islam di Jawa Timur ialah kuburan Islam atas nama Fatimah binti Maimun di Gresik pada 1082,[2] serta sejumlah makam Islam di kompleks makam Majapahit di Troloyo. Penyebaran Islam di Jawa Timur adalah disebabkan oleh peranan Wali Songo, wali sufi legenda, pada abad ke-14. Lima dari sembilan wali Wali Songo telah memainkan peranan yang menentukan dalam penyebaran Islam di Jawa Timur, yaitu Sunan Ampel di Surabaya, Sunan Gresik (Malik Ibrahim) dan Sunan Giri di Gresik, Sunan Drajat di Lamongan, dan Sunan Bonang di Tuban. Wali Songo ialah keturunan ulama Islam yang berasal dari Timur Tengah, Asia Tengah dan Selatan, dan mereka turun ke Jawa Timur setelah generasi-generasi dakwah di seluruh Asia Tenggara seperti Campa. Malik Ibrahim ialah wali pertama yang berpindah ke seluruh Jawa Timur untuk berdakwah setelah kuasa Empayar Majapahit menjadi lemah. Para wali ini mempunyai kemahiran dan kepentingan perniagaan tertentu yang boleh mereka berikan kepada penduduk tempatan, seperti pengetahuan dalam pengairan, dan dapat membimbing dan mengajar orang tentang Islam pada masa yang sama.[3][4] Antara yang mula-mula memeluk Islam ialah para nelayan di pelabuhan. Umat Islam yang baru memeluk Islam ini telah mengasaskan pangkalan mereka di masjid-masjid, seperti Masjid Ampel di Surabaya yang siap pada tahun 1421, menjadikannya antara masjid pertama yang dibina di Nusantara.

Masyarakat[sunting | sunting sumber]

Pandangan agama[sunting | sunting sumber]

Islam di Jawa Timur secara tradisinya dicirikan oleh pemeliharaan adatsetempat dan penggabungan ajaran Islam dengan amalan agama terdahulu dan budaya pribumi, menghasilkan gaya tradisi Islam yang tersendiri yang dikenali sebagai kejawen. Orang Islam yang mengamalkan bentuk Islam sinkretik ini dipanggil abangan.[5] Baru-baru ini, kejawen telah mengecil ke skala luar bandar berikutan percambahan ortodoksi Islam pada akhir abad ke-20. Pada masa yang sama, telah wujud pembentukan Islam Nusantara yang menjurus kepada tafsiran ortodoksi pluralis dan vernakular.[6]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Pesantren ialah pusat pengajian Islam tradisional yang berasal dari Jawa Timur, dalam bentuk pondok pesantren yang diasingkan jantina. Menurut statistik pada tahun 2008, sebanyak 5,025 pesantren tersebar di seluruh Jawa Timur.[7] Beberapa pesantren yang terkenal di Jawa Timur ialah Pondok Modern Darussalam Gontor di Ponorogo, Pondok Pesantren Tebuireng di Jombang, dan Pondok Pesantren Lirboyo di Kediri.

Beberapa kota dan wilayah di Jawa Timur dikenali sebagai kota santri atau "kota pelajar Islam" dan pusat pendidikan Islam. Kota-kota santri terkenal termasuk Gresik, Jombang, Kediri, Pasuruan, Ponorogo, Probolinggo, and Situbondo.[8][9] Istilah kota santri sering dititikberatkan oleh pentadbiran bandar dan wilayah untuk mempromosikan pelancongan keagamaan.[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Umat Islam di Jawa Timur Berkarakter Toleran. Republika Online. Retrieved November 16, 2017
  2. ^ "Fatimah Binti Maimun, Muballigh Pertama Tanah Jawa". 2010-09-05. Dicapai pada 2011-12-27.
  3. ^ Sejarah Indonesia: Wali Songo
  4. ^ Agus Sunyoto , Discussion of Atlas Walisongo with Habib Anis Sholeh Ba'asyin & KH. Mustofa Bisri.
  5. ^ Mulder 2005.
  6. ^ "Apa yang Dimaksud dengan Islam Nusantara?". Nahdlatul Ulama (dalam bahasa Indonesia). 22 April 2015.
  7. ^ "Deskriptif Statistik Pendidikan Diniyah dan Pondok Pesantren" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-10-21. Dicapai pada 2011-12-27.
  8. ^ Jalan-Jalan ke 6 Kota Santri di Indonesia yang Damai dan Religius. Pegi pegi. Dicapai pada 2 April 2021.
  9. ^ a b Mencari Kota Santri. Times Indonesia. Dicapai pada 2 April 2021.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Mulder, Niels (2005), Mysticism in Java: Ideology in Indonesia, Kanisius