Izumi Sakai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Izumi Sakai
Kelahiran
Sachiko Kamachi

(1967-02-06)6 Februari 1967
Meninggal dunia27 Mei 2007(2007-05-27) (umur 40)
Tokyo, Jepun
Pekerjaan
  • penyanyi
  • penulis lagu
  • penerbit muzik
  • model
Kerjaya muzik
GenrePop rock, Rock, R&B, Hip-hop, Soul
InstrumenVokal
Tahun aktif1988–2000, 2002-2007
Syarikat rakaman
Being Inc. 1990-November 1992 B-Gram RECORDS 1993-2007
Pengkarya berkait
ZARD
Deen
Field of View
Wands
Barbier
Masao Akashi
Takeshi Hayama
Laman sesawang
wezard.net
Bekas ahliZARD

Sachiko Kamachi (Jepun: 蒲池 幸子, Hepburn: Kamachi Sachiko, 6 Februari 1967 – 27 Mei 2007), dikenali secara profesional sebagai Izumi Sakai (Jepun: 坂井 泉水, Hepburn: Sakai Izumi), ialah penyanyi pop wanita Jepun, penulis lagu, penerbit muzik dan ahli kumpulan Zard. Memandangkan Sakai adalah satu-satunya ahli dalam kumpulan untuk majoriti 16 tahun yang ia aktif, Zard dan Sakai boleh dirujuk secara bergantian. Dia merupakan artis rakaman wanita terlaris pada 1990-an dan telah menjual lebih 38 juta salinan jualan, menjadikannya salah seorang artis muzik terlaris di Jepun sepanjang zaman.

Kehidupan dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan di Hiratsuka, Kanagawa, Sakai dibesarkan di Hadano, Kanagawa. Bapanya adalah seorang pengajar memandu, dan dia mempunyai seorang adik lelaki dan adik perempuan. Selepas kematiannya, seorang jiran teringat bahawa Sakai "cantik dan popular" di sekolah rendah. Dia juga atletik, menyertai pasukan trek dan padang di sekolah rendah dan bermain tenis di sekolah menengah. Tamat pengajian dari Kolej Wanita Shoin (kini Universiti Shoin) di Atsugi City, Kanagawa, Sakai bekerja di pejabat syarikat hartanah selama dua tahun sebelum diintai oleh Stardust Promotion.

Sepanjang hidupnya, Sakai kekal rapat dengan keluarganya dan kebanyakannya tidak menjadi perhatian umum. Setelah mencapai kejayaan kerjaya, dia membantu membayar pengubahsuaian rumah ibu bapanya. Kenalan mengatakan bahawa dia berulang-alik dengan kereta bawah tanah setiap hari. Pada 6 Februari 1991, dia muncul di televisyen untuk mempromosikan single ketiganya, "Mō Sagasanai," dan album pertama, Good-bye My Loneliness. Dia memakai cermin mata semasa temu duga, dan mendedahkan bahawa dia tidak tidur malam sebelumnya. Sakai juga menunjukkan bahawa dia sering tidur pada waktu pagi berbanding malam.

Sakai mula bermain piano pada usia empat tahun dan bercita-cita menjadi seorang pemuzik pada usia yang sangat muda. Dia melawat galeri, menghadiri produksi teater, membuat bunga kering, dan melukis dalam minyak pada masa lapangnya.[1] Dia juga menyatakan bahawa salah satu sebab dia tidak suka melancong adalah kerana dia tidak biasa makan sashimi dan lebih suka makanan yang dimasak. Kerana dia hampir tidak pernah dilihat di khalayak ramai, terdapat teori konspirasi yang tidak berasas di Jepun bahawa karya Zard tidak dihasilkan oleh wanita yang digambarkan (Sakai): Dia dirujuk sebagai legenda bandar.

Sakai kelihatan malu. Dalam penampilan pertamanya di Music Station, dia ditanya apa yang mengambil masa Zard begitu lama untuk muncul di kamera. Dia menjawab bahawa dia ingin memastikan bahawa projek Zard sebenarnya akan berjaya terlebih dahulu. Dalam enam temu bual yang lain, Sakai meluahkan rasa malu di hadapan kamera. Malah, seorang kakitangan mendedahkan bahawa apabila Sakai melihat ramai orang beratur untuk jelajah konsertnya pada tahun 2004, dia terkejut dan menyembunyikan dirinya. Selepas beberapa usaha, dia dapat berjalan ke arah orang ramai dan berterima kasih kepada mereka kerana datang. Namun, rasa malunya tidak menggambarkan ketidakupayaan untuk bekerja dengan baik dengan orang lain. Dimaklumkan bahawa selepas dia pulang awal pada suatu hari dia mengatur makanan untuk dihantar kepada kakitangannya di pejabatnya yang bekerja sehingga lewat petang.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Menurut buku Rasmi Kitto Wasurenai, dia terpaksa berehat daripada kerjayanya kerana pelbagai penyakit berkaitan rahim pada tahun 2001, dan tidak mula bekerja sepenuh masa lagi sehingga tahun 2003. Pada Jun 2006, dia telah didiagnosis dengan barah pangkal rahim, yang mana dia segera menjalani rawatan. Dia nampaknya telah sembuh, tetapi mendapati bahawa kansernya telah merebak ke paru-parunya, menunjukkan kanser Tahap 4. Dia mula menjalani rawatan di Hospital Universiti Keio pada April 2007 tetapi dia tidak pernah pulih sepenuhnya.

Namun, Sakai tidak berkecil hati dan tidak percaya bahawa dia sedang nazak. Selepas kematiannya, majalah mingguan Jepun Friday menjalankan temu bual di mana Sakai berpendapat bahawa rawatan moden akan membolehkannya hidup lama. Ibunya berkata, dia menyambut pelawatnya dengan ceria dan seolah-olah tidak menunjukkan kesan penyakitnya. Seorang rakan pesakit kemudian berkata bahawa mereka berjalan bersama-sama pada masa-masa dan Sakai menyanyikan "Makenaide" untuknya apabila dia tidak boleh berjalan.[2] Akhirnya, Sakai menghantar e-mel kepada kakitangannya dengan mengatakan bahawa dia tidak sabar untuk kembali menghasilkan muzik dan menantikan konsert lain pada penghujung tahun 2007.

Sakai meninggal dunia pada 27 Mei 2007. Polis menilai kematiannya secara tidak sengaja, akibat terjatuh dari pendaratan pintu keluar kecemasan di Hospital Universiti Keio, tempat dia menjalani kemoterapi. Cerun itu kelihatan sangat licin kerana hujan pada hari sebelumnya.[3] Menurut polis, kejatuhan itu berlaku semasa berjalan kaki pada pagi 26 Mei 2007, dari ketinggian kira-kira 3 meter (kira-kira 9 kaki dan 10 inci). Sakai ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri sekitar jam 5:40 a.m. oleh orang yang lalu lalang dan dibawa ke bilik kecemasan, di mana dia meninggal dunia pada petang berikutnya akibat cedera kepala. Keluarganya berada di sisinya semasa dia meninggal dunia, walaupun dilaporkan bahawa dia tidak pernah sedarkan diri sepanjang hari terakhir hidupnya di bilik kecemasan.

Disebabkan sifat kematiannya yang luar biasa dan tidak berkemungkinan, polis menyiasat kemungkinan bunuh diri, tetapi membuat kesimpulan bahawa ia sememangnya kemalangan. Dalam artikel Friday, ibunya berkata bahawa Sakai berjalan-jalan dalam pemulihan dan lokasi dia terjatuh adalah tempat kegemarannya untuk bermeditasi. Sakai telah merancang untuk mengeluarkan album baru pada musim gugur 2007, serta melancarkan lawatan langsung pertamanya dalam tiga tahun. Dia berumur 40 tahun.[4][5][6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "写真・図版(6枚目)| Zard・坂井泉水さん没後10年 創作ノートと未公開写真などを公開!". 17 Mei 2017.
  2. ^ "ZARD". Pond's Personal Blog. 1 September 2009. Dicapai pada 4 September 2007.
  3. ^ "ZARD's Izumi Sakai's death: Dual Investigation of Accident and Suicide". Yomiuri Shimbun (dalam bahasa Jepun). 29 Ogos 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Ogos 2007. Dicapai pada 30 Ogos 2007.
  4. ^ "Pop star Zard dies after fall". Asahi Shimbun. 29 Mei 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Jun 2007. Dicapai pada 30 Mei 2007.
  5. ^ ZARD坂井泉水さん、闘病中の病院で転落死 [ZARD Sakai Izumizu, falling in a hospital under illness]. Asahi Shimbun (dalam bahasa Jepun). 28 Mei 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Jun 2007. Dicapai pada 30 Mei 2007.
  6. ^ "Article". Sankei Sports (dalam bahasa Jepun). 30 Mei 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Jun 2004.