Jack Avery

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jack Avery
Kelahiran (1999-07-01) 1 Julai 1999 (umur 24)
Berasal dariAmerika Syarikat
GenrePop, rock pop
PekerjaanPenyanyi
Tahun aktif2016 - kini
Syarikat rakaman
Atlantic
Pengkarya berkait
Why Don't We

Jack Robert Avery (lahir 1 Julai 1999) ialah seorang penyanyi dan pemuzik Amerika. Dia adalah sebahagian daripada kumpulan lima keping, Why Don't We. Dia bermula sebagai bintang media sosial, menyiarkan muka depan di YouTube.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Avery dilahirkan di Burbank, California kepada Kristin Stanford dan John Avery. Dia mempunyai empat adik beradik: Sydnie Avery (lahir 30 Oktober 1995), Ava Marie Stanford (lahir 6 Mac 2004), dan Isla Rose Stanford (lahir 12 November 2008). Dia mempunyai seorang adik perempuan dari sebelah bapanya, Camila Avery (lahir 28 November 2009).

Pada usia satu tahun, keluarganya berpindah ke Susquehanna, Pennsylvania. Ibu bapanya berpisah, dan dia dan Sydnie tinggal bersama ibu mereka, yang berkahwin semula dengan Darrin Stanford. Dengan populasi kecil 1600, Avery merasakan keperluan untuk keluar dari bandar kecil itu. Dia banyak dipilih kerana "berbeza". Dalam darjah lima, kakaknya Sydnie memupuk dia dalam bidang fesyen dan dia mahu memakai seluar jeans kurus. Kerana dia tidak menemui apa-apa, dia memakai yang untuk kanak-kanak perempuan dan menggandingkannya dengan baju panjang. Dia dipanggil nama tetapi kebanyakannya tidak mengendahkannya. Dia mengalami masa yang sukar semasa sekolah, tidak pernah boleh duduk diam.

Avery bersekolah di Sekolah Menengah Komuniti Susquehanna. Dia membesar dengan bapanya bermain piano, dan dia mula mengambil pelajaran piano dari darjah satu hingga enam, kemudian berhenti untuk mula menyanyi. Akhirnya dia menggabungkan keduanya.[2] Dia dan Sydnie akan melawat bapa mereka setiap musim panas di Seattle.

Dalam darjah enam, Avery belajar gitar sendiri dengan menonton video dalam talian. Apabila dia berumur empat belas tahun, pada musim panas itu dia mula bersiar-siar di Nashville dan menyanyikan "Banana Pancakes" Jack Johnson. Dalam masa sejam dia memperoleh dua puluh dolar dan malah meminta seseorang datang dan meminta foto. Dia mula melaburkan masanya ke dalam muzik, berhenti daripada pasukan bola keranjang dan mula menyiarkan muka depan muzik di YouTube. Dia juga melangkau mengambil SAT dengan kebenaran ibunya.

Karier[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2016, Avery telah mengeluarkan lagu asalnya berjudul "Liar", yang ditulisnya berdasarkan perpisahan, dan mengadakan persembahan di Bluebird Café pada tahun 2015. Dia bertemu rakan sepasukan masa depan Jonah Marais di sebuah pertunjukan di Los Angeles, dan Daniel Seavey di sebuah "projek" yang mereka lakukan bersama di New York. Dia telah ditempah dalam lawatan media sosial, termasuk Brave Fest dan Impact, di mana dia bertemu Corbyn Besson. Zach Herron menyertai kedua-duanya di pameran Indianapolis semasa jelajah Impact. Akhirnya mereka berlima membentuk Why Don't We secara rasmi pada September 2016.

Gaya dan pengaruh muzik[sunting | sunting sumber]

Inspirasi muziknya ialah Frank Ocean, kerana kepelbagaian muziknya. Dia menamakan genre muziknya sebagai R&B dan jiwa. Dia juga membesar mendengar Justin Bieber dan Ed Sheeran.

Perhubungan[sunting | sunting sumber]

Clayburn dan Avery pada 2019[sunting | sunting sumber]

Pada awal 2018, dia mula berkencan secara terbuka dengan Gabriela "Gabbie" Clayburn (née Gonzalez; lahir pada 6 September 2001). Avery berkawan dengan anak perempuan kawan baik ibunya, di mana dia diperkenalkan kepada Clayburn, yang merupakan salah seorang kawannya. Clayburn berumur empat belas tahun pada masa itu. Sebelum berjumpa secara peribadi, dia telah DM dia. Dia akhirnya dapat melihatnya di Los Angeles ketika dia berumur enam belas tahun, dan mereka mula berkencan. Mereka mendedahkan hubungan mereka secara terbuka pada Februari 2018, dan pada 22 April 2019, dia melahirkan anak perempuan mereka, Lavender May Avery. Mereka berpisah pada pertengahan 2019, dan kedua-duanya berkongsi hak penjagaan Lavender.