Jalan Magazine, George Town

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 5°24′47.84″N 100°19′49.41″E / 5.4132889°N 100.3303917°E / 5.4132889; 100.3303917

Jalan Magazine
头条路 / 頭條路 (Cina / Cina Tradisional)
Thâu-tiâu-lōo (Hokkien POJ)
Negara Malaysia
Negeri Pulau Pinang
BandarGeorge Town
Poskod
10300
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang
WujudLewat abad ke-19–kini
Simpang utama
Hujung baratMagazine Circus (terus ke KOMTAR)
Hujung timur
  • Magazine Street Ghaut
  • Bridge Street (Jalan CY Choy)
JALAN MAGAZINE
Magazine Rd10300 P. PINANG

Jalan Magazine adalah jalan utama di bandar George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Jalan sehala, salah satu yang paling sibuk di pusat bandar, mengendalikan beberapa tempat utama di George Town, termasuk Komtar dan 1st Avenue Mall.

Jalan ini dicipta menjelang akhir abad ke-19 sebagai sebahagian daripada kawasan kediaman bandar yang dikenali sebagai Seven Streets Precinct.[1] Kedai runcit gaya eklektik masih boleh dilihat di sepanjang jalan, berdiri di samping lebih tinggi yang tinggi moden.

Akhir Jalan Magazine bergabung dengan Magazine Circus yang juga bernama Magazine Circus, yang juga memotong empat jalan utama lain di pusat bandar - Jalan Penang, Jalan Macalister, Jalan Dato Keramat dan Jalan Batu Bata.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Kedai runcit gaya-Eklektik di sepanjang Jalan Magazine
1st Avenue Mall pada waktu malam
Hotel Jen, salah satu bangunan dibangun sebagai sebahagian daripada projek KOMTAR
St. Giles Wembley Hotel, dengan Tujuh jalan-Jalan Kantor polisi dan naik tinggi dari Pokok dilihat di latar belakang.

Jalan Magazine dinamakan sempena depot serbuk mesingan yang pernah wujud di tapak tempat kedai Gama kini berdiri.[2] Jalan ini juga dikenali sebagai Thaû-tiaû-lơ̄ dalam Bahasa Hokkien Pulau Pinang, menandakan lokasi geografi Jalan Magazine sebagai jalan pertama (utara) di dalam Seven Streets Precinct.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Jalan Magazine telah dibentangkan pada akhir abad ke-19 sebagai sebahagian daripada Presint Tujuh Jalan, kawasan kediaman yang didiami oleh etnik Cina. Penduduk George Town yang semakin meningkat membawa kepada perkembangan bandar itu di arah selatan di seberang Terusan Prangin itu, memaksa pihak berkuasa British untuk membuat jalan seperti grid di dalam Seven Streets Precinct. Rumah teres gaya eklektik Selat dibina di dalam kawasan itu untuk menampung pekerja Cina kelas pertengahan dan kelas.

Sehingga akhir abad ke-20, The Seven Streets Precinct, termasuk Jalan Magazine, telah berleluasa dengan kegiatan jenayah dan samseng, dan secara umumnya dijauhi oleh Peranakan. Ia hanya pada tahun 1970an apabila jalan menyaksikan lebih banyak bentuk pembangunan moden, bermula dengan pembinaan Komtar.

Mercu tanda[sunting | sunting sumber]

Hotel[sunting | sunting sumber]

  • Hotel Jen
  • St. Giles Wembley Hotel

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Khoo, Salma Nasution (2007). Streets of George Town, Penang. Penang, Malaysia: Areca Books. m/s. 124–125. ISBN 9789839886009.
  2. ^ "A cowboy town that was old Penang - Community | The Star Online". www.thestar.com.my. Dicapai pada 2017-02-21.
  3. ^ "British and local bigwigs remembered in the seven-street precinct | Wong Chun Wai". wongchunwai.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-02-21.