Jalan Prangin, George Town

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 5°24′56.03″N 100°19′53.2″E / 5.4155639°N 100.331444°E / 5.4155639; 100.331444

Jalan Prangin
Jalan Dr Lim Chwee Leong
港仔墘(林萃龙医生路) (Cina)
Negara Malaysia
Negeri Pulau Pinang
BandarGeorge Town
Poskod
10100
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang
WujudAbad ke-19–kini
Simpang utama
Hujung baratJalan Penang
Hujung timurLebuh Pantai
JALAN DR LIM CHWEE LEONG
Prangin Rd10100 P. PINANG

JenisKebudayaan
Kriteriaii, iii, iv
Ditetapkan2008 (ke-32)
Sebahagian daripada
Zon penampan George Town UNESCO
No. rujukan
1223
RantauAsia-Pasifik

Jalan Prangin ialah jalan utama di kota George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Jalan sehala, salah satu yang paling sibuk di pusat bandar, menjadi sempadan paling selatan di Tapak Warisan Dunia UNESCO dan mengendalikan beberapa tempat utama di bandar ini, termasuk Komtar dan Prangin Mall.

Jalan Prangin dinamakan sempena terusan yang pernah berlari melalui kawasan tersebut.[1][2] Untuk sebahagian besar abad ke-19, Terusan Prangin menandakan sempadan selatan George Town. Terusan itu telah dibuang, sementara pembinaan Komtar pada tahun 1970an melancarkan bentuk perbandaran yang lebih moden di sepanjang Jalan Prangin.[3]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Prangin Mall (kiri) dan Menara KOMTAR (kanan), seperti yang dilihat dari Jalan Prangin.

Jalan Prangin dinamakan sempena Terusan Prangin, sebuah jalan air sepanjang dua meter yang pernah wujud di kawasan itu.[1][3] Terusan itu menghala sepanjang jalan dan ke dalam laut, membolehkan sampan dan bot kecil untuk menghantar barangan dari kapal besar berlabuh di Selat Pulau Pinang, dan juga hasil pertanian dari kawasan pedalaman di hiliran Pulau Pinang.

Jalan Prangin telah dinamakan semula Jalan Dr Lim Chwee Leong sebagai penghormatan kepada bapa Lim Chong Eu, Ketua Menteri Pulau Pinang yang kedua.[2] Lim Chwee Leong, yang berasal dari Singapura, berpindah ke George Town pada awal abad ke-20 dan kemudian mendirikan dispensarinya di jalan raya. Walau bagaimanapun, penduduk Pulau Pinang tempatan terus merujuk kepada jalan dengan nama penjajahnya, Jalan Prangin. Ini mencerminkan konservatisme yang kuat di kalangan penduduk tempatan, yang melihat sejarah penjajah Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada identiti tempatan mereka.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pasar Sia Boey adalah pasar basah bersebelahan dengan Terusan Prangin. Pasaran telah dipindahkan, sementara tapak itu masih digunakan.

Adalah dipercayai bahawa Jalan Prangin diciptakan pada abad ke-19. Ketika Terusan Prangin memudahkan pengangkutan barang dari laut dan pedalaman, sebuah pasar basah, yang dikenali sebagai 'Sia Boey' dalam Bahasa Hokkien Pulau Pinang, kemudian dibina di sepanjang jalan. Perkataan 'Sia Boey' bermaksud hujung bandar, dan sesungguhnya, untuk abad ke-19, Jalan Prangin menandakan sempadan selatan George Town.[3]

Komtar Walk adalah kedai makan sepanjang Jalan Prangin. Bahagian selatan jalan (lihat di sini) juga di luar tapak UNESCO di bandar ini.

Terusan Prangin masih digunakan sehingga tahun 1950-an. Walau bagaimanapun, kemunculan kenderaan bermotor, serta bentuk perbandaran yang lebih moden, mula mengancam kewujudan kedua-dua terusan dan Pasar Sia Boey. Pada tahun 1970-an, banyak terusan telah ditutup; terusan itu telah menjadi tidak lebih daripada parit besar. Pada masa yang sama, pembinaan Komtar mengakhiri Pasar Sia Boey, yang sejak itu telah dipindahkan ke timur ke Macallum Street Ghaut.

Jalan itu dinamakan semula selepas Lim Chwee Leong pada tahun 1980-an.[4]

Prangin Mall

Mercu tanda[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Khoo, Salma Nasution (2007). Streets of George Town, Penang. Penang, Malaysia: Areca Books. ISBN 9789839886009.
  2. ^ a b "Marshland buried with the times | Wong Chun Wai". wongchunwai.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-02-22.
  3. ^ a b c "George Town's forgotten canals - Community | The Star Online". www.thestar.com.my. Dicapai pada 2017-02-22.
  4. ^ "Funeral route full of significance". www.thesundaily.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-05-17.