Jalan Burmah, George Town

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 5°25′52.1″N 100°18′43.99″E / 5.431139°N 100.3122194°E / 5.431139; 100.3122194

Jalan Burmah
车水路 / 車水路 (Cina/Cina Tradisional)
Negara Malaysia
Negeri Pulau Pinang
SubbandarPulau Tikus
Poskod
10050 (George Town)
10350 (Pulau Tikus)
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang
Panjang3.7 km (2.3 mi)
Simpang utama
Hujung baratPulau Tikus :
  • Jalan Gottlieb
  • Gunung Erskine
  • Jalan Bagan Jermal
Hujung timurGeorge Town:
JALAN BURMA
Burmah Rd10050 P. PINANG

Jalan Burmah merupakan jalan utama di bandar George Town, Pulau Pinang, Malaysia. Ia adalah salah satu jalan utama yang mengetengahkan pusat bandar ke pinggir bandar, dari pusat bandar George Town ke Pulau Tikus. Di sepanjang bahagian baratnya, Jalan Panjang Burmah sepanjang 3.7 km (2.3 mi) memotong melalui pusat Pulau Tikus, yang berfungsi sebagai jalan utama di pinggir bandar.[1]

Jalan Burmah ialah salah satu daripada beberapa tempat di seluruh dunia yang dinamakan sempena negara Burma (kini Myanmar). Seperti namanya, jalan itu pernah menjadi rumah kepada komuniti Burma yang penting. Di samping itu, penduduk etnik Eurasia dan Thailand masih hidup di atau sekitar kawasan jalan di Pulau Tikus, yang menyumbang kepada watak jalanan berbagai budaya.[2][3][4]

Pusat penjaja yang paling popular di Jalan Burmah ialah New World Park dan Pasar Pulau Tikus, yang kedua terletak di jalan raya di Pulau Tikus. Jalan ini juga terkenal sebagai salah satu destinasi di Pulau Pinang untuk sampel masakan tempatan terkenal.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Jalan Burmah pada 1910an

Jalan Burmah dinamakan sempena komuniti Burma yang biasa tinggal di jalan raya.[1] Setelah tiba di Pulau Pinang pada akhir abad ke-18, orang Burma mendirikan penempatan mereka sendiri, bernama Kampung Ava , yang terletak berhampiran dengan jalan raya. Kuil Dhammikarama Burma, yang dibina dalam pemukiman itu, masih berdiri pada hari ini sebagai peringatan kehadiran Burma di George Town.[2]

Di zaman dahulu, air yang berasal dari pedalaman Pulau Pinang terpaksa dibawa ke atas gerobak lembu dan baldi yang digantung di pundak bahu.[1] Jalan Burmah adalah laluan yang diambil oleh penjual air George Town, mendapat nama, 'Jalan Kreta Ayer'.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pemandangan Jalan Burmah menghadap ke arah timur ke arah Komtar

Jalan Burmah pada mulanya dibina sebagai jalan luar bandar yang berlari dari penempatan George Town ke kampung-kampung di Pulau Tikus, memotong ladang dan tumbuh-tumbuhan yang wujud di luar penempatan pada masa itu.

Hujung bandar timur Jalan Burmah, di mana jambatan pejalan kaki berhampiran Komtar kini berdiri, sebenarnya adalah tapak jambatan yang melintasi terusan di kawasan itu. Terusan Prangin, yang juga meminjamkan namanya ke Jalan Prangin yang berdekatan, sekali membentang sehingga Jalan Pemindahan terus ke barat. Oleh itu, jambatan kayu yang dikenali sebagai Titi Papan, digunakan untuk menyeberangi kanal; nama itu dihidupkan hari ini oleh masjid, Masjid Titi Papan.

The Church of the Immaculate Conception at Burmah Road
The Seventh-Day Adventist Church at Burmah Road

Selama berabad-abad, pelbagai komuniti etnik telah tinggal di sepanjang Jalan Burmah, memberikannya ciri-ciri pelbagai budayanya. Hujung barat jalan, yang membentuk persimpangan dengan Jalan Cantonment, menandakan jantung Pulau Tikus dan menjadi rumah kepada komuniti Eurasia yang besar. Gereja Immaculate Conception di bahagian tertentu di Jalan Burmah ini ditubuhkan pada tahun 1811 oleh orang-orang Eurasia. Orang Burma dan Thailand tinggal di sebelah timur orang-orang Eurasia. Sementara itu, dekat dengan pusat bandar, persatuan dan kuil China menyusuri jalan.

Sejak separuh kedua abad ke-20, pembandaran moden juga telah menggembirakan banyak Jalan Burmah, kerana pertumbuhan George Town terus ke arah barat dan menyusupkan Pulau Tikus menjadi pinggiran kota yang kaya.

Mercu tanda[sunting | sunting sumber]

  • Church of the Immaculate Conception
  • Queen Victoria Memorial
  • Chinese Recreation Club
  • New World Park

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Kesihatan[sunting | sunting sumber]

Hotel[sunting | sunting sumber]

  • Tune Hotel
  • Georgetown City Hotel

Media massa[sunting | sunting sumber]

Konsulat[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Khoo, Salma Nasution (2007). Streets of George Town, Penang. Penang, Malaysia: Areca Books. ISBN 9789839886009.
  2. ^ a b "myPenang - Heritage Spots of Pulau Tikus". mypenang.gov.my. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-24. Dicapai pada 2017-02-23.
  3. ^ "Pulau Tikus Market". Time Out Penang (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-02-23.
  4. ^ BCLim. "Where to eat Penang Hokkien Mee". www.mypenang.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-02-23.
  5. ^ "KJRI Penang - Beranda". www.kemlu.go.id. Dicapai pada 2016-11-09.