Kebangkitan seksual

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cetakan Martin van Maële, Francion 15

Kebangkitan seksual biasanya merupakan bangkitan keinginan seksual semasa atau dalam jangkaan aktiviti seksual. Sejumlah tindak balas fisiologi berlaku di dalam badan dan minda sebagai persiapan untuk hubungan seksual dan berterusan selama itu. Kebangkitan lelaki akan menyebabkan ereksi, dan dalam kebangkitan wanita, tindak balas badan adalah tisu seksual yang tegah seperti puting, vulva, klitoris, dinding faraj, dan pelinciran faraj. Rangsangan mental dan rangsangan fizikal seperti sentuhan, dan turun naik hormon dalaman, boleh mempengaruhi kebangkitan seksual.

Kebangkitan seksual mempunyai beberapa tahap dan mungkin tidak membawa kepada aktiviti seksual yang sebenarnya, melampaui rangsangan mental dan perubahan fisiologi yang menyertainya. Apabila rangsangan seksual mencukupi, kebangkitan seksual pada manusia mencapai kemuncaknya semasa orgasme. Ia juga boleh terjadi dengan sendiri, walaupun tidak ada orgasme.

Ransangan erotik[sunting | sunting sumber]

Bergantung pada keadaan, seseorang boleh mengalami kebangkitan secara seksual oleh pelbagai faktor, baik fizikal dan mental. Ia boleh terjadi secara seksual oleh orang lain atau oleh aspek tertentu dari orang itu, atau oleh objek bukan manusia. Rangsangan fizikal pada zon rangsangan seksual atau tindakan cumbuan boleh mengakibatkan kebangkitan, terutama jika disertai dengan jangkaan aktiviti seksual yang akan segera terjadi. Kebangkitan seksual boleh dibantu oleh suasana romantis, muzik atau situasi lain yang menenangkan. Potensi rangsangan untuk kebangkitan seksual berbeza-beza dari orang ke orang, dan dari satu masa ke masa yang lain, seperti juga tahap rangsangan.

Rangsangan dapat dikelaskan mengikut deria yang terlibat: somatosensori (sentuhan), visual, dan olfaktori (aroma). Rangsangan auditori juga mungkin dilakukan, walaupun secara umum dianggap sebagai sekunder bagi ketiga yang lain.[perlu rujukan] Rangsangan erotik yang boleh menimbulkan kebangkitan seksual boleh merangkumi percakapan, pembacaan, filem atau gambar, atau bau atau suasana, mana-mana yang boleh menimbulkan pemikiran dan ingatan erotik pada seseorang. Dengan konteks yang tepat, ini dapat menyebabkan orang yang ingin melakukan hubungan fizikal, termasuk mencium, memeluk, dan membelai zon rangsangan seksual. Ini seterusnya menjadikan orang tersebut menginginkan rangsangan seksual secara langsung pada payudara, puting, punggung dan/atau alat kelamin, serta aktiviti seksual selanjutnya.

Rangsangan erotik mungkin berasal dari sumber yang tidak berkaitan dengan objek minat seksual berikutnya. Sebagai contoh, banyak orang mungkin mendapati kebogelan, erotisisme atau pornografi membangkitkan seks.[1] Ini boleh menimbulkan minat seksual umum yang dipenuhi oleh aktiviti seksual. Apabila kebangkitan seksual dicapai oleh atau bergantung pada penggunaan objek, ia disebut sebagai fetisyisme seksual, atau dalam beberapa keadaan parafilia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Elizabeth, DeVita-Raeburn (1 Januari 2006). "Lust For The Long Haul". Psychology Today. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2021. Dicapai pada 26 Disember 2008.