Kekuatan fizikal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kekuatan fizikal ialah ukuran daya tenaga manusia terhadap objek fizikal. Meningkatkan kekuatan fizikal adalah matlamat latihan kekuatan.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Kekuatan fizikal seseorang individu ditentukan oleh dua faktor: luas keratan rentas gentian otot yang diambil untuk menjana daya dan keamatan pengambilan. Individu yang mempunyai perkadaran tinggi gentian otot kedut perlahan jenis I akan secara relatifnya lebih lemah daripada individu yang serupa dengan perkadaran gentian kedutan cepat jenis II yang tinggi, tetapi akan mempunyai daya tahan yang lebih tinggi. Pewarisan genetik jenis gentian otot menetapkan sempadan terluar kekuatan fizikal yang mungkin (kecuali penggunaan agen penambah seperti testosteron), walaupun kedudukan unik dalam sampul ini ditentukan oleh latihan.

Nisbah gentian otot individu boleh ditentukan melalui biopsi otot. Pertimbangan lain ialah keupayaan untuk memakai gentian otot untuk aktiviti tertentu, sudut sendi, dan panjang setiap anggota badan. Untuk keratan rentas tertentu, anggota badan yang lebih pendek dapat mengangkat lebih berat. Keupayaan memperoleh otot juga berbeza-beza setiap orang, berdasarkan terutamanya pada gen yang menentukan jumlah hormon yang dirembeskan, tetapi juga pada jantina, umur, kesihatan orang itu, dan nutrien yang mencukupi dalam diet. Ujian maksimum ulangan tunggal adalah cara paling tepat untuk menentukan kekuatan otot maksimum.[1][2]

Keupayaan kekuatan[sunting | sunting sumber]

Terdapat pelbagai cara untuk mengukur kekuatan fizikal seseorang atau populasi. Analisis keupayaan kekuatan biasanya dilakukan dalam bidang ergonomik di mana tugas tertentu (cth, mengangkat beban, menolak troli, dll.) dan/atau postur dinilai dan dibandingkan dengan keupayaan bahagian populasi yang tugas itu adalah bertujuan untuk. Momen reaktif luaran dan daya pada sendi biasanya digunakan dalam kes sedemikian. Keupayaan kekuatan sendi dilambangkan dengan jumlah momen yang boleh dicipta oleh daya otot pada sendi untuk menentang momen luaran.

Otot rangka menghasilkan daya dan momen reaktif pada sendi. Untuk mengelakkan kecederaan atau keletihan, apabila seseorang menjalankan tugas, seperti menolak atau mengangkat beban, momen luaran yang dicipta pada sendi akibat beban di tangan dan berat bahagian badan mestilah kurang daripada kekuatan momen otot pada sendi.

Salah satu model satah sagital pertama untuk meramal kekuatan telah dibangunkan oleh Chaffin pada 1969.[3] Berdasarkan model ini, momen luaran pada setiap sendi mestilah tidak melebihi momen kekuatan otot pada sendi tersebut.

Mj/L < Sj

Di mana, Sj ialah momen kekuatan otot pada sendi, j, dan Mj/L ialah momen luaran pada sendi, j, disebabkan oleh beban, L dan segmen badan mendahului sendi dalam analisis atas ke bawah.

Analisis atas ke bawah ialah kaedah pengiraan momen dan daya reaktif pada setiap sendi bermula di tangan, sehingga buku lali dan kaki. Dalam model 6-segmen, sendi yang dipertimbangkan ialah siku, bahu, cakera L5/S1 tulang belakang, pinggul, lutut dan buku lali. Adalah perkara biasa untuk mengabaikan sendi pergelangan tangan dalam pengiraan manual. Perisian yang dimaksudkan untuk pengiraan sedemikian menggunakan sendi pergelangan tangan juga, membahagikan lengan bawah kepada segmen tangan dan lengan bawah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Muscular Strength — Human Performance Resource Center".
  2. ^ "Muscular Strength".(pendaftaran diperlukan)
  3. ^ Chaffin DB, Andersson GB, Martin BJ (1999). Occupational Biomechanics, 3rd Edition. New York: John Wiley & Sons. ISBN 0-471-24697-2.