Keraton Kasepuhan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pendopo di Keraton Kasepuhan, Cirebon
Taman Keraton Kasepuhan
Sebuah masjid di dalam kompleks Keraton Kasepuhan

Keraton Kasepuhan ialah keraton (istana sultan) tertua di bandar Cirebon di Indonesia. Ia adalah kediaman Sultan Kasepuhan dan istana diraja Kesultanan Cirebon.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ia dibina pada 1447 dan seni bina serta dalamannya ialah gabungan gaya Sunda, Jawa, Islam, Cina dan Belanda.

Semasa sultan masih menetap di istana, beberapa bahagian utama dibuka kepada orang ramai. Di dalamnya, terdapat pavilion dengan dinding putih yang dihiasi dengan jubin Delft biru-putih, lantai marmar dan siling yang digantung dengan candelier Perancis. Warisan Majapahit dikekalkan dalam pendopo yang kecil pada tapak bata berukiran halus. Ukiran pada tiang pendopo adalah salinan pada 1940-an dengan asal purba. Satu inovasi ialah penggunaan kurungan yang bercabang keluar dari lajur.[1] Bangunan utama mempunyai tapak tiang piramid dengan ketinggian luar biasa. Hiasan pada pendakap berkembar siling pendopo tumpang sari bangunan ini dipilih dalam warna sepuhan. Satu lagi ciri luar biasa dalam kompleks eklektik: tiang plaster dan batu dengan hiasan yang menyerupai reeding. Seperti tapak lama lain di sekitar Cirebon, dinding seramik adalah biasa di sini, walaupun penggunaannya di Keraton lebih terkawal.[2]

Istana ini juga mempunyai muzium kecil dengan sedikit paparan wayang, keris, meriam, perabot, perisai Portugis, dan pakaian diraja purba. Di bangunan berdekatan yang berasingan, Kereta Singabarong sebuah kereta kuda berlapis emas abad ke-17 yang sangat kompleks, boleh dilihat bersama-sama dengan kereta rasmi moden yang digunakan pada majlis rasmi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schoppert, P., Damais, S., Java Style, 1997, Didier Millet, Paris, ms. 48, ISBN 962-593-232-1
  2. ^ Schoppert, P., Damais, S., Java Style, 1997, Didier Millet, Paris, ms. 54, ISBN 962-593-232-1

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Turner, Peter (November 1995). Java. Melbourne: Lonely Planet. m/s. 229. ISBN 0-86442-314-4.

Templat:Tarikan pelancong di Indonesia