Kunci kroma

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gabungan skrin hijau praktikal hari ini ditunjukkan oleh Iman Crosson dalam video yang dihasilkan sendiri di YouTube.
Panel atas: bingkai Crosson di video gerakan penuh seperti yang difilemkan di ruang tamu sendiri.
Panel bawah: Kerangka dalam versi terakhir, di mana Crosson, menyamar sebagai Barack Obama, "muncul" di Bilik Timur Rumah Putih.[1]

Kunci kroma (bahasa Inggeris: chroma key) merupakan teknik kesan visual/pasca-penerbitan untuk menyusun dua suapan imej atau video secara serentak bersama berdasarkan warna (julat kroma) menghilangkan latar depan dari subjek gambar atau video sambil latar belakang yang berjalan atau imej statik berasingan dimasukkan dalam adegan yang diingini. Warna hijau dan biru (green screen atau blue screen) lebih kerap digunakan kerana ciri warna-warna paling jelas dalam warna dari kebanyakan warna kulit manusia. Tiada bahagian subjek yang difilemkan atau difoto mungkin menduakan warna yang digunakan sebagai sandaran.[2]

Ia biasanya digunakan untuk siaran ramalan cuaca, di mana penyampai berita biasanya dilihat berdiri di hadapan peta CGI yang besar semasa siaran berita televisyen secara langsung, walaupun hakikatnya, ia merupakan latar belakang biru atau hijau yang besar. Apabila menggunakan skrin biru, peta cuaca yang berbeza ditambah pada bahagian imej di mana warna berwarna biru. Jika penyampai berita memakai pakaian biru, pakaiannya juga akan digantikan dengan video latar belakang. Kunci kroma juga menjadi kelaziman dalam industri hiburan untuk kesan visual dalam filem dan permainan video.

Proses[sunting | sunting sumber]

Set filem The Spiderwick Chronicles, yang mana adegan kesan khas menggunakan skrin biru kunci kroma dalam persiapan.

Subjek utama difilemkan atau difoto terhadap latar belakang yang terdiri daripada warna tunggal atau warna yang agak sempit, biasanya biru atau hijau kerana warna-warna ini dianggap paling jauh dari nada kulit.[2] Bahagian video yang sepadan dengan warna pra-dipilih digantikan oleh video latar belakang ganti. Proses ini biasanya dikenali sebagai "keying", "keying out" atau hanya "key".

Pakaian[sunting | sunting sumber]

Seorang gadis memaikai pakaian hijau di depan skrin hijau. Bayangan pelakon pada skrin hijau tidak ideal.

Subjek utama kunci kroma harus mengelakkan memakai pakaian yang sama warna dengan warna kunci kroma (kecuali jika disengajakan misalnya memakai topi hijau untuk membuatnya kelihatan subjek tidak ada badan), kerana pakaian itu boleh digantikan dengan imej/video latar belakang. Contoh penggunaan yang disengajakan ini adalah apabila pelakon memakai penutup biru di bahagian badannya untuk menjadikannya tidak kelihatan dalam pukulan terakhir. Teknik ini boleh digunakan untuk mencapai kesan yang sama seperti yang digunakan dalam filem-filem Harry Potter untuk mewujudkan kesan jubah yang tidak kelihatan. Pelakon juga boleh difilemkan terhadap latar belakang kunci kroma dan dimasukkan ke dalam pukulan latar belakang dengan kesan penyimpangan, untuk membuat jubah yang boleh dikesan secara marginal.[3]

Kesukaran muncul dengan skrin biru apabila pakaian dalam pukulan kesan mestilah biru, seperti pakaian tradisional Superman. Dalam filem Spider-Man tahun 2002, dalam adegan di mana Spider-Man dan Green Goblin berada di udara, Spider-Man terpaksa difilemkan di hadapan skrin hijau dan Green Goblin hadapan skrin hijau. Perbezaan warna adalah kerana Spider-Man memakai pakaian yang berwarna merah dan biru dan Green Goblin memakai kostum yang berwarna hijau sepenuhnya. Jika kedua-duanya difilemkan di hadapan skrin yang sama, bahagian satu watak akan dipadamkan dari pukulan.

Untuk pembukaan yang bersih dari latar belakang, adalah penting juga bahawa pakaian dan rambut di pukulan depan mempunyai bayangan yang agak mudah, kerana butiran halus seperti rambut keriting tidak dapat disiapkan dengan betul. Begitu juga, elemen telus sebahagian daripada pakaian menyebabkan masalah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Top panel: From YouTube video "President Obama on Death of Osama SPOOF- BEHIND THE SCENES" (WebCite archive) posted to Crosson's secondary YouTube channel "Iman" on 8 May 2011.
  2. ^ a b "The Chroma Effect". Chroma Key Tutorial. BorisFX. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Mac 2005. Dicapai pada 11 Januari 2010. If the foreground is a person then blue or green backing colour is recommended as these colours are not present in human flesh pigments. In fact, human skin colour is 70% red for all people regardless of race.
  3. ^ "Creating an invisible cape in After Effects". Library.creativecow.net. Dicapai pada 20 July 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]