Madame Web (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Madame Web
Fail:Madame Web (film) poster.jpg
Poster siaran teater
PengarahS. J. Clarkson
Lakon layar
Cerita oleh
  • Kerem Sanga
  • Matt Sazama
  • Burk Sharpless
BerdasarkanMarvel Comics
Dihasilkan olehLorenzo di Bonaventura
Dibintangi
SinematografiMauro Fiore
Disunting olehLeigh Folsom Boyd
Muzik olehJohan Söderqvist
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
Masa tayangan
116 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$80–100 juta
Pecah panggung$100.3 juta

Madame Web ialah sebuah filem adiwira Amerika 2024 yang menampilkan watak Marvel Comics dengan nama yang sama. Dihasilkan oleh Columbia Pictures dan Di Bonaventura Pictures bersama Marvel Entertainment dan TSG Entertainment, dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing, ia merupakan filem keempat dalam Spider-Man Universe (SSU) Sony. Diarahkan oleh S. J. Clarkson daripada lakon layar yang dia tulis bersama dengan Claire Parker dan pasukan penulis Matt Sazama dan Burk Sharpless, ia dibintangi Dakota Johnson dalam peranan utama, bersama Sydney Sweeney, Isabela Merced, Celeste O'Connor, Tahar Rahim, Mike Epps, Emma Roberts, dan Adam Scott. Dalam filem itu, kisah asal Cassie Webb (Johnson) diterokai ketika dia menghadapi masa lalunya semasa cuba menyelamatkan tiga wanita muda (Sweeney, Merced, O'Connor) daripada Ezekiel Sims (Rahim), yang mahu membunuh mereka sebelum mereka menjadi Spider-Women pada masa hadapan dan bunuh dia.

Sony memulakan pembangunan pada filem Madame Web untuk alam semesta kongsinya menjelang September 2019, dengan Sazama dan Sharpless menulis skripnya. Clarkson menyertai sebagai pengarah pada Mei 2020, dalam debut pengarah filem cerekanya, dan Johnson dilakonkan pada awal 2022. Pelakon tambahan, terutamanya untuk watak Spider-Women, berlaku pada bulan-bulan berikutnya. Penggambaran bermula pada pertengahan Julai 2022 dan selesai sebelum penghujung tahun, berlaku di seluruh Massachusetts, termasuk Boston, dan di New York City dan Mexico. Penglibatan Clarkson dan Parker sebagai penulis telah didedahkan pada November 2023. Johan Söderqvist, rakan usaha sama yang kerap Clarkson, mengarang skor filem itu.

Madame Web ditayangkan perdana di Regency Village Theater di Westwood, Los Angeles, pada 12 Februari 2024, dan ditayangkan di Amerika Syarikat pada 14 Februari. Filem ini telah ditayangkan oleh pengkritik dan memperoleh kutipan lebih $100 juta di seluruh dunia berbanding bajet pengeluaran $80– 100 juta.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1973 di hutan Peru, pasukan penyelidik yang diketuai oleh Ezekiel Sims dan rakan sekerjanya yang hamil Constance Webb menemui spesies labah-labah yang tidak dikenali dengan sifat penyembuhan yang jarang berlaku. Ezekiel mengkhianati pasukan dan menuntut labah-labah untuk dirinya sendiri sebelum meninggalkan Constance untuk mati. Suku orang asli cuba menyelamatkan Constance, tetapi dia mati sejurus selepas melahirkan Cassandra. Tiga puluh tahun kemudian, Cassandra, dengan nama "Cassie", bekerja sebagai paramedik di New York City bersama rakan sekerjanya Ben Parker dan O'Neil. Semasa panggilan berbahaya, Cassie terjatuh ke dalam air dan mengalami pengalaman hampir mati. Ben menghidupkannya, tetapi dia mula mengalami penglihatan. Pada mulanya, dia menolak mereka sebagai déjà vu, tetapi selepas gagal menghalang kematian O'Neil, Cassie menyedari bahawa dia boleh melihat masa depan.

Ezekiel, yang mempunyai kuasa pengecaman terhad dan kebolehan fizikal yang dipertingkatkan, mengumpul maklumat tentang tiga remaja perempuan: Julia Cornwall, Anya Corazon dan Mattie Franklin. Penglihatannya menyebabkan dia percaya bahawa mereka ditakdirkan untuk membunuhnya. Cassie juga tertarik dengan gadis yang sama dan campur tangan untuk menghalang Ezekiel daripada menyerang hendap mereka di Grand Central Terminal. Dia mencuri teksi dan membawa Julia, Anya, dan Mattie keluar dari bandar untuk menyembunyikan mereka di dalam hutan berhampiran. Cassie kembali ke apartmennya dan mencari nota Constance, yang mendedahkan identiti Ezekiel dan sifat sebenar kuasanya. Mengabaikan arahan Cassie, gadis-gadis itu pergi ke kedai makan di mana Ezekiel menemui mereka. Selepas melumpuhkan seketika Ezekiel dengan merempuhnya dengan kereta, Cassie membawa gadis-gadis itu kembali ke Queens dan mereka berlindung di rumah Ben.

Cassie terbang ke Peru dan menjejaki ketua puak yang menyelamatkan ibunya. Ketua meletakkan Cassie melalui ritual yang memisahkan jiwanya dari badannya. Dia mengalami tahap kesedaran yang lebih tinggi di mana semua makhluk hidup disambungkan dan di mana setiap masa depan yang mungkin dapat dilihat. Dia mengetahui bahawa Constance mencari labah-labah itu bukan untuk kemasyhuran atau wang, seperti yang dia sangkakan pada asalnya, tetapi untuk menyelamatkannya daripada menghidap penyakit keturunan yang sama seperti yang dihidapi Constance. Adik ipar Ben yang mengandung, Mary bersalin lebih awal daripada yang dijangkakan dan dia membawanya ke hospital, bersama-sama dengan gadis-gadis itu, yang dilihat di kamera ketika berada di dalam kereta. Ezekiel memintas mereka sekali lagi, tetapi Cassie menyelamatkan gadis-gadis itu dalam ambulans dan mengalih perhatian Ezekiel supaya Ben dan Mary dapat melarikan diri. Kumpulan itu menarik Ezekiel ke sebuah kilang bunga api yang dikutuk dan memasang perangkap untuk mengelirukan dia manakala Cassie memanggil helikopter pemindahan perubatan untuk terbang ke lokasi mereka. Ezekiel memusnahkan helikopter dan memisahkan gadis-gadis itu, kemudian mengejek Cassie dengan kematian Constance.

Cassie menggunakan kuasanya untuk membimbing gadis-gadis itu ke tempat yang selamat. Dia melancarkan perangkap terakhir, yang menghancurkan Ezekiel dengan maut. Bunga api yang dinyalakan mengenai muka Cassie, membutakan matanya. Cassie dibawa ke hospital sama seperti Mary melahirkan anak lelakinya. Cassie bangun dan mendapati dia kini buta dan lumpuh akibat kecederaannya. Walau bagaimanapun, kecerdasannya membolehkan dia melihat sepenuhnya masa depan. Cassie memberi jaminan kepada gadis-gadis bahawa dia akan membimbing mereka dalam peranan masa depan mereka apabila tiba masanya.

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Sony dilaporkan telah merancang untuk Madame Web untuk menjadi filem pertama dalam francais baharu yang berpotensi, tetapi berikutan filem pembukaan rendah box office hujung minggu, rancangan ini dilaporkan telah ditinggalkan. The Hollywood Reporter menyatakan bahawa walaupun Sony bersedia mengambil risiko dengan filem wira-wira mereka–dengan Madame Web mengelakkan kiasan genre wira-wira biasa–studio juga mahukan "home run", dengan eksekutif di Sony berkata kepada berada dalam suasana "suram" selepas persembahan buruk filem itu. Laporan itu menyatakan bahawa genre adiwira telah berada dalam tempoh peralihan dan penerimaan masa depan francais mereka boleh berubah bergantung pada sama ada filem SSU seterusnya yang kemudiannya dijadualkan untuk tayangan, Kraven the Hunter, berjaya.[1] Dakota Johnson tidak terkejut dengan penerimaan filem itu, dan dia merasakan tidak mungkin dia akan membuat filem adiwira lain selepas Madame Web, percaya bahawa dia tidak "masuk akal di dunia itu".[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ McClintock, Pamela; Hibberd, James (Februari 19, 2024). "Inside Sony's Madame Web Collapse: Forget About a New Franchise". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 19, 2024. Dicapai pada Februari 19, 2024. …it has been widely reported that Madame Web cost $80 million, but the actual number is in the low $100 million range, according to several sources.
  2. ^ Owen, Charlotte (Mac 5, 2024). "Dakota Johnson Can't Fake It". Bustle. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 5, 2024. Dicapai pada Mac 5, 2024.