Majlis Konstanz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

Majlis Constance atau Konstanz ialah majlis ekumenikal abad ke-15 yang diiktiraf oleh Gereja Katolik, diadakan dari 1414 hingga 1418 dalam Keuskupan Constance di Jerman masa kini. Majlis itu menamatkan Perpecahan Barat dengan menumbangkan atau menerima peletakan jawatan penuntut paus yang tinggal dan dengan memilih Pope Martin V.

Majlis itu juga mengutuk Jan Hus sebagai bidaah dan memudahkan pelaksanaannya oleh pihak berkuasa awam, dan memutuskan isu kedaulatan negara, hak orang kafir dan perang yang adil, sebagai tindak balas kepada konflik antara Kadipaten Besar Lithuania, Kerajaan Poland dan Perintah Kesatria Teutonik . Majlis ini juga penting untuk hubungannya dengan konsiliarisme gerejawi dan ketuanan Paus. Dekri konsili secara rasmi dibatalkan oleh Pope Sixtus IV pada tahun 1478. [1] [2]

Asal dan latar belakang[sunting | sunting sumber]

Maharaja Sigismund, isteri keduanya, Barbara dari Celje, dan anak perempuan mereka, Elizabeth dari Luxembourg, di Majlis Constance

Tujuan utama majlis itu adalah untuk menamatkan perpecahan Paus yang berpunca daripada kekeliruan berikutan Kepausan Avignon . Kepulangan Pope Gregory XI ke Rom pada tahun 1377, diikuti dengan kematiannya (pada tahun 1378) dan pemilihan penggantinya yang kontroversial, Pope Urban VI, mengakibatkan pembelotan beberapa kardinal dan pemilihan paus saingan yang berpusat di Avignon pada tahun 1378. Selepas tiga puluh tahun perpecahan, mahkamah saingan mengadakan Majlis Pisa untuk menyelesaikan keadaan dengan menjatuhkan dua paus yang menuntut dan memilih yang baru. [3] Majlis itu mendakwa bahawa dalam keadaan sedemikian, majlis uskup mempunyai kuasa yang lebih besar daripada hanya seorang uskup, walaupun dia adalah uskup Rom. Walaupun Antipope Alexander V yang dipilih dan penggantinya, Antipope John XXIII (tidak boleh dikelirukan dengan Pope John XXIII abad ke-20), mendapat sokongan meluas, terutamanya dengan mengorbankan antipope Avignon, perpecahan itu kekal, kini melibatkan bukan dua tetapi tiga penuntut: Gregory XII di Rom, Benedict XIII di Avignon, dan John XXIII.

Oleh itu, banyak suara, termasuk Sigismund, Raja Rom dan Hungary (dan kemudiannya Maharaja Rom Suci), mendesak satu lagi majlis untuk menyelesaikan isu itu. Majlis itu dipanggil oleh John XXIII dan diadakan dari 16 November 1414 hingga 22 April 1418 di Constance, Jerman. Majlis itu dihadiri kira-kira 29 kardinal, 100 "doktor undang-undang dan ketuhanan yang belajar", 134 abbot, dan 183 uskup dan uskup agung .

Perwakilan[sunting | sunting sumber]

Sigismund tiba pada Malam Krismas 1414 dan melaksanakan pengaruh yang mendalam dan berterusan dalam perjalanan majlis dalam kapasitinya sebagai pelindung empayar gereja. Inovasi di majlis itu ialah daripada mengundi sebagai individu, para uskup mengundi di blok nasional. Undi oleh negara-negara adalah besar inisiatif ahli Inggeris, Jerman, dan Perancis. Kesahihan langkah ini, sebagai meniru "negara" universiti, adalah lebih daripada dipersoalkan, tetapi pada bulan Februari 1415 ia dijalankan dan seterusnya diterima dalam amalan, walaupun tidak pernah dibenarkan oleh mana-mana dekri rasmi majlis. Empat "negara" terdiri daripada England, Perancis, Itali, dan Jerman, dengan Poland, Hungary, Denmark, dan Scandinavia dikira dengan Jerman. Walaupun wakil Itali terdiri daripada separuh daripada mereka yang hadir, mereka mempunyai pengaruh yang sama dengan Inggeris, yang menghantar dua puluh timbalan dan tiga uskup. Timbalan-timbalan Sepanyol (dari Portugal, Castile, Navarre dan Aragon), pada mulanya tidak hadir, menyertai majlis pada sesi kedua puluh satu, membentuk negara kelima apabila tiba. [4]

Dekri dan status doktrin[sunting | sunting sumber]

Uskup berdebat dengan paus di Majlis Konstanz

Ramai ahli perhimpunan baru (secara perbandingan sedikit uskup, tetapi ramai doktor teologi dan kanun dan undang-undang sivil, prokurator uskup, timbalan universiti, bab katedral, provost, dll., ejen dan wakil putera, dll.) sangat digemari penyingkiran secara sukarela ketiga-tiga paus, seperti yang dilakukan oleh Raja Sigismund. [4]

Walaupun uskup Itali yang telah menemani John XXIII dalam jumlah besar menyokong legitimasinya, dia semakin curiga terhadap majlis itu. Sebahagiannya sebagai tindak balas kepada serangan tanpa nama yang sengit terhadap wataknya dari sumber Itali, pada 2 Mac 1415 dia berjanji untuk meletakkan jawatan. Bagaimanapun, pada 20 Mac dia diam-diam melarikan diri dari bandar dan berlindung di Schaffhausen di wilayah rakannya Frederick, Duke of Austria-Tyrol. [4]


Dekri terkenal Haec Sancta Synodus , yang memberikan keutamaan kepada kuasa dewan dan dengan itu menjadi sumber untuk konsiliarisme gerejawi, telah diumumkan pada sesi kelima, 6 April 1415:

Legitimately assembled in the holy Spirit, constituting a general council and representing the Catholic church militant, it has power immediately from Christ; and everyone of whatever state or dignity, even papal, is bound to obey it in those matters which pertain to the faith, the eradication of the said schism, and the general reform of the said church of God in head and members.

Haec Sancta Synodus menandakan tanda air tinggi bagi gerakan reformasi Conciliar. [a] Dekri ini, bagaimanapun, tidak dianggap sah oleh Magisterium Gereja Katolik, kerana ia tidak pernah diluluskan oleh Paus Gregory XII atau penggantinya, dan telah diluluskan oleh dewan dalam sesi sebelum beliau pengesahan. Gereja mengisytiharkan sesi pertama Konsili Constance sebagai perhimpunan uskup yang tidak sah dan haram, berkumpul di bawah kuasa John XXIII.

Tindakan majlis itu tidak didedahkan kepada umum sehingga 1442, atas perintah Majlis Basel ; mereka dicetak pada tahun 1500. Penciptaan buku tentang cara mati telah diperintahkan oleh majlis, dan dengan itu ditulis pada tahun 1415 di bawah tajuk Ars moriendi .

Menamatkan Perpecahan Barat[sunting | sunting sumber]

Fail:Imperia statue.jpg
Imperia, didirikan pada tahun 1993 untuk memperingati Majlis tersebut

Dengan sokongan Raja Sigismund, yang bertakhta di hadapan altar tinggi katedral Constance, Majlis Constance mengesyorkan agar ketiga-tiga penuntut paus turun takhta, dan yang lain dipilih. Sebahagiannya kerana kehadiran Raja yang berterusan, para penguasa lain menuntut agar mereka mempunyai suara tentang siapa yang akan menjadi paus. [5]

Gregory XII kemudiannya menghantar wakil kepada Constance, yang diberikannya kuasa penuh untuk memanggil, membuka, dan mempengerusikan Majlis Ekumenikal; dia juga memberi kuasa kepada mereka untuk mengemukakan peletakan jawatannya dalam kepausan. Ini akan membuka jalan untuk berakhirnya Perpecahan Barat.


Para utusan itu diterima oleh Raja Sigismund dan oleh para Uskup yang berhimpun, dan Raja menyerahkan jawatan presiden prosiding kepada wakil paus, Kardinal Giovanni Dominici dari Ragusa dan Putera Carlo Malatesta . Pada 4 Julai 1415 Lembu Lembu Gregory XII yang melantik Dominici dan Malatesta sebagai proksinya di majlis itu dibacakan secara rasmi di hadapan para Uskup yang berhimpun. Kardinal kemudiannya membacakan dekri Gregory XII yang memanggil majlis dan membenarkan tindakannya yang seterusnya. Selepas itu, para Uskup mengundi untuk menerima saman itu. Putera Malatesta segera memberitahu majlis bahawa dia diberi kuasa oleh suruhanjaya daripada Pope Gregory XII untuk meletakkan Takhta Paus bagi pihak Paus. Beliau bertanya kepada majlis sama ada mereka lebih suka menerima turun takhta pada ketika itu atau di kemudian hari. Para Uskup mengundi untuk menerima turun takhta Paus dengan segera. Selepas itu suruhanjaya oleh Gregory XII yang memberi kuasa kepada proksinya untuk meletakkan jawatan Kepausan bagi pihaknya dibacakan dan Malatesta, yang bertindak atas nama Gregory XII, mengumumkan peletakan jawatan kepausan oleh Gregory XII dan menyerahkan salinan bertulis peletakan jawatan itu kepada perhimpunan.

Mantan Paus Gregorius XII kemudiannya diwujudkan sebagai Kardinal Uskup Porto dan Santa Ruffina oleh dewan, dengan pangkat di bawah Paus (yang menjadikannya orang yang paling tinggi kedudukannya dalam gereja, kerana, kerana turun takhtanya, Tahta Peter di Rom kosong). Kardinal Gregory XII telah diterima sebagai kardinal sejati oleh dewan, tetapi ahli-ahli majlis itu menangguhkan memilih paus baru kerana bimbang paus baru akan menyekat perbincangan lanjut mengenai isu-isu mendesak dalam gereja.

Pada masa semua anti-paus digulingkan dan Paus baru, Martin V, telah dipilih, dua tahun telah berlalu sejak Gregory XII turun takhta, dan Gregory sudah pun mati. Majlis mengambil berat untuk melindungi kesahihan penggantian, mengesahkan semua tindakannya, dan seorang paus baru telah dipilih. Paus baru, Martin V, yang dipilih pada November 1417, tidak lama kemudian menegaskan kuasa mutlak jawatan paus.

Kutukan Jan Hus[sunting | sunting sumber]

Lukisan Jan Hus sebelum Majlis Constance oleh Václav Brožík

Matlamat kedua majlis itu adalah untuk meneruskan pembaharuan yang dimulakan pada Majlis Pisa (1409). Pembaharuan sebahagian besarnya ditujukan terhadap John Wycliffe, yang disebut dalam sesi pembukaan dan dikutuk dalam sesi kelapan pada 4 Mei 1415, dan Jan Hus, bersama-sama pengikut mereka. Hus, yang dipanggil ke Constance di bawah surat kelakuan selamat, didapati bersalah melakukan bidaah oleh majlis dan diserahkan kepada mahkamah sekular. "Sinode suci Constance ini, melihat bahawa gereja Tuhan tidak mempunyai apa-apa lagi yang boleh dilakukannya, menyerahkan Jan Hus kepada penghakiman pihak berkuasa sekular dan dekri bahawa dia akan diserahkan kepada mahkamah sekular." (Council of Constance Sesi 15 – 6 Julai 1415). Mahkamah sekular menjatuhkan hukuman dibakar hingga mati di kayu pancang.

Jerome dari Prague, seorang penyokong Hus, datang ke Constance untuk menawarkan bantuan tetapi telah ditangkap, dihakimi, didapati bersalah melakukan bidaah dan diserahkan kepada mahkamah sekular yang sama, dengan keputusan yang sama seperti Hus. Poggio Bracciolini menghadiri majlis itu dan mengaitkan ketidakadilan proses terhadap Jerome. [6]


Paweł Włodkowic dan wakil Poland yang lain ke Majlis Constance secara terbuka mempertahankan Hus.

Pembatalan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1487, Paus Sixtus IV secara rasmi membatalkan Dekri Dewan. Pope Martin V sebelum ini enggan mengiktiraf dekri tersebut, kecuali yang berkaitan dengan iman.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Theodoric Vrie, ahli sejarah Majlis

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ For good, brief discussions of the politics of conciliarism at and after Constance, see Black 1998, halaman 67–76 and Watts 2009, halaman 291–301

Petikan[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ "Sixtus IV". Encyclopædia Britannica.
  2. ^ By Ludwig Freiherr von Pastor (1894). The History of the Popes, from the Close of the Middle Ages, Volume 4. m/s. 393.
  3. ^ Frenken 2014.
  4. ^ a b c Shahan 1908.
  5. ^ Stober 2014.
  6. ^ Shepherd 1837.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Piar" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Sumber[sunting | sunting sumber]

 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:WesternSchism