Majlis Pertabalan Sultan Azlan Shah sebagai Sultan Perak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Majlis Pertabalan Sultan Azlan sebagai Sultan Perak telah diadakan pada 9 disember 1985 di Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak. Sultan Azlan Muhibuddin Shah Ibni Almarhum sultan Yussuf Izzuddin Shah perlu menjalani 6 istiadat mengikut adat istiadat Kesultanan Perak iaitu :

  1. Tabal Adat
  2. Menziarahi makam Sultan Perak


Tabal Adat[sunting | sunting sumber]

Pada 9 Disember 1985 Sultan Azlan Muhibuddin Shah menerima Pedang Cura Si Manjakini dari Pawang Diraja. Mastika Embun dipersembahkan dan Cap Halilintar dibisikkan ke telinga kanan baginda berhubung rahsia nasab keturunan .

Tun Syed Zahiruddin Syed Hassan selaku Bendahara Seri Maharaja membacakan pemasyhuran pertabalan sultan mengikit pasal 6 perkara 2 Undang-Undang Kerajaan Negeri Perak. Seruan 'Daulat Tuanku' sebanyak 3 kali , seterusnya paluan Nobat dan tembakan meriam 21 das. [1]

Menziarahi makam Sultan Perak[sunting | sunting sumber]

Dari Kuala Kangsar hingga ke Beting Beras Basah di Bagan Datoh, Perak, Sultan Azlan Muhibuddin Shah menziarahi semua makam Sultan Perak terdahulu (33 buah ) di tebing kiri dan kanan Sungai Perak. Baginda dan rombongan berhanyut dengan bot yang dinamakan Balai Gambang berwarna kuning. Semua makam Sultan terletak di tebing kiri dan kanan Sungai Perak seperti di Bota, Kampung Gajah, Pulau Tiga, Perak, Pasir Pulai, Kampung Teluk Memali, Pulau Indera Sakti , Durian Sebatang , Teluk Intan dan lain-lain.

Imam dan Mufti Perak membacakan doa selamat di setiap makam dan beramah mesra dengan masyarakat setempat.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Arkib Negara Malaysia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-07-11. Dicapai pada 2008-02-08.