Margaret Lim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Margaret Lim
Lahir1947 (1947)
Kuching, Malaysia
Meninggal dunia8 Mei 2011(2011-05-08) (umur 63–64)
PendidikanUniversity of British Columbia, Queen's University, Kingston
GenreChildren's book author

Margaret Lim Hui Lian (1947 – 8 Mei 2011) ialah seorang pengarang buku kanak-kanak Kanada kelahiran Malaysia. Buku kanak-kanaknya adalah berdasarkan kenangan zaman kanak-kanaknya sendiri, yang dihabiskan bersama orang asli jauh di pedalaman Sarawak di Pulau Borneo. Semua bukunya diilustrasikan oleh anak perempuannya sendiri iaitu Su Jen Buchheim, dan diterbitkan oleh syarikatnya sendiri, Fairy Bird Children's Books.

Kehidupan[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan pada tahun 1947 di Kuching, Sarawak, Malaysia. Margaret Lim menghabiskan masa zaman kecilnya di pedalaman Sarawak. Beliau pulang bersama ibu bapanya ke Kuching, ibu negeri Sarawak, di mana beliau mendapat pendidikan di Sekolah Biara St. Teresa untuk Perempuan, dan Sekolah St. Joseph. Beliau melanjutkan pelajaran di Kanada dan memperoleh BA dalam bahasa Inggeris dari University of British Columbia, Kanada, dan ijazah Sarjana Muda Pendidikan dari Queen's University, Kingston, Ontario, Kanada.

Lim mengajar subjek Kesusasteraan Inggeris gred ke-10 dan ke-11 di Sarawak, Malaysia, sebelum dia berpindah bersama suaminya ke Jerman.

Terdapat beberapa buku yang ditulis oleh penulis Malaysia, terutamanya buku untuk kanak-kanak, Lim telah menubuhkan Buku Kanak-Kanak Fairy Bird pada Mei 2005 di kampung halamannya Kuching, Malaysia, dengan bertujuan jelas untuk menghasilkan buku-buku menarik yang memupuk kanak-kanak, dan yang menarik kepada budaya yang kaya Sarawak.

Beliau membahagikan masa antara kediamannya di Jerman dan negara asalnya di Malaysia. Beliau tidak mempunyai haiwan peliharaan, tetapi menikmati memberi makan burung yang berpusu-pusu ke tamannya. [1]

Impian masa kecilnya adalah untuk menjadi seorang pustakawan atau kurator muzium. Nasihatnya ialah: "Apa sahaja yang anda lakukan, impikan!"

Margaret Lim telah meninggal dunia pada 8 Mei 2011, akibat penyakit kanser.

Anugerah dan penghormatan[sunting | sunting sumber]

Margaret Lim telah dimasukkan ke dalam Muzium Wanita Sarawak, Kuching, Malaysia, pada 6 Ogos 2007. [2]

Beliau telah dicalonkan untuk Anugerah Memorial Astrid Lindgren (ALMA) 2008 . [3]

Buku[sunting | sunting sumber]

Payah[sunting | sunting sumber]

Payah ialah buku kanak-kanak pertama Margaret Lim. Ia diterbitkan pada tahun 2005 dan mengisahkan tentang seorang gadis Kayan yang tidak mengenal erti takut bernama Payah, dengan hati yang sangat lembut untuk membantu makhluk kecil yang tidak berdaya. Jauh di dalam hutan hujan Sarawak, Malaysia, Payah menyelamatkan seekor burung enggang dan seekor kancil, dan menjaga anak orang utan. Ia ditulis untuk kanak-kanak berumur lapan hingga dua belas tahun.

Empat mata[sunting | sunting sumber]

Hati Payah menjadi retak. Rakan sepermainan kesayangannya, Sammy, anak orang utan, dan Kenyi, burung enggang, telah bertolak ke Pusat Pemulihan Hidupan Liar Semenggoh. [4]

Terjadi lencongan yang membuatkan Payah melupakan rasa sakit hatinya. Buah-buahan yang masak dari kebun ibu saudaranya yang dijaga rapi hilang secara misteri malam demi malam. . . Siapa dari rumah panjang yang berani mencuri buah Uku Nyalo? Atau, adakah arwah mengusik Uku Nyalo?

Payah membuat penemuan yang mengejutkan, dan memikul tanggungjawab yang hampir terlalu berat untuk dia pikul. Dia juga berkawan dengan pelarian dan menyembunyikannya. Dia juga mengetahui sebab di sebalik sikap buruk ibu saudaranya yang berterusan.

Kepala Jed dan Turnip yang berharga[sunting | sunting sumber]

Payah dan kawan baiknya, Usun, menyambut Tahun Baru Cina dengan rakan sekelas mereka, Precious Jade, di Kampung, China dan mengetahui sebab adik Precious Jade dipanggil Turnip Head.

Four Eyes, seorang anak lelaki Penan yang yatim piatu, yang pernah berkawan dengan Payah dan kini dalam jagaan ibu saudara Payah, Uku Nyalo, adalah kawan baik Turnip Head.

Apabila salah satu daripada ayam Uku Nyalo hilang, Payah rasa seperti ada masalah. Walaupun semua orang nampaknya mengembangkan sikap santai terhadap kehilangan lapisan ayam terbaik Uku Nyalo, Uku Nyalo sendiri berusaha untuk menyiasat, tidak meninggalkan sebarang masalah.

Sementara itu, Payah telah mengetahui bahawa Empat Mata dan Kepala Turnip berada di sebalik kehilangan lapisan ayam Uku Nyalo. Oleh kerana takut Four Eyes akan dihalau dari rumah panjangnya, dia cuba menghalang siasatan ibu saudaranya.

Walau bagaimanapun, Payah juga tidak dapat mengatasi Uku Nyalo, yang nalurinya yang tidak bersalah telah membawanya kepada Turnip Head sebagai penyebab utama. Dia menuntut pampasan daripada nenek moyang Turnip Head yang terkenal di Belaga atas dan bawah kerana legenda White Leghorns yang mampu bertelur sehingga 300 telur setahun.

Tetapi nenek moyang Turnip Head yang secerdik mereka. Dia melihat peluangnya untuk menyingkirkan Leghornnya yang paling gemuk (dan paling malas). Walau bagaimanapun, dia tidak terlepas daripada konfrontasi ini, begitu juga dengan Four Eyes atau Turnip Head.

Nonah, atau Hantu Gunung Mulu[sunting | sunting sumber]

Nonah, dari perkampungan nelayan kecil Santubong di pantai barat Sarawak, telah menyertai ibu bapanya di mana mereka mengajar di sebuah sekolah jauh di dalam hutan hujan.

Nonah bukan sahaja rindu akan tanah air pantainya, akan tetapi dia juga seorang gadis yang sangat pemalu. Tetapi dia segera hilang rasa malunya apabila dia berkawan dengan Payah dan rakan-rakannya, Usun dan Precious Jade, yang bagi mereka rasa malu adalah perkataan asing.

Mereka menulis sebuah kisah memenangi mereka melancong ke Taman Negara Sarawak yang paling indah – Gunung Mulu.

Perjalanan ke Taman Negara Gunung Mulu melibatkan mereka perlu menyeberangi jeram dan, bagi gadis-gadis, menaiki kapal terbang yang menarik. Di Taman Negara Gunung Mulu mereka membongkar satu plot untuk mencuri orkid yang sangat jarang ditemui.

Lompat, Lompat Bilun[sunting | sunting sumber]

Lompat Bilun Lompat! adalah suatu drama teater yang ditulis oleh Margaret Lim. Burung labah-labah, yang ditugaskan dengan mesej untuk menjemput Bilun ke pesta hari jadi, terganggu dengan pemandangan makanan kegemarannya, labah-labah dan bunga yang penuh dengan nektar, semasa dalam perjalanan. Dia tiba dengan mesejnya, membenarkan Bilun sedikit masa untuk pergi ke parti tepat pada masanya.

Bilun sememangnya agak jengkel dengan Spider-bird, yang perasaan lukanya perlu ditenangkan dahulu sebelum Bilun boleh memulakan perjalanan berbahayanya ke Long Lama di mana abangnya, kancil sedang mengadakan majlis hari jadi. Kemudian Bilun perlu meyakinkan Raja buaya hulu untuk membariskan subjek buayanya sehingga ke Long Lama, supaya Bilun boleh mengira mereka. Jika terdapat lebih banyak buaya hulu daripada buaya muara, Raja buaya hulu akan menjadi raja yang tidak dapat dipertikaikan lagi bagi semua buaya.

Ketika Bilun berhasrat untuk turun ke Long Lama sebelum matahari terbenam, Raja Croc telah menetapkan Bilun sebagai makan malamnya sebelum matahari terbenam. Bilun perlu berhati-hati jika dia perlu memperdayakan Raja Croc yang nampaknya lebih bijak daripada yang disangkakan oleh Bilun.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Margaret Lim (5 October 2009). "Margaret H.L. Lim's Literary Blog". Dicapai pada 18 September 2012.
  2. ^ "Fairy Bird Children's Books - News".
  3. ^ Sharon Ling (21 October 2007). "Author gets world award nomination". The Star (Malaysia). Diarkibkan daripada yang asal pada 12 December 2019. Dicapai pada 12 November 2015.
  4. ^ "Semengoh Wildlife Rehabilitation Centre". Diarkibkan daripada yang asal pada 10 March 2009. Dicapai pada 12 March 2009.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]