Mario Kart: Double Dash

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mario Kart: Double Dash!!
Fail:Mario Kart Double Dash.jpg
North American box art
PembangunNintendo EAD
PenerbitNintendo
Pengarah
  • Yasuyuki Oyagi
  • Futoshi Shirai
  • Daiji Imai
Pengeluar
PerekaTsuyoshi Watanabe
Pengatur caraKenji Yamamoto
ArtisJunji Morii
Komposer
  • Shinobu Tanaka
  • Kenta Nagata
SiriMario Kart
PlatformGameCube
Pelepasan
  • NA: November 17, 2003[1]
  • AU: November 19, 2003
GenreKart racing
ModSingle-player, multiplayer

Mario Kart: Double Dash!! adalah permainan video perlumbaan kart yang dikeluarkan pada tahun 2003, yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Nintendo untuk GameCube (GCN). Permainan ini merupakan entri utama keempat dalam siri Mario Kart, menggantikan Mario Kart: Super Circuit (2001). Ini adalah permainan pertama dalam siri yang menggunakan grafik poligon 3D untuk pelumba, berbeza dengan penggunaan sprite, selepas Mario Kart 64 (1996) hanya menggunakan poligon untuk persekitaran dan sprite 2D untuk pelumba.

Sama seperti tajuk-tajuk sebelumnya, Double Dash!! menantang watak-watak utama dalam siri Mario untuk berlumba antara satu sama lain di trek bertemakan Mario. Permainan ini memperkenalkan beberapa ciri permainan baru, termasuk sokongan untuk permainan koperatif dengan dua pemain dalam setiap kenderaan. Satu pemain mengendalikan pemanduan kenderaan, sementara yang lain menggunakan item, itulah sebabnya permainan ini dinamakan Double Dash!! Pemain boleh menukar peranan pada bila-bila masa. Double Dash!! merupakan satu-satunya permainan dalam siri Mario Kart yang membolehkan permainan koperatif sejauh ini. Double Dash!! menyokong permainan rangkaian tempatan (LAN) menggunakan Penyesuai Jalur Lebar Nintendo GameCube, membolehkan sehingga 16 pemain berlumba secara serentak. Terdapat 20 watak untuk dipilih secara keseluruhan, masing-masing dengan item khas, dan sebelas watak baru diperkenalkan dalam siri ini.

Double Dash!! menerima ulasan positif dari para pengkritik; ia meraih skor agregat 87 dari 100 di Metacritic. Para pengulas memuji grafik, ciri-ciri permainan baru, senarai watak dan item, estetika arkade, dan reka bentuk trek, walaupun elemen lakonan suara mendapat sedikit kritikan. Permainan ini mencapai kejayaan komersial dengan lebih daripada 3.8 juta salinan terjual di Amerika Syarikat dan lebih daripada 802,000 salinan terjual di Jepun. Ia merupakan permainan GameCube terlaris kedua sepanjang masa, dengan penjualan kira-kira 7 juta salinan di seluruh dunia, hanya berada di belakang Super Smash Bros. Melee. Double Dash!! juga diumumkan semula sebagai pilihan pemain di Australia dan New Zealand.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:Slide-Attack.png
DK dan Wario berlumba di Litar Luigi, kursus pertama permainan. Dua pemain boleh menaiki kart dan bukannya satu dalam Mario Kart: Double Dash!!

Mario Kart: Double Dash!! merupakan permainan video perlumbaan kart di mana dua pemain berlumba menggunakan satu kart menentang pasukan dua pemain lain dalam 16 trek yang berbeza.

Skrin permainan menunjukkan kedudukan semasa dalam perlumbaan, kelajuan semasa kart pemain (dalam bentuk nombor dan bar berwarna), dan senjata yang boleh digunakan.

Seperti dalam ansuran sebelumnya, pemain boleh mengambil kotak item untuk menerima item secara rawak dan menggunakannya untuk menghalang lawan serta mendapatkan kelebihan. Sesetengah item, seperti cengkerang dan pisang, membolehkan pemain menyerang orang lain untuk memperlambat mereka, manakala item lain, seperti kuasa bintang, menjadikan mereka tidak dapat dikalahkan buat sementara waktu bagi tujuan serangan.

Ini merupakan satu-satunya permainan dalam siri ini di mana bukannya satu watak untuk setiap kart, tetapi terdapat dua: satu untuk memandu dan satu untuk menggunakan item. Ini juga merupakan permainan pertama dalam siri di mana pemain menjatuhkan barang mereka apabila terkena senjata.

Teknik gelongsor kuasa, tindakan yang membolehkan pemain melayang di selekoh, telah ditingkatkan; pemain kini dapat mencondongkan kayu kawalan semasa menyusuri selekoh untuk menghasilkan percikan api yang muncul di sekeliling kart mereka. Apabila melakukan condongan dengan cukup baik, percikan api tersebut berubah menjadi warna biru, dan pemain akan mendapatkan peningkatan kelajuan yang dikenali sebagai "mini-turbo".[2][3]

Permulaan roket, tindakan yang membolehkan pemain mendapatkan peningkatan kelajuan ketika perlumbaan bermula, juga telah ditingkatkan sejak Double Dash. Ia kini hanya boleh dilakukan sebagai satu pasukan, dengan kedua-dua pemain menekan A pada masa yang sama semasa perlumbaan bermula.

Mod permainan[sunting | sunting sumber]

Terdapat empat mod permainan dalam Double Dash!!: Grand Prix, Percubaan Masa, Versus, dan Pertempuran. Kebanyakan mod boleh dimainkan secara kooperatif, sementara beberapa hanya boleh dimainkan sendiri dalam perlumbaan pemain tunggal.

Grand Prix[sunting | sunting sumber]

Mod Grand Prix memungkinkan pemain (atau pemain) berlomba dengan 7 (atau 6) pasukan, yang dikawal oleh komputer, dalam satu rangkaian trek yang telah ditetapkan.

Pemain boleh memilih untuk berlumba dalam 3 kelas saiz enjin yang berbeza: 50 cc, 100cc, dan 150cc. Kelas keempat yang boleh dibuka, Mod Cermin, membolehkan pemain berlumba melalui versi cermin trek menggunakan saiz enjin 150cc.[4]

Memandangkan semua kart bergerak lebih pantas apabila menggunakan saiz enjin yang lebih tinggi, keempat-empat kelas ini berfungsi sebagai tahap kesukaran. Terdapat 16 trek, dibahagikan kepada empat cawan: Cendawan, Bunga, Bintang, dan Istimewa. Cawan kelima mempunyai perlumbaan pemain dalam setiap trek yang dipanggil Jelajah Piala Semua, hanya tersedia dalam mod ini. Lawatan sentiasa bermula dengan Litar Luigi dan berakhir dengan Rainbow Road, tetapi trek yang selebihnya muncul dalam susunan rawak.

Setiap perlumbaan terdiri daripada 3 pusingan panjang, kecuali Baby Park dan Wario Colosseum, yang masing-masing mempunyai tujuh dan dua pusingan. Ini menjadikan Baby Park sebagai perlumbaan terpendek dan Wario Colosseum sebagai perlumbaan terpanjang dalam sejarah siri ini sehingga ke tahap ini.

Setelah semua pemain manusia melintasi garis penamat, kedudukan pasukan yang dikawal oleh komputer segera dikunci, dan mereka diberi mata berdasarkan lapan kedudukan tersebut, dari sifar hingga sepuluh. Tidak kira kedudukan mana yang mereka capai, semua orang akan meneruskan perlumbaan seterusnya kerana peraturan baharu ini.

Di penghujung piala, akan diadakan majlis anugerah untuk tiga pasukan terbaik, di mana mereka akan menerima trofi dari gangsa hingga emas bergantung kepada prestasi mereka dalam menjaringkan gol secara keseluruhan.

Percubaan Masa[sunting | sunting sumber]

Dalam mod pemain tunggal Time Trial, pemain perlu menyelesaikan mana-mana daripada 16 litar dalam masa yang paling cepat, dengan masa terbaik disimpan sebagai hantu. Hantu ini adalah salinan karbon prestasi pemain yang dapat mereka lawan dalam larian kemudian. Setiap watak akan menerima cendawan, yang boleh digunakan pada bila-bila masa semasa perlumbaan. (1 Pemain sahaja)

Lawan[sunting | sunting sumber]

Dalam mod Versus, pemain boleh memilih mana-mana laluan dan berlumba menentang sehingga 4 (atau 15 dengan LAN) lawan manusia dengan peraturan disesuaikan, seperti menukar kekerapan item atau bilangan pusingan dalam setiap perlumbaan. (2 hingga 16 Pemain sahaja)

Pertempuran[sunting | sunting sumber]

Dalam mod Pertempuran, pemain bertempur dengan sehingga 4 (atau sehingga 15 dengan LAN) lawan yang dikawal manusia menggunakan item yang tersebar di seluruh arena pertempuran.

Terdapat permainan pertempuran meletuskan belon tradisional, di mana pemain mesti menggunakan item untuk meletuskan tiga belon pihak lawan sambil mempertahankan belon mereka sendiri. Pemain juga boleh mencuri barang antara satu sama lain dengan memecut ke arah mereka menggunakan cendawan atau bintang.

Dalam pertempuran Co-op, pemain di belakang kart boleh melakukan serangan slaid ke atas pemandu lain, yang juga boleh mencuri belon. Selain itu, dua permainan baharu telah diperkenalkan. Yang pertama ialah Shine Thief, di mana pasukan cuba menangkap Shine Sprite dan mesti mengekalkan kepemilikannya untuk jangka masa tertentu, biasanya bermula dari 55 hingga 60 saat. Setiap kali Shine Sprite hilang, kaunter masa akan dikurangkan semula. Sebagai contoh, jika pemain dapat mengekalkan kepemilikan Shine Sprite selama 30 saat sahaja, kaunter masa akan ditetapkan semula kepada 40 bukannya 60.

Mod lain melibatkan melempar Bob-omb antara satu sama lain untuk mengumpul mata dalam Bob-omb Blast. Dengan dua pemain, 3 mata diperlukan untuk menang, tetapi apabila bermain dengan 3 atau 4 pemain, 4 mata diperlukan untuk menang. Jika dua atau lebih pemain melempar bom ke arah satu sama lain secara serentak, tiada mata akan diberikan kepada sesiapa pun.

Seperti dalam ansuran sebelumnya, arena pertempuran disertakan (kecuali Tilt-A-Kart), dengan susun atur yang berbeza-beza dan gudang item (2 hingga 16 Pemain sahaja).

Mario Kart: Double Dash!! ialah permainan terakhir dalam siri ini tanpa keupayaan untuk melawan lawan yang dikawal komputer.

main LAN[sunting | sunting sumber]

Double Dash!! juga menampilkan permainan LAN menggunakan Penyesuai Jalur Lebar Nintendo GameCube. Sebanyak lapan konsol GameCube dapat disambungkan, memungkinkan perlumbaan berbilang pemain hingga 16 pemain, dengan dua pemain mengendalikan setiap kart.[5]

Watak[sunting | sunting sumber]

Pemain boleh memilih daripada 20 pemandu yang boleh dimainkan, dibahagikan kepada 10 pasangan. Semua watak mempunyai item istimewa mereka sendiri yang unik: Mario dan Luigi dengan Fireballs, Peach dan Daisy dengan Hearts, Donkey Kong dan Diddy Kong dengan Giant Bananas, Bowser dan Bowser Jr. dengan Bowser Shells, Wario dan Waluigi dengan Bob-ombs, Yoshi dan Birdo dengan Telur, Toad dan Toadette dengan Cendawan Emas, Koopa Troopa (yang sebelum ini muncul dalam Super Mario Kart) dan Koopa Paratroopa dengan Triple Red/Green Shells, serta Baby Mario dan Baby Luigi dengan Chain Chomps. Petey Piranha dan King Boo mempunyai kebolehan unik untuk menggunakan mana-mana item istimewa yang tidak termasuk Bola Api Hijau Luigi dan Telur Birdo.[6]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Shigeru Miyamoto memberikan beberapa pendapat kepada pasukan pembangunan.

Double Dash!! pertama kali diperkenalkan pada E3 2001 melalui klip video tujuh saat. Klip tersebut menampilkan Mario dan Luigi mengemudi kart mereka di atas permukaan 3D yang dipetakan dengan benjolan tanpa latar belakang. Pada saat itu, permainan masih dalam tahap awal pengembangan, dan judul kerjanya hanya Mario Kart.[7] Pada April 2003, Nintendo merilis gambar dan rincian pertama dari permainan, sambil mengumumkan judulnya sebagai Mario Kart: Double Dash!!.[8] Pada E3 2003, demo permainan yang dapat dimainkan telah tersedia. Beberapa fitur baru, seperti memiliki dua karakter mengemudi satu kart, telah diimplementasikan.[9] Demo yang diperbarui dengan beberapa tambahan baru ditunjukkan pada Konvensi Olahraga pada Agustus 2003.[10] Pada bulan September, Nintendo menyelenggarakan Puncak Pemain Permainan untuk pers, di mana versi hampir lengkap dan lebih cepat dari Double Dash!! dipamerkan. The Gamers' Summit juga mengumumkan tanggal rilis Amerika Utara pada 17 November 2003.[11]

Pasukan pembangunan sedang berusaha keras merangka ciri-ciri permainan yang akan dinikmati oleh peminat siri ini. Salah satu tugas yang paling mencabar untuk dilakukan oleh Ketua Pengarah, Kiyoshi Mizuki, adalah untuk menarik perhatian mereka yang belum pernah bermain siri ini sebelum ini. Oleh itu, beliau memutuskan untuk membuat permainan ini seboleh mungkin mudah dimengerti. Penerbit, Shigeru Miyamoto, telah menyampaikan kepada pasukan pelbagai pandangan yang mereka perlu integrasikan ke dalam permainan dengan cara yang terbaik. Miyamoto memberi kebebasan kepada pasukan untuk memilih grafik yang mereka ingin gunakan tanpa sebarang sekatan.[12]

Ketersambungan dengan Game Boy Advance telah dibincangkan sebagai satu peluang di kalangan pemaju, tetapi pada akhirnya, mereka telah bersetuju bahawa Double Dash!! tidak sesuai dengan konsep ketersambungan ini dan memutuskan untuk mengecualikannya. Ini adalah langkah yang diambil untuk mengurangkan jurang antara pemain veteran dan pemain baru. Oleh itu, beberapa ciri permainan, seperti kemampuan untuk melarikan diri dari pisang, telah dikecualikan; ini bertujuan untuk memastikan kedua-dua pemain veteran dan pemula dapat menikmati permainan dengan gembira.[12]

Edisi khas permainan juga telah dikeluarkan, termasuk cakera bonus yang mengandungi:[13]

  • Demo boleh dimainkan untuk F-Zero GX, Mario Party 5, Sonic Heroes, Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike dan Teenage Mutant Ninja Turtles [13]
  • Treler video untuk Final Fantasy Crystal Chronicles, 1080° Avalanche, Pokémon Colosseum, Kirby ( Kirby: Right Back at Ya! siri TV dan permainan Kirby Air Ride ), Harry Potter: Quidditch World Cup, SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom dan NBA Live 2004 ; jumlah masa berjalan ialah 8 minit, 35 saat.
  • Kandungan bonus untuk Fire Emblem: The Blazing Blade on the Game Boy Advance, yang memerlukan kabel pautan GameCube – Game Boy Advance

Runut bunyi permainan ini disusun oleh komposer Shinobu Tanaka, yang sebelumnya telah bekerja pada Super Mario Sunshine, dan Kenta Nagata, komposer dari Mario Kart 64.[14]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic87/100[24]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Edge5/10[15]
Electronic Gaming Monthly9.83/10[16]
Game Informer9.25/10[17]
GamesRadar4/5 bintang[6]
GameSpot7.9/10[18]
GameSpy4/5 bintang[19]
GameZone9.7/10[20]
IGN7.9/10[21]
NintendoLife9/10 bintang[22]
Nintendo Power5/5 bintang[23]

Double Dash!! menerima ulasan positif dari para pengkritik dan penggemar. Nintendo Power memberikan permainan ini skor sempurna, menyatakan bahwa grafiknya adalah "kesempurnaan 3-D" dan kontrol serta mekanik permainan "menyaingi mana-mana permainan perlumbaan [GameCube]". Sengkang Berganda!! juga menerima skor sempurna dari GamePro, yang mengulas bahwa permainan ini tetap "cepat dan marah".[25] Ciri memiliki dua pemain dalam satu kart dipuji oleh Justin Leeper dan Andy McNamara dari Game Informer; McNamara menyatakan: "Memberikan pemain kendali atas dua watak yang berbeza sangat bagus dalam pemain tunggal, tetapi tambahkan seorang rakan di belakang kart anda dalam berbilang pemain dan ia membuka permainan seperti tidak pernah sebelum ini." GameSpy menyebut Double Dash!! sebagai "permainan yang kelihatan hebat dan bermain hebat yang kebanyakan pemain akan segera menghargai." Eurogamer menganggap permainan ini sebagai salah satu dari "kepingan hiburan elektronik terbaik yang pernah dibangunkan."[26] Louis Bedigian dari GameZone merasa bahwa tidak ada permainan perlumbaan lain yang dimainkannya untuk GameCube yang "hebat" seperti Double Dash!! Andrew Pfister dari GMR berkata, "Mario Kart: Double Dash adalah permainan yang paling menyeronokkan yang akan anda temui tahun ini. Dan mungkin tahun depan. Dan mungkin juga tahun selepas itu."[27] Brett Elston dari GamesRadar memuji "ide pelumba dwi dan berbilang pemain yang tak tertandingi" dalam permainan ini.[6] Electronic Gaming Monthly menyebut permainan ini sebagai "kegembiraan yang tulen dan menggembirakan yang akan menyelubungi jiwa anda".

Double Dash!! juga menerima kritikan dari beberapa media. Mengingat jarak waktu 7 tahun sejak Mario Kart 64, Ryan Davis dari GameSpot menyatakan rasa kekecewaannya terhadap skop permainan yang terbatas. Beliau juga menyebut pengulangan lakonan suara sebagai "tidak putus-putus." IGN juga memberikan kritik terhadap Double Dash!! karena kurangnya kemajuan dibandingkan dengan pendahulunya, menyebut permainan ini sebagai "usaha biasa-biasa." Edge, penerbitan berbasis di UK, menuduh bahwa permainan ini "bukan lagi permainan perlumbaan."[15] Revolusi Permainan mengkritik mod pemain tunggal permainan karena kurangnya konten dan reka bentuk trek yang dianggap "hambar."[28]

Jualan[sunting | sunting sumber]

Dalam tujuh minggu pertama penjualannya, Double Dash!! terjual sebanyak 1 juta unit, menjadikannya permainan GameCube tercepat yang mencapai jumlah tersebut pada masa itu.[29] Pada Juli 2006, permainan ini telah terjual sebanyak 2.2 juta salinan dan menghasilkan pendapatan sebanyak $105 juta di Amerika Syarikat. Next Generation menempatkannya sebagai permainan terlaris ke-12 yang diluncurkan untuk PlayStation 2, Xbox, atau GameCube antara Januari 2000 dan Juli 2006 di Amerika Serikat.[30] Secara keseluruhan, permainan ini akhirnya terjual sebanyak 3.8 juta unit di Amerika Syarikat[31] dan lebih dari 802,000 unit di Jepang.[32] Double Dash!! dianugerahi "Emas" oleh Persatuan Penerbit Perisian Hiburan dan Riadah (ELSPA),[33] menunjukkan penjualan setidaknya 200,000 salinan di United Kingdom.[34] Menurut Kumpulan NPD, Double Dash!! menjadi permainan terlaris pada bulan November 2003. Ia juga menjadi permainan GameCube ketiga terlaris di Australia. Pada Februari 2009,[35] Joystiq melaporkan bahwa permainan ini telah terjual hampir tujuh juta salinan di seluruh dunia.[36]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Permainan ini menerima anugerah "Permainan Berbilang" dari Bintang Permainan ITV pada tahun 2004.[37] Ia juga meraih anugerah GameCube Video Game of the Year daripada Persatuan Penjual Perisian Video (VSDA).[38][39] Ketika Anugerah Pencapaian Interaktif Tahunan ke-7 AIAS, Double Dash!! mendapat pencalonan untuk "Permainan Perlumbaan Konsol Tahun Ini".[40]

Pada tahun 2009, permainan ini menempati tempat ke-63 dalam 100 permainan Nintendo terhebat sepanjang zaman menurut Nintendo Rasmi.[41] Pada tahun 2021, Kotaku menempatkan permainan ini sebagai kedua dalam senarai permainan terbaik dalam siri Mario Kart, memuji mod kerjasama dua pemain dan reka bentuk trek.[42]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "CONSOLIDATED FINANCIAL STATEMENTS" (PDF). Nintendo.co.jp. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada Mac 4, 2009. Dicapai pada September 1, 2017.
  2. ^ Alfonso, Andrew. "Mario Kart: Double Dash!! Guide – Basics". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2009. Dicapai pada January 9, 2009.
  3. ^ 1UP Staff (May 9, 2004). "Mario Kart: Double Dash!! (GC)". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2012. Dicapai pada April 18, 2012.
  4. ^ Alfonso, Andrew. "Mario Kart: Double Dash!! Guide – Secrets". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 29, 2009. Dicapai pada January 9, 2009.
  5. ^ "Parents' Info". Mario Kart: Double Dash!!'s official website. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2016. Dicapai pada January 9, 2009.
  6. ^ a b c Elston, Brett (April 13, 2006). "Mario Kart: Double Dash!!". GamesRadar. Diarkibkan daripada yang asal pada February 13, 2013. Dicapai pada April 15, 2012.
  7. ^ "Mario Kart for GameCube". IGN. June 6, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2009. Dicapai pada June 9, 2022.
  8. ^ "Mario Kart Double Dash Revealed". IGN. April 23, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada August 11, 2009. Dicapai pada June 9, 2022.
  9. ^ Lewis, Cory D. (May 14, 2003). "E3 2003: Hands-on Mario Kart: Double Dash!!". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 27, 2008. Dicapai pada June 9, 2022.
  10. ^ Schneider, Peer (August 21, 2003). "GC 2003: Playing Mario Kart". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada May 22, 2008. Dicapai pada June 9, 2022.
  11. ^ Mirabella III, Fran (September 17, 2003). "NGS 2003: Mario Kart: Double Dash!!". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada December 16, 2010. Dicapai pada June 9, 2022.
  12. ^ a b "Mario Kart: Double Dash!! - the Interview!". Computer and Video Games. November 3, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada March 1, 2009. Dicapai pada January 8, 2009.
  13. ^ a b "Mario Kart: Double Dash!! (Bonus Disc)". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 27, 2009. Dicapai pada June 9, 2022.
  14. ^ "Mario Kart: Double Dash‼ Info". GameFAQs. Diarkibkan daripada yang asal pada October 13, 2007. Dicapai pada March 2, 2008.
  15. ^ a b "Mario Kart: Double Dash!". Edge. Future Publishing. Christmas 2003. m/s. 98.
  16. ^ "Mario Kart: Double Dash!". Electronic Gaming Monthly. Ziff Davis. December 2003. m/s. 230.
  17. ^ Leeper, Justin; McNamara, Andy. "Mario Kart: Double Dash!! review". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada January 15, 2004.
  18. ^ Davis, Ryan (November 13, 2003). "Mario Kart: Double Dash!! review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada Mei 16, 2008. Dicapai pada Februari 11, 2008.
  19. ^ Williams, Bryn (November 1, 2003). "Mario Kart: Double Dash!! review". GameSpy. Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 17, 2008. Dicapai pada Jun 9, 2022.
  20. ^ Bedigian, Louis (November 17, 2003). "Mario Kart: Double Dash Review". GameZone. Diarkibkan daripada yang asal pada July 19, 2011. Dicapai pada January 9, 2009.
  21. ^ Mirabella III, Fran (November 11, 2003). "Mario Kart: Double Dash!! review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 3, 2011. Dicapai pada Jun 9, 2022.
  22. ^ McIlvaine, Spencer (2009-05-14). "Mario Kart: Double Dash!! Review". Nintendo Life (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2021. Dicapai pada 2021-04-18.
  23. ^ "Mario Kart: Double Dash!". Nintendo Power. Nintendo. January 2004. m/s. 154.
  24. ^ "Mario Kart: Double Dash!! reviews". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 19, 2008. Dicapai pada Februari 14, 2008.
  25. ^ Buzz, Bro (November 17, 2003). "Mario Kart: Double Dash‼ review". GamePro. Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2009. Dicapai pada February 11, 2008.
  26. ^ Bramwell, Tom (November 3, 2003). "Mario Kart: Double Dash‼ review". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2005. Dicapai pada June 9, 2022.
  27. ^ Pfister, Andrew (December 2, 2003). "Ain't it funny how time slips away?". GMR. Diarkibkan daripada yang asal pada March 1, 2004. Dicapai pada April 11, 2010.
  28. ^ G-Wok (November 2003). "Mario Kart: Double Dash‼ review". Game Revolution. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2013. Dicapai pada June 9, 2022.
  29. ^ Chad Phelps, January 14, 2004 Nintendo Shows Strong Sales Growth in 2003 Diarkibkan Ogos 10, 2021, di Wayback Machine IT Pro Today
  30. ^ Campbell, Colin; Keiser, Joe (July 29, 2006). "The Top 100 Games of the 21st Century". Next Generation. Diarkibkan daripada yang asal pada October 28, 2007.
  31. ^ "US Platinum Videogame Chart". The Magic Box. December 27, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada January 6, 2007. Dicapai pada February 5, 2008.
  32. ^ "GameCube Best Selling Ranking". Shrine of Data Sales Database. November 5, 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada February 25, 2005. Dicapai pada January 11, 2007.
  33. ^ "ELSPA Sales Awards: Gold". Entertainment and Leisure Software Publishers Association. Diarkibkan daripada yang asal pada March 19, 2009.
  34. ^ Caoili, Eric (November 26, 2008). "ELSPA: Wii Fit, Mario Kart Reach Diamond Status In UK". Game Developer. Diarkibkan daripada yang asal pada September 18, 2017. Dicapai pada June 9, 2022.
  35. ^ Vuckovic, Daniel (October 16, 2006). "The Best Selling GameCube Games – Australia's Choice". Vooks. Diarkibkan daripada yang asal pada May 7, 2012. Dicapai pada May 2, 2012.
  36. ^ Ransom-Wiley, James (February 26, 2009). "Guinness pours out its Top 50 Games of All Time". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada June 29, 2015. Dicapai pada June 9, 2022.
  37. ^ Radd, David (April 19, 2004). "United Kingdom: Game Stars Awards (GCN)". GameDaily. Diarkibkan daripada yang asal pada March 1, 2009. Dicapai pada February 28, 2008.
  38. ^ "Home Entertainment Award Winners Announced By the Video Software Dealers Association". Video Software Dealers Association (VSDA). July 14, 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada August 10, 2004. Dicapai pada 9 November 2021.
  39. ^ Golze, Benjamin (July 16, 2004). "VSDA honors games in annual awards". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2021. Dicapai pada 9 November 2021.
  40. ^ "D.I.C.E. Awards By Video Game Details Mario Kart: Double Dash!!". interactive.org. Academy of Interactive Arts & Sciences. Dicapai pada 23 August 2023.
  41. ^ "80-61 ONM". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada February 23, 2009. Dicapai pada February 19, 2009.
  42. ^ Plunkett, Luke (11 March 2023). "Let's Rank The Mario Kart Games, Worst To Best". Kotaku. G/O Media. Diarkibkan daripada yang asal pada March 12, 2023. Dicapai pada 12 March 2023.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]