Nasr Khaled Jarrar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nasr Khaled Ibrahim Jarrar (Dalam Bahasa Arab: نصر خالد إبراهيم جرار)(Lahir pada 1 Januari 1958-14 Ogos 2002) merupakan seorang Mujahidin dan komander tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap ketenteraan Gerakan Penentangan Islam (Hamas). Beliau syahid dibunuh oleh tentera Israel di rumahnya di bandar Tubas.

Nasr Khaled Jarrar

Salah seorang panglima Briged Izzuddin Al-Qassam di Tebing Barat
نصر خالد جرار
Kelahiran
Nasr Khaled Ibrahim Jarrar

1 Januari 1958
Meninggal dunia14 Ogos 2002
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas
Anak-anakAhmed Nasr Jarrar

Kelahiran dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Beliau dilahirkan pada 1 Januari 1958. Dia dibesarkan di rumah bangsawan dan keluarga tua, belajar di sekolah Jenin, melihat dan menghayati hari Nakba Palestin dan penduduk Palestin yang terlantar pada tahun 1948 yang kehilangan Palestin. Dia menamatkan sekolah menengah di bandar ini dan memasuki universiti yang berbeza, di mana dia ditangkap pada 18/4/1978 dan dijatuhi hukuman penjara sepuluh tahun atas tuduhan menentang pendudukan selepas menyerang tapak Zionis di bandar Jenin. kepentingan mengguna pakai projek Islam untuk menjadi salah satu pengasas pertama Kumpulan Islam di dalam penjara dan pusat tahanan pendudukan Zionis. Dan lidahnya selalu mengatakan apa yang dikatakan oleh junjungan kita Yusuf, salam sejahtera kepadanya, "Wahai penghuni penjara, adakah tuan-tuan dipisahkan, yang terbaik, atau adakah Tuhan Yang Maha Esa, Yang Maha Kuasa?" Tahun-tahun berlalu, dan Mujahid telah dibebaskan dari kurungan pada tahun 1988, dan pemberontakan telah bermula. Biarkan Mujahid mula bekerja untuk menjalani kehidupan yang layak dalam realiti yang sukar dan bekerja sebagai pekerja dalam Jawatankuasa Tabung Zakat, di mana dia akan menyelia jabatan anak yatim, dan dia akan bersimpati dengan mereka dan menjaga mereka seperti anak sendiri.

Kehidupan Keluarganya[sunting | sunting sumber]

Dia berkahwin dengan seorang gadis dari kampung Zababdeh, dari keluarga Turkmen, untuk menunjukkan contoh pengorbanan, kesabaran dan keteguhan hati. Semoga Allah kurniakan mereka seorang anak lelaki, yang mereka beri nama Suhaib. Walau bagaimanapun, musuh Zionis tidak meninggalkan ruang untuk hidup dan terus mengejar dan menyerang syeikh tersebut. Pada suatu ketika pada tahun 1989, rondaan tentera memintas Mujahid Nasr, isterinya, dan anaknya yang berusia tiga bulan, memberhentikan keretanya, menurunkannya, dan menangkapnya. Dia meninggalkan isteri dan anaknya sendirian untuk menghabiskan sepuluh tahun. hari dalam tahanan, tanpa mengetahui mengapa dia ditangkap dan diculik, tetapi dia berkata, "Cukuplah Allah bagi kami, dan Dia adalah sebaik-baik pemutus." Tiada daya kecuali dengan Allah.

Dibuang negeri dan dipenjara oleh Israel[sunting | sunting sumber]