Parti Jepun Diutamakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Parti Jepun Diutamakan
Japan First Party
日本第一党
PemimpinMakoto Sakurai
SetiausahaMomo Yusura
Timbalan Ketua (PR)Rei Senzaki
Timbalan Ketua (Dasar)Akira Nagao
Timbalan Ketua (Disiplin, Belia, Wanita)Ayaka Takahashi
Penasihat TinggiHiroyuki Seto
Ditubuhkan29 Ogos 2016 (2016-08-29)
Keanggotaan (2017)1,800 (ang.)
IdeologiNasionalisme Jepun[1]
Monarkisme
Anti-imigresen
Anti-komunisme
Kedudukan politikKanan jauh[2]
WarnaMerah dan Hitam
Dewan Kaunselor
0 / 242
Dewan Perwakilan
0 / 465
Ahli Perhimpunan wilayah
0 / 2,675
Ahli Perhimpunan bandar raya
0 / 30,490
Laman sesawang
japan-first.net
Politik Jepun
Parti politik
Pilihan raya

Parti Pertama Jepun (Bahasa Jepun: 日本第一党, Nippon Daiichitō, Bahasa Inggeris: Japan First Party) adalah parti politik sayap kanan di Jepun yang diasaskan oleh Makoto Sakurai.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada 15 Ogos 2016, Sakurai mengumumkan di hadapan orang ramai di perhimpunan tahunan untuk memprotes Hantenren di hadapan Kuil Yasukuni bahawa beliau tidak akan berhenti pada pilihan raya Tokyo, dan akan mewujudkan sebuah parti politik baru untuk mengutamakan dan memberi manfaat kepada rakyat Jepun mengatasi kuasa asing.[3] Setelah pertama kali bergurau mengumumkan nama parti baru sebagai "Parti Pengganas Tokyo" (東京テロリス党 - Tokyo Terrorist Party, beliau secara rasmi mengumumkan pada 29 Ogos 2016, nama parti "Parti Jepun Diutamakan" (日本第一党 - Japan First Party).[4]

JFP mengadakan konvensyen pertama di APA Hotel pada 26 Februari 2017, dan Sakurai, yang pada masa itu menjadi pemimpin de facto, secara rasmi menjadi pemimpin JFP.[5]

Setakat 27 April 2017, terdapat kira-kira 1800 ahli parti, tetapi tidak ada ahli parti di dalam mana-mana pejabat pemerintah.[6] Pada hari yang sama, Mikio Okamura (岡村幹雄), yang duduk di sebelah Sakurai, secara rasmi mengumumkan pada sidang media rancangannya untuk bertanding dalam Pilihan Raya Perundangan Wilayah Tokyo (ja) yang akan datang pada bulan Julai 2017.[7]

Dasar[sunting | sunting sumber]

Banyak janji dari kempen Sakurai dalam pilihan raya Gabenor Tokyo telah dimasukkan dalam dasar yang digariskan oleh JFP seperti pengecualian orang asing dari menerima manfaat kebajikan. Dasar tersebut merangkumi penulisan semula perlembagaan Jepun dari awal untuk meletakkan Maharaja sebagai ketua negara, memulihkan angkatan tentera, dan menjadikan pertahanan negara sebagai kewajipan sivik.[8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wang, Tim; Harris, Johnny (1 Jun 2017). "Kebangkitan nasionalisme sayap kanan Jepun". Vox (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2017. the nationalist sentiments that his party embodies (sentimen nasionalis yang diwujudkan oleh partinya)
  2. ^ Shaw, Vivian (12 Mac 2017). "How Fukushima gave rise to a new anti-racism movement" [Bagaimana Fukushima menimbulkan gerakan anti-rasisme yang baru]. Al Jazeera (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2017. Though only a fifth place ranking, and slightly less than two percent of the popular vote, Sakurai went on to found the far-right Japan First Party the following month. (Walaupun hanya berada di kedudukan kelima, dan sedikit kurang dari dua peratus undi popular, Sakurai akhirnya menubuhkan Parti Jepun Diutamakan paling kanan pada bulan berikutnya.)
  3. ^ Detik Sakurai Mengumumkan Parti Baru. Dicapai pada 23 Januari 2017.
  4. ^ "元在特会会長が「新党」 桜井誠氏、「日本第一党」立ち上げ". J-CASTニュース (dalam bahasa Jepun). 30 Ogos 2016.
  5. ^ Saigusa, Gentaro (February 26, 2017). "桜井誠氏が日本第一党を結党 「政権を取ったら韓国と断交する」 仇敵、神奈川新聞の石橋学記者に向かって「北朝鮮の批判をしてもヘイトかい?」" [Makoto Sakurai Membentuk Parti Jepun Diutamakan "Jika kita dapat berkuasa, kita akan memutuskan hubungan dengan Korea Selatan." Untuk menyaingi wartawan Kanagawa Shimbun, Manabu Ishibashi, "Adakah ia juga kebencian jika kita mengkritik Korea Utara?"]. Sankei Shimbun (dalam bahasa Jepun). Tokyo. Dicapai pada 27 Februari 2017.
  6. ^ "日本第一党 都議選に元日本郵政社員の新人を擁立 結党以来初の公認 移民政策反対、外国人生活保護支給停止など公約" [Parti Jepun Diutamakan Menyokong Bekas Orang Baru Perkhidmatan Pos Jepun di Pilihan Raya Badan Perundangan Tokyo. Pengiktirafan Rasmi Pertama Sejak Penubuhan Parti. Anti-Imigresen, Hentian Kebajikan Orang Asing dalam Dasar.]. Yamato Press (dalam bahasa Jepun). 28 April 2017. Dicapai pada 2 Mei 2017.
  7. ^ Parti Jepun Diutamakan (27 April 2017). "【2017/4/27】岡村幹雄:日本第一党公認候補予定者発表記者会見【日本第一党】" [(27 April 2017) Mikio Okamura: Sidang Media Pengumuman Calon Parti Jepun Pertama yang Diiktiraf Secara Rasmi (Parti Jepun Diutamakan)]. YouTube (dalam bahasa Jepun). Parti Jepun Pertama. Dicapai pada 28 April 2017.
  8. ^ "日本第一党政策" [Dasar Parti Jepun Diutamakan] (dalam bahasa Jepun). Japan First Party. Ogos 2016. Dicapai pada 1 Februari 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Tapak web rasmi (dalam bahasa Jepun)