Pasitan Sepanyol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Tribunal Pejabat seuci Pasitan di Sepanyol
Tribunal del Santo Oficio de la Inquisición
Pasitan Sepanyol
Tera untuk Tribunal di Sepanyol.
Jenis
Jenis Tribunal bawah pilihan raya monarki Sepanyol, untuk menegakkan ortodoksi keagamaan di wilayah mereka
Timeline
Diwujudkan 27 September 1480
Dibubarkan 9 Mac 1820
Anggota Terdiri dari seorang Penyoal Siasat Besar, yang mengetuai Majlis Pasitan Agung dan Umum, terdiri dari enam ahli. Di bawahnya adalah sebanyak dua puluh satu tribunal dalam empayar
Pemilihan
Sistem pengundian Penyoal Siasat Besar dan Suprema direkabentuk oleh mahkota
Tempat mesyuarat
Empayar Sepanyol
Lihat juga
Pasitan Zaman Pertengahan

Tribunal Pejabat Suci Pasitan (Sepanyol: Tribunal del Santo Oficio de la Inquisición), secara umum dikenali sebagai Pasitan Sepanyol (Inquisición española), adalah sebuah tribunal ditubuhkan pada tahun 1480 oleh Raja Katolik Ferdinand II dari Aragon dan Isabella I dari Castile. Ia diniatkan untuk mengekalkan keortodoksan Katolik dalam kerajaan-kerajaan mereka, untuk menggantikan Pasitan Zaman Pertengahan yang berada bawah kawalan Paus. Pasitan terdahulunya diniatkan dalam bahagian besar untuk memastikan keortodoksan mereka yang menukar agama dari agama Yahudi dan Islam. Pengaturan kepercayaan ini dari yang baru masuk agama Kristian telah diperhebatkan selepas dikri diraja diputuskan pada 1492 dan 1501 memerintah orang Yahudi dan Muslim untuk menukar agama ataupaun tinggalkan tanah Sepanyol.

Pelbagai motif telah dicadangkan untuk keputusan raja-raja untuk mendanakan Pasitan seperti menambahkan pihak berkuasa politik, melemahkan pembangkang, menekan conversos, menguntung dari rampasan milik bidah dihukum, mengurangkan ketegangan-ketegangan sosial dan melindungi kerajaan dari bahaya medan kelima.

badan ini di bawah kawalan langsung monarki Sepanyol. Ia tidak dimansuhkan dengan muktamad hingga 1834, sewaktu pemerintahan Isabella II, walaupun ia telah berhenti operasi berkesan suatu masa lebih awal selepas suatu kemerosotan lama.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Encyclopedia Britannica