Paus Paulus I

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paus Paulus I
Paus Paulus I
Mula Menjawat29 Mei 757
Tarikh Tamat Jawatan28 Jun 767
PendahuluStephanus II
PenggantiStephanus III
Butiran peribadi
Nama lahirtidak diketahui
Kelahirantidak diketahui
Meninggal dunia28 Jun 767
Rom
Paus lain bernama Paulus

Paus Paulus I ialah Paus Gereja Katolik Rom sejak 29 Mei 757 sehingga 28 jun 767. Pada mulanya ia ialah seorang Diakon Gereja Katolik Rom dan sering mewakili kakaknya Paus Stephanus II dalam bernegosiasi dengan kerajaan Langobardi (Lombard).

Selepas kematian Stefanus pada 26 April 757, ia terpilih sebagai pengganti oleh mereka yang menginginkan agar polisi Paus yang lalu terus berterusan. Kepemimpinan Paus yang baru banyak didominasi oleh hubungannya dengan raja-raja Frankish (Jerman Barat) dan Langobardi serta dengan Maharaja Rom Timur. Ia memakai nada yang bebas ketika memberitakan pelantikannya sebagai paus kepada Eksarka di Ravenna, tetapi menyurati Pepin Raja Frankis bahawa persekutuan Frankis perlu terus dipelihara tanpa terganggu. Ia terpaksa melakukan hal ini mengingat sikap raja Langobardi, Desiderius. Desiderius sebelumnya mengambil paksa bandar-bandar Imola, Osimo, Bologna, dan Ancona, yang diklaim sebagai milik Rom, serta pada tahun 758 menahan para bangsawan Spoleto dan Benevento.


Pada tahun yang sama, ia melawat Rom dan memaksa Paulus menyurati Pepin memintanya mengembalikan semua pendudukan Langobardi kecuali Imola; sebuah surat yang persis kebalikannya dikirimkan oleh kurir yang sama. Pepin mendapati bahawa lebih baik memelihara hubungan yang baik dengan Desiderius, dan Paulus tidak mendapatkan apa-apa dari persetujuan-gandanya itu. Namun, kebelakangan Pepin memberikan sang Paus sedikit sokongan dan berperanan sebagai pihak tengah antara tuntutan Gereja Rom dan Langobardi.

Pada tahun 765, hak istimewa kepausan dipulihkan pada wilayah Beneventine dan Tuskan serta sebahagian wilayah Spoleto. Sementara itu, pengasingan dari Bizantium semakin membesar. Beberapa kali, khususnya pada 759, Paulus membimbangkan bahawa maharaja Yunani akan memerangi Rom; dan ia hidup dalam kebimbangan terus menerus kalau-kalau Bizantin akan memengaruhi Pepin untuk lebih menyokong Langobardi. Memang usaha ini betul-betul dilakukan, tetapi Pepin bersikukuh pada dasar semula Italianya.


Paulus meninggal di Rom pada 28 jun 767.