Paus Benedictus II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paus St.
Benedictus II
Uskup Rom
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat26 Jun 684
Tarikh Tamat Jawatan8 Mei 685[1]
PendahuluLeo II
PenggantiJohn V
Butiran peribadi
KelahiranRom, Empayar Byzantine
Meninggal dunia8 May 685 (aged 50)
Rom, Empayar Byzantine
Penghormatan Sebagai Santo
Pesta7 May
Paus lain bernama Benedictus

Paus Benedictus II (Latin: Benedictus II) Adakah Uskup Rom dari 26 Jun 684 hingga kematiannya. Hari perayaan Paus Benedict II ialah 8 Mei.

Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Benedictus dilahirkan di Rom.[2] Ada kemungkinan bahawa dia adalah ahli keluarga Savelli, walaupun ini tidak pasti. Dihantar ketika muda ke schola cantorum, dia membezakan dirinya dengan pengetahuannya tentang Kitab Suci dan nyanyiannya.

Kepausan[sunting | sunting sumber]

Para Uskup Rom dahulu dipilih oleh paderi dan orang-orang Rom, mengikut disiplin masa-masa Maharaja Rom adalah ketua rakyat, di mana akaun persetujuannya diperlukan. Tetapi sementara Maharaja tinggal di Constantinople, keadaan ini sering menyebabkan kelewatan yang lama dan kesulitan yang besar. Walaupun dipilih pada tahun 683, dia tidak ditahbiskan sehingga 684 menunggu kebenaran Maharaja Constantine IV. Menurut Liber Diurnus Romanorum Pontificum, dia memperoleh keputusan dari maharaja yang sama ada menghapuskan pengesahan imperialis sama sekali atau menjadikannya dapat diperoleh dari exarch Ravenna. Benedict secara simbolik mengadopsi anak lelaki Constantine, Justinian II dan Heraclius.

Untuk membantu menyekat Monotelitisme, Benedict berusaha untuk menjamin langganan biskop Hispania kepada ketetapan Majlis Konstantinopel ketiga 680/1, dan untuk membawa penyerahan kepada Dekri Macarius, uskup Antioch yang digulingkan. Pemulihan banyak gereja di Rom dianggap kurang dari satu tahun kepausan Benedictus II. Setelah mendapat sijil kira-kira sebelas bulan, Paus Benedictus II meninggal pada 8 Mei 685 dan dikebumikan di Basilika St. Peter's.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^  Satu atau lebih perkataan sebelum ini memuatkan teks dari suatu penerbitan yang kini berada dalam domain awamMann, Horace (1907). "Pope St. Benedict II". Dalam Herbermann, Charles (penyunting). Catholic Encyclopedia. 2. New York: Robert Appleton. Cite has empty unknown parameters: |HIDE_PARAMETER20= dan |coauthors= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ "Butler, Alban. The Lives of the Saints. 1866".