Pelancongan di Chile

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Pelancongan di Chile telah mengalami pertumbuhan yang berterusan selama berdekad-dekad terakhir. Chile menerima sekitar 2.25 juta pengunjung asing pada tahun 2006[1], sebanyak 2.50 juta pada tahun 2007 [2] Peratus kedatangan pelancong asing melalui darat, udara dan laut, masing-masing, 55.3%, 40,5% dan 4,2% untuk tahun itu.[1] Dua pintu masuk utama pelancong antarabangsa berkunjung ke Chile adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Comodoro Arturo Merino Benítez dan Paso Los Libertadores.

Chile memiliki kepelbagaian pemandangan alam, dari pemandangan Mars-seperti dari Gurun Atacama lampau kering ke glasir Fjords dari Patagonia Chile, melewati oleh Winelands berlatarkan Andes dari Lembah Tengah Chile dan kawasan tasik pertumbuhan hutan tua. Pulau Easter dan Kepulauan Juan Fernández, termasuk Pulau Robinson Crusoe, juga merupakan tarikan utama.

Banyak tarikan yang paling dikunjungi di Chile adalah kawasan pemuliharaan. Seluruh sistem kawasan pemuliharaan Chile merangkumi 32 taman negara, simpanan alam semulajadi 48 dan 15 tugu alam semulajadi.[1]

Norte Grande[sunting | sunting sumber]

Tugu Semulajadi La Portada

Gurun Atacama, yang telah dihuni oleh beberapa ribu tahun, membentuk bahagian utama bagi Norte Grande, Chile. Sejumlah besar geoglif, petroglif dan piktograf membuktikan kewujudan budaya kuno di daerah tersebut. Di antara yang paling luar biasa adalah dari Lembah Azapa, Lembah Lluta, Gergasi Atacama dan pintados Geoglyphs, yang terakhir ini dilindungi dalam Taman Negara Pampa del Tamarugal. Muzium Arkeologi R. P. Gustavo Le Paige dan Muzium Arkeologi San Miguel de Azapa merupakan simpanan koleksi yang paling penting bagi artifak dan mumia di Chile, termasuk mumia terkenal Chinchorro, mumia tertua di dunia. Para kekeringan melampau di Atacama telah menjadi faktor utama dalam pemuliharaan peninggalan arkeologi tersebut.

Arica adalah sebuah bandar pantai dengan pantai yang indah dan juga merupakan titik permulaan bagi pelancong menuju ke timur ke Putre untuk menikmati pemandangan megah Taman Negara Lauca Puna. Arah selatan dari Lauca, Taman Negara Volcan Isluga merangkumi halaman upacara untuk orang Aymara.

Inland dari Iquique, yang Pampas terpencil adalah rumah bagi beberapa bandar dan kampung-kampung tersebar. Di kalangan mereka, yang paling menarik adalah bandar hantu Humberstone. Di daerah ini Hutan tamarugo di Pampa del Tamarugal mematahkan monoton tandus dari landskap.

Altiplano dari Norte Grande mempunyai pelbagai macam pemandangan alam termasuk flat garam, gunung berapi, tasik dan geyser. San Pedro de Atacama dan sekitarnya menawarkan gabungan arkeologi dan pemandangan alam yang menakjubkan. San Pedro adalah buaian dari Atacameño Budaya. Desa dengan budaya masa lalu yang menarik adalah Caspana, Toconao, Socaire dan Chiu Chiu. Terdapat juga benteng pra-Hispanik dari Quitor, Lasana dan Turi yang terkenal. Dua destinasi masyhur di daerah ini adalah Lembah Bulan, dinamakan demikian kerana pemandangan yang menyerupai bulan, dan mata air panas El Tatio.

Antofagasta adalah bandar terbesar di Norte Grande. La Portada, yang menakjubkan gerbang semulajadi, terletak perjalanan pendek dari Antofagasta.

Pan de Azúcar Taman Nasional adalah sebuah taman di mana laut dan gurun pasir bertemu.

Norte Chico[sunting | sunting sumber]

Andes Norte Chico adalah rumah bagi banyak gunung berapi tertinggi di dunia, serlahkan yang Ojos del Salado. Selain Ojos del Salado dan sisa gunung berapi, tarikan pelancongan di bahagian ini Andes termasuk Nevado Tres Cruces Taman Nasional dan Laguna Verde.

Norte Chico menawarkan beberapa pantai resor pantai terbaik dan eksklusif di dalam negeri, seperti Bahía Inglesa dan orang-orang La Serena.

Langit jelas Norte Chico dan infrastruktur yang terkenal di dunia telah membuat lunggu untuk pelancongan astronomi.

Elqui Valley adalah tujuan yang sangat popular. Di sini, hijau menyilaukan dari dasar lembah kontras baik dengan cerun coklat tandus gunung-gunung yang mengapit itu.

Zona Central[sunting | sunting sumber]

Pelancongan wain adalah umum di Zona Central. Jalan Wain dari lembah Casablanca dan Colchagua adalah beberapa pelancongan terbaik di Chile. Lembah Tengah adalah Tanah Huaso melalui antonomasia.

Persekitaran daripada Santiago meliputi beberapa tarikan, seperti Cajon del Maipo, Pomaire, dan kebun-kebun anggur tertua di negara ini.

Zon ini adalah rumah ke resort ski utama di Chile, yang menarik sejumlah besar pelancong dari belahan bumi utara kerana terbalik alpine ski musim. Mereka adalah Portillo, Valle Nevado dan Termas de Chillán.

Valparaíso adalah sebuah bandar, indah berbentuk amphitheater, yang bersejarah suku telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia. kota tetangga Its, Viña del Mar, menarik sejumlah besar pelancong asing, terutama dari Argentina.

Pichilemu terkenal memiliki pantai terbaik untuk Surfing di Chile. lokasi pelancongan lain termasuk Sewell, Simpanan Negara Radal Siete Tazas, dan Taman Negara Laguna del Laja.

Zona Sur[sunting | sunting sumber]

Fail:Pucon.JPG
Gunung berapi dan Tasik Villarrica di Pucón.

Daerah Araucanía adalah tanah pusat orang Mapuche. Kawasan ini memaparkan suatu pembangunan baru mulai pelancongan Orang Asli Chile.

Taman Negara Conguillío, mungkin di mana Araucaria hutan paling indah mereka.

Lake District dicirikan melalui tasik Piedmont dimahkotai melalui gunung berapi berselimut salji, yang lebih rendah pinggul ditutupi dengan hutan yang rimbun tanaman tempatan. Lovely bandar dan desa dot lakesides, terutama Pucon, Villarrica, Frutillar dan Puerto Varas. Puerto Montt adalah pusat pelancongan daerah.

Taman nasional yang paling dikunjungi meliputi Puyehue Taman Nasional dan Vicente Perez Rosales Taman Nasional, yang terakhir adalah taman negara tertua Chile.

Valdivia adalah salah satu bandar yang paling indah Chile, pengakuan menerima terutama kerana rimbun alam sekitarnya. Selatan dari bandar terletak kolonial Valdivian Fort System.

Kon hampir sempurna dari Gunung Osorno adalah ikon mercu tanda di kawasan-kawasan ini. Alike Gunung Villarrica, yang merupakan salah satu daripada beberapa gunung berapi di dunia yang telah aktif tasik Lava.

Sebagai bonus tambahan, zon ini termasuk kubah granit dari Lembah Cochamó.

Zona Austral[sunting | sunting sumber]

Zon Austral adalah destinasi utama untuk Ekopelancongan dan pengembaraan perjalanan. Ini ciri-ciri yang tidak terhitung jumlahnya dan pulau pulau, suatu labirin Fjords curam dan saluran, glasier besar dan icefields dan penuh semangat beriklim hutan hujan murni. turbulen sungai turun dari Andes, kepala mereka menjadi Futaleufú Sungai, yang secara luas dianggap sebagai salah satu sungai di dunia yang paling mencabar untuk arung kayak dan merakit. kesempatan lain untuk rekreasi outdoor, termasuk hiking, berbasikal, laut kayak dan pemancingan ikan kerapu.

Chiloe ditandakan dengan memiliki sebuah kampung bergulung hijau, tetapi lebih dikenali dengan arsitektur khas kayu dan untuk budaya, yang penuh mitos dan tradisi. Juga luar biasa hutan beriklim sedang tersebut.

Para indah Carretera Austral salib atau yang terdekat untuk banyak tujuan yang paling popular di bahagian ini Chile. Mereka termasuk Taman Pumalín, Tasik Yelcho, Taman Negara Queulat, Simpanan Negara Cerro Castillo, Tasik Umum Carrera dan Caleta Tortel.

Laguna San Rafael Taman Negara adalah satu-satunya taman di mana pengunjung boleh merenungkan pada masa yang sama glasier besar Patagonia dan kepelbagaian tanaman dari Ekokawasan Valdivian.

Pío XI Glacier, salah satu glasier beberapa maju di dunia, adalah harus-lihat di Inside Passage Chile.

Taman Negara Torres del Painen adalah daya tarikan utama di Zon Austral dan salah satu taman negara paling indah di dunia.

Glasier luas dari Cordillera Darwin, yang terkandung di dalam Taman Negara Alberto de Agostini, boleh dihubungi hanya dengan perahu. tujuan khas yang lain adalah Puerto Williams dan Cape Horn.

Pulau Easter[sunting | sunting sumber]

Pulau Easter adalah dunia-terkenal keranawarisan budaya yang unik dan semulajadi. Hal ini dinamakan Pulau Paskah kerana ditemui pada Ahad Paskah pada tahun 1722. Ia juga mempunyai patung misteri yang telah diselimuti misteri sejak penemuan mereka.

Kepulauan Juan Fernández[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Juan Fernández juga terkenal dengan hutan dan flora endemik. Pulau-pulau Juan Fen'nadez juga dikenali kerana dihuni melalui Alexander Selkirk, ini yang mengilhami novel Robinson Crusoe. Pada tahun 1966 kerajaan namanya Chile Isla Más Afuera untuk Alejandro Selkirk dan Isla Más sebuah Tierra untuk Robinson Crusoe, dalam rangka untuk mempromosikan pelancongan. Kebetulan, Selkirk tidak pernah menginjakkan kaki di Más Afuera, hanya pada sebuah Más Tierra.

Destinasi Pengembara Beretika[sunting | sunting sumber]

Chile termasuk dalam 2010 dan 2011 senarai "10 Destinasi Dunia Menmbangu Etika Terbaik." Ini adalah peringkat tahunan yang dihasilkan melalui majalah Pengembara Beretika, yang didasarkan pada kajian negara-negara membangun dari seluruh dunia untuk mengenal pasti destinasi pelancongan terbaik di antara mereka. perbandingan menggunakan media seperti perlindungan alam sekitar, kesejahteraan sosial, dan hak-hak asasi manusia.[3][4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. 1.0 1.1 1.2 "2006 Tourism Report". INE. Diarkibkan daripada asal pada 2008-07-30. Diperoleh pada 2008-08-05. 
  2. http://www.tourismroi.com/Content_Attachments/27670/File_633513750035785076.pdf
  3. "Ethical travel destinations unveiled: Argentina, Barbados, Chile". The Independent. Relaxnews. 2010-12-10. Diperoleh pada 2010-12-11. 
  4. Jane Esberg, Jeff Greenwald and Natalie Lefevre. "The Developing World's 10 Best Ethical Destinations". Ethical Traveler. Diperoleh pada 2010-12-11. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]