Pelancongan di Peru

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Peta yang menunjukkan 15 destinasi pelancongan yang paling dikunjungi di Peru[1]

Pelancongan di Peru membentuk industri ketiga terbesar di negara itu, di belakang perikanan dan perlombongan.[2] Pelancongan diarahkan monumen arkeologi, Ekopelancongan di Peru Amazon, pelancongan budaya di bandar-bandar kolonial, pelancongan gastronomi, pelancongan petualangan, dan pelacongan pantai. Menurut kajian kerajaan Peru, tahap kepuasan bagi pelancong selepas melawat Peru adalah 94%.[3] Pelancongan adalah industri yang paling cepat berkembang di Peru, tumbuh setiap tahun pada peringkat 25% selama lima tahun terakhir.[4] Pelancongan tumbuh di Peru lebih cepat daripada negara-negara lain di Amerika Selatan. (kerana Peru berada dalam zaman pengganasan selama 80-an dan 90-an)[4] Negara-negara yang paling popular bagi pelancong asal adalah Amerika Syarikat, Chile, Argentina, United Kingdom, Perancis, Jerman, Brazil, Sepanyol, Kanada, dan Itali.[1]

Angkutan[sunting | sunting sumber]

Kereta api PeruRail dalam perjalanan ke Tasik Titicaca

Udara[sunting | sunting sumber]

Peru tidak mempunyai satu syarikat penerbangan kebangsaan yang jelas,[5] tetapi berbagai syarikat penerbangan yang berbeza lebih memberikan perkhidmatan kepada Peru dari Amerika Utara, Amerika Selatan, Eropah, dan Asia. Beberapa syarikat penerbangan yang paling popular adalah LAN Perú (dalam negara dan antarabangsa), Taca Peru (antarabangsa), dan Star Peru (dalam negara). lapangan terbang negeri ini juga dilayan oleh syarikat penerbangan antarabangsa dari bangsa lain. The Lapangan Terbang Antarabangsa Jorge Chavez dalam Lima adalah lapangan terbang antarabangsa terkemuka bangsa dan menerima 7,507,811 penumpang pada tahun 2007. perjalanan udara dalam negara berfungsi sebagai kaedah utama bagi pelancong untuk melintasi negara dengan beberapa syarikat penerbangan menawarkan perkhidmatan antara banyak bandar Peru.

Lebuh raya[sunting | sunting sumber]

Selain itu, Peru mempunyai sempadan darat dengan lima negara dan mempunyai hubungan jalan raya dengan semua tapi Colombia. laluan bas Antarabangsa beroperasi pada masing-masing jalan raya menyediakan perkhidmatan dari Peru Vian ke bandar-bandar lain Amerika Selatan bandar. Negeri, sistem jalan raya sangat luas dan merangkumi hampir seluruh negara tidak termasuk jabatan Loreto yang hanya boleh dicapai dengan perahu atau pesawat. Ada bus sering mengembara di seluruh negeri. Namun, perjalanan bas berbahaya kerana banyak dari jalan raya yang dibina di atas tebing, dan kemalangan menyebabkan kematian yang sering dilaporkan oleh media. Kadang-kadang bas dimiliki oleh perompak di daerah terpencil. Bus pelbagai saiz dan keselesaan tetapi mereka biasanya memiliki bantalan kursi dan berbaring bentuk hiburan onboard, seperti filem atau muzik. Banyak menawarkan bas-camas, atau tidur bus, dengan kerusi yang berbaring untuk menjadi tempat tidur.

Kereta api[sunting | sunting sumber]

Peru mula membina metro di Lima, tetapi daerah lain tidak memiliki sistem ini. Pelancong harus melakukan perjalanan dengan bas atau teksi dalam bandar. Di luar Lima, hanya ada dua sistem kereta api utama di operasi, satu di bahagian tengah negara dan yang lain di selatan. Kereta api pusat bermula pada permukaan laut di Lima dan melintasi Andes, penyeberangan melalui Junín dan Huancavelica [[Kawasan Peru | jabatan] ].

Kereta api selatan adalah yang paling sering digunakan oleh pelancong, sebagai segmen laluan pergi dari bandar Cusco untuk benteng dari Machu Picchu, daya tarikan pelancongan. Laluan ini menawarkan tempat duduk pilihan mulai dari kelas ekonomi ke kelas pertama. kereta api ini berasal dari bandar Mollendo dalam Lima Department dan berjalan melalui Puno dan Cusco jabatan, melewati kota-kota Lima, Puno, Juliaca, benteng dari Machu Picchu, dan berakhir pada Cusco. kereta api ini dikendalikan oleh PeruRail, pengelola kereta api terbesar di Peru.

Sungai[sunting | sunting sumber]

Moda pengangkutan lain dalam kawasan pengangkutan sungai Amazon. Syarikat pengangkutan Sungai mengendalikan laluan antara bandar-bandar di Peru Amazon. Pusat utama jaringan ini adalah bandar-bandar Iquitos, Puerto Maldonado, Pucallpa, dan Yurimaguas. Kerana kurangnya jalan di wilayah ini, pengangkutan sungai, bersama-sama dengan perjalanan udara, adalah kaedah yang paling cekap dan penting dari pengangkutan.

Data[sunting | sunting sumber]

Pelancongan adalah industri terbesar ketiga di Peru.[6] Syarikat ini mempunyai 10,8% dari [tenaga kerja []] di Peru (484.000 langsung dan 340.000 langsung kerja) majoriti dari mereka milik industri hotel dan pengangkutan. The Industri membuat sampai 7% dari [keluaran [dalam negara kasar]] Peru Vian dan merupakan industri paling cepat berkembang di negeri.[petikan diperlukan] Ini ditetapkan oleh Suruhanjaya untuk Promosi Peru (PromPeru) milik Jabatan Luar Perdagangan dan Pelancongan.

Tema[sunting | sunting sumber]

Pelancongan kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Budaya pelancongan membentuk sektor terbesar dari industri pelancongan di Peru. tamadun Pra-Columbus - terutama Empayar Inca, Chavin, Moche, dan Nasca - meninggalkan kesan arkeologi dan budaya yang besar pada bangsa. Reruntuhan Machu Picchu yang paling diakui secara antarabangsa dari semua runtuhan di Peru, dan oleh kerana itu menerima sebahagian besar pelancong. Reruntuhan popular lain adalah dari Chan Chan, Sipan, Kuelap, Nazca baris, Ollantaytambo, Caral, Sacsayhuamán , dan Sillustani.

Pelancong juga melawat senibina kolonial Sepanyol di banyak negara di Peru. Beberapa contoh yang paling menonjol dari arsitektur kolonial Sepanyol berada di kota Lima, Lima, dan Cusco. Daerah ini, banyak dibina lebih daripada 500 tahun yang lalu, menunjukkan kecerdikan arsitektur yang luar biasa dari peneroka selama [Viceroyalty [Peru]]. Bandar Lima mempunyai banyak muzium terkenal memegang karya seni yang mencerminkan sejarah negara-negara. Ini muzium termasuk Muzium Nasional, Museum Nasional Antropologi, Arkeologi dan Sejarah; Rafael Larco Herrera Museum Purbakala, Museum Nasional Kebudayaan Peru, dan Museum of Art Itali, di antara banyak yang lain.

Ekopelancongan[sunting | sunting sumber]

Jaguar, seekor haiwan asli ke taman negara di Peru

60% dari tanah Peru dalam Amazon Basin. Peru mempunyai peratusan yang lebih tinggi dari daerah daerah yang dilindungi di taman nasional dan memelihara dari negara-negara lain di Amerika Selatan. The Peru Amazon adalah salah satu hutan hujan yang paling murni, dara, dan tak tersentuh di bumi, sehingga tujuan untuk pelancong tertarik pada alam dan ekologi. Peningkatan infrastruktur pelancongan telah dibangunkan.

Amazon Peru dibahagi menjadi dua kawasan: Jungle Jungle Tinggi dan Bawah. The Jungle tinggi lebih mudah diakses, sedangkan Jungle Bawah lebih murni dan tak tersentuh. Dalam beberapa kali, tetapi, kerajaan telah meningkatkan aksesibilitas ke Jungle Bawah. Kedua-dua daerah mengandungi kepelbagaian tak tertandingi kehidupan haiwan dan tumbuhan. Besar [Senarai [taman nasional di Peru | nasional menjaga]] yang menarik bagi pelancong termasuk Manu National Park, Rio Abiseo Taman Nasional, dan Tambopata-Candamo Kawasan Lindung . Pelancong instansi di daerah-daerah mempromosikan pelancongan ramah persekitaran untuk memelihara ekosistem hutan hujan rapuh.

Pelancongan pengembaraan[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana kepelbagaian geografi Peru, adalah mungkin untuk pergi surfing, pasir pesantren, 4x4, gundukan kereta, alpinism, arung jeram , rappelling, menurun, rally, perjalanan jauh, ski, dan mendaki gunung. Meluncur adalah sangat masyhur di Peru, dan negara telah host ke pertandingan kebangsaan dan antarabangsa dalam dunia sukan.

Inca Trail adalah jejak sangat popular pergi dari Cusco ke Machu Picchu. Hal ini dapat menaikkan dalam 3-4 hari

. Negara Peru adalah rumah bagi para peluncur terkenal di dunia Sofía Mulánovich.

Peru dibahagi menjadi tiga wilayah geografi: pantai, sierra, dan hutan. Masing-masing mempunyai pelbagai aktiviti yang sesuai dengan iklim dan persekitaran tertentu. Sukan ski berkembang di negara Huaraz, dan tempat peranginan baru dibuat untuk dapat memenuhi permintaan pelancongan meningkat. bukit pasir dari Ica yang popular untuk kereta gundukan. rafting Sungai telah menjadi sangat popular di kalangan pelancong kebangsaan dan antarabangsa dalam beberapa tahun terakhir, dan ketersediaan di Lima dan Cusco adalah tinggi. Jeram rentang kesulitan dan ada arung jeram pilihan dari pemula sampai pakar. Perjalanan jauh telah menjadi jenis yang paling popular di kalangan pelancong sukan petualangan di Peru. Hal ini kerana treks ditawarkan dari Cusco ke Machu Picchu, serta jalan di bahagian lain negeri seperti Ancash. Mendaki gunung adalah sukan yang masyhur di kalangan pelancong di kawasan-kawasan sierra.

Untuk maklumat lebih lanjut tentang pengembaraan cabaran pelancongan lihat bahagian Ancash dari rencana di bawah ini.

Pelancongan gastronomi[sunting | sunting sumber]

Masakan Peru berasal terutama dari kombinasi masakan Sepanyol dengan bahan tradisional Peru asli, dengan pengaruh kemudian dari masakan Cina, Itali, Afrika Barat dan Jepun, kerana kedatangan pendatang dari lokasi tersebut. Masing-masing masakan ini harus sangat disesuaikan kerana kekurangan atau kelangkaan bahan banyak. Sebagai contoh, masih mungkin untuk mencari barang biasa seperti lemon, lobak, kale dan chestnut di Peru. Hal ini nyaris mustahil untuk mencari masakan asing otentik hingga ke hari ini kerana kurangnya bahan. Sebagai contoh, seorang tidak bisa menemukan masakan Cina otentik seperti [dofu [Mapo]]. Sebaliknya satu mencari campuran aneh memasak Cina yang telah disesuaikan dengan bahan yang terdapat di Peru. masakan ini dikenali sebagai Chifa. Restoran Cusco adalah rumah dari makanan paling lazat negara dan di tempat-tempat seperti Aguas Calientes (negara kecil di bawah Macchu Picchu) ada yang bilang rasa terbaik dunia dapat dijumpai.

Tiga staples tradisional masakan Peru adalah jagung, kentang dan biji. Bahan ini telah digabungkan dengan sejumlah pokok yang dibawa oleh beras Sepanyol, seperti, [gandum []] dan daging (seperti daging lembu, babi dan ayam). Banyak makanan tradisional, seperti quinoa, kiwicha, cili dan beberapa akar dan umbi yang sebelumnya telah dicampakkan untuk produk Eropah, telah melihat kebangkitan populariti dalam beberapa dekad terakhir dengan kebangkitan kepentingan dalam asli tanaman pangan Peru.

Pelancongan pantai[sunting | sunting sumber]

Ceviche adalah masakan makanan laut yang terkenal dan masyhur Peru.

Peru menawarkan garis pantai 2.414 kilometer dipenuhi dengan banyak pantai yang menarik untuk semua jenis pelancong. Beachgoing di Peru sangat popular di kalangan pelancong domestik dan antarabangsa sama. Tempat peranginan pantai dan bandar-bandar yang berlimpah di sepanjang pantai dan banyak berada di daerah popular yang menarik pengunjung. Dua dari kawasan pantai yang paling popular adalah Mancora dan Punta Sal dalam Piura dan Tumbes jabatan masing-masing, dan Asia pada Jabatan Lima.

Pantai utara Mancora dan Punta Sal mempunyai iklim pantai yang menyenangkan sepanjang tahun sedangkan Asia terutama pantai musim panas. Asia Kerana terletak berhampiran bandar Lima, banyak beachgoers rumah sendiri di daerah itu. Sebaliknya, Mancora adalah beberapa jam dari bandar-bandar besar sehingga pengunjung biasanya tinggal di hotel atau tempat peranginan.

Beachgoing di Peru dipengaruhi oleh mode: Pantai pemilik rumah pindah dari pantai ke pantai yang dihasilkan dari oversaturation satu pantai. Pada tahun-tahun sebelumnya, pantai Ancon adalah yang paling popular Lima; itu menjadi jenuh dan beachgoers pindah selatan bandar ke pantai Hermosa Punta, San Bartolo, Santa Maria dan Pucusana. Dalam dekad terakhir, pantai ini telah menjadi jenuh juga dan beachgoers telah bergerak lebih jauh ke selatan untuk pembangunan di Asia, yang sekarang telah menjadi sangat popular dan merupakan pantai tujuan utama untuk penduduk Lima.

Mancora, 17 jam sebelah utara Lima dengan bas dan 1.5 jam dengan kapal terbang dari Talara, adalah lebih tua dari Asia tetapi masih perkembangan yang relatif baru. Dalam beberapa tahun terakhir ini telah mengalami pelambungan pelancongan dan beachgoers kawanan sana. Its pantai mempunyai pasir putih dan bandar ini memiliki banyak kelab malam dan bar sering dikunjungi oleh ribuan pelancong. Populariti pantai ini telah menjadi begitu besar bahawa filem telah dibuat tentang pantai :' Mancora. Punta Sal adalah salah satu pantai setengah jam utara Mancora, kurang popular di kalangan orang muda, dan tujuan orang tua mencari relaksasi.

Sebuah pantai di Mancora, Piura, Peru

Walaupun demikian itu tetap menjadi daya tarik pelancongan besar dan ditandai oleh pantai berpasir putih dan air pirus warna.

pantai Peru adalah tempat popular untuk berselancar dan jalur mereka terkenal di dunia.

Pengembaraan mewah[sunting | sunting sumber]

Peru juga telah mengalami perkembangan yang berterusan dalam perjalanan mewah. Niche ini pelancong mencari hotel high-end pada destinasi yang unik, perjalanan terutama dari Amerika Syarikat dan Eropah untuk melawat Cusco, Urubamba, dan Machu Picchu. Baru-baru ini segmen ini telah berkembang ke daerah lain seperti [daerah [Puno]] dan Tasik Titicaca, serta Iquitos dan Colca Canyon di Lima, sebagai pelancongan tempatan dan antarabangsa syarikat telah melakukan pelaburan yang besar di hotel-hotel dan pembangunan pelancongan.

Saat ini ada pengusaha dari jenama hotel terbaik Amerika Syarikat bersedia untuk melabur berjuta-juta dolar (minimum AS $ 10 juta) di hotel bintang 5 dan tempat peranginan di daerah Mancora dan Punta Sal bawah penanaman modal atau skim joint venture. Para pelabur tersebut terdiri lebih daripada 115 dana pelaburan dari Amerika Syarikat dan Eropah.

Destinasi mengikut jabatan[sunting | sunting sumber]

Dua kawasan yang paling sering dikunjungi oleh pelancong di Peru adalah bandar-bandar Lima serta bersejarah center, dan Cusco yang tarikan utama adalah Suci Lembah Inca, Machu Picchu, dan Inca dan seni bina kolonial.

Amazonas[sunting | sunting sumber]

Daerah Amazonas adalah negeri mikrocuaca setiap jumlah banyak yang mengandungi kepelbagaian hayati. Selain itu, jabatan adalah rumah bagi peradaban pra-Columbus yang telah meninggalkan sisa-sisa yang menakjubkan dari budaya mereka besar sekali. Ibu negeri jabatan, Chachapoyas, menambah kepelbagaian ekologi dan budaya seperti yang rumah bagi senibina kolonial indah. Jalan-jalan di bandar ini sempit. Ini mengandungi tempat utama sebagai umum di seluruh bandar-bandar Peru dan memelihara rumah besar penjajah dan balkon yang menambah rasa kultur campuran di wilayah itu.

Arguably tujuan paling mengesankan dari jabatan adalah benteng kuno Kuélap. Sering disebut sebagai Machu Picchu dari utara, Kuleap dibina oleh tamadun Chachapoyas, sebuah suku kuno dari askar yang menentang Inca pengembangan empayar. The Gocta Air Terjun adalah di jabatan ini dan merupakan air terjun tertinggi ketiga di dunia. Kerana hanya baru-baru ini ditemui pada tahun 2005, kerajaan Peru adalah untuk membuat rancangan untuk membangunkan untuk pelancongan.

Ancash[sunting | sunting sumber]

The Huascaran Taman Nasional di Wilayah .

Ancash

Wilayah Ancash rumah kepada Cordillera Blanca, pergunungan tertinggi di Peru. Jabatan ini pusat sektor pelancongan Peru petualangan dan menarik pengunjung yang ingin menyertai dalam segala macam kegiatan. Jabatan ini syurga bagi trekker dan pendaki kerana ada rangkaian luas jalan. Manfaat perjalanan jauh di Ancash adalah bahawa hanya beberapa jalan pilih telah dikomersialisasikan. Pemandangan sepanjang jalur pra-Columbus yang spektakuler dan ada lebih dari 12.000 tasik. desa indah yang tersebar di seluruh jabatan dan sangat ramah. Yang treks yang paling popular di jabatan adalah bahawa dari perjalanan Llama, para Cordillera Blanca, dan Cordillera Huayhuash.

Ibukota, Huaraz, memiliki industri ski kecil tapi cukup maju. Sepeda gunung adalah sukan yang paling cepat berkembang di wilayah ini. basikal Gunung yang sedia untuk para pelancong di setiap peringkat kemahiran. air putih rafting adalah kegiatan yang signifikan di jabatan. Jeram berkisar kesulitan dari pemula sampai pakar. Mendaki gunung adalah industri yang sangat besar di daerah tersebut. Jabatan mempunyai kepekatan tinggi puncak dan tidak sangat ramai. Cuaca sepanjang tahun ringan dan mudah diakses dari Huaraz. Dua belas dua puluh Peru pergunungan tertinggi terletak di bahagian bermula dari 5.000 hingga 6.700 meter (15.000 sampai 22.000 kaki).

Untuk wisata budaya Ancash juga menawarkan banyak hal. The Callejon de Huaylas adalah rumah bagi Chavin de Huantar, sebuah kompleks arkeologi kuno yang dibina lebih daripada 3,200 tahun yang lalu. Daerah adalah Tapak Warisan Dunia UNESCO. Indah bandar sampah Callejon seperti yang dari Recuay, Carhuaz, Yungay, dan Caraz. Bandar-bandar mempertahankan perpaduan unik dari Eropah sebuah dan Andes arsitektur. Salah satu tarikan utama jabatan adalah Huascaran Taman Nasional yang merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO. Taman ini adalah rumah bagi gunung tertinggi Peru , Mt. Huascaran.

Apurímac[sunting | sunting sumber]

Apurímac berada di Andes selatan Peru dan merupakan rumah bagi banyak desa dan bandar-bandar ditandai dengan keindahan alam uncommercialized. Selain keindahan alam, bandar-bandar Abancay dan Andahuaylas adalah rumah bagi senibina kolonial Sepanyol masing-masing dengan batu besar jalan-jalan utama persegi dan sempit. Kegiatan pelancongan utama di daerah ini adalah hiking dan arung jeram. Kerana daerah yang dekat dengan Cusco, banyak pelancong melakukan perjalanan cabang dari Cusco ke Apurímac.

Arequipa[sunting | sunting sumber]

Cathedral dari Lima di pusat Bersejarah Lima .

The Lima daerah adalah salah satu yang paling geografi, budaya, dan sosial pelbagai Peru. tarikan utama jabatan adalah bandar Lima, wisata petualangan Colca Canyon,, dan pengamatan satwa liar. Kota Lima, kedua terbesar di negara ini, dikenali sebagai "bandar putih." Nama berasal dari warna bangunan bandar yang terbuat dari [sillar] [] yang berasal dari gunung berapi di daerah tersebut.

Bandar ini dibayangi oleh gunung berapi El Misti yang menambah pesona kota. Ini adalah bandar paling maju di Peru setelah Lima. The center Bersejarah Lima adalah untuk membuat Tapak Warisan Dunia UNESCO oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk kelimpahan Sepanyol [[] barok] gereja kolonial dan rumah-rumah, dan Santa Catalina Monastery , sebuah bandar dalam bandar dengan jalan bebatuan, plaza, dan teras. masakan Arequipan tetap lebih banyak dipengaruhi oleh masakan kolonial Sepanyol dari itu di Lima dan tetap relatif bebas dari pengaruh pendatang yang kemudian berhijrah ke Lima, seperti China dan Jepun. The Colca Canyon adalah 100 batu barat laut dari Lima dan ganda kedalaman Grand Canyon di Amerika Syarikat. The Cotahuasi Canyon, terletak berhampiran dengan bandar tapi dianggap kurang indah, adalah terdalam di Western Hemisphere.

Ayacucho[sunting | sunting sumber]

The Ayacucho jabatan dalam Andes selatan dan mengandungi sejumlah lokasi wisata menarik banyak pengunjung. Ibukota, juga dikenali sebagai Ayacucho, dikatakan memiliki sebuah gereja di setiap sudut. Gereja-gereja ini dibina oleh Sepanyol pada masa kolonial dan mengandungi karya seni banyak. Jabatan ini adalah rumah bagi berbagai Wari tapak arkeologi. Bandar-bandar dan bandar-bandar Ayacucho pakar dalam mencipta dan menjual kerajinan. Banyak kerajinan dibuat dalam batu Huamanga yang asli jabatan. Situs Vilcashuaman arkeologi adalah penting Inka Strategi.

Cajamarca[sunting | sunting sumber]

The daerah Cajamarca adalah tempat bercampur seni bina kolonial, makna sejarah, dan luar bandar yang indah. Bandar ini memainkan peranan penting dalam sejarah [Selatan [Amerika]] seperti itu merupakan kubu Inca yang diambil oleh Sepanyol yang akhirnya menakluk benua dan membentuk Viceroyalty dari Peru. Dari penaklukan wilayah, bandar Cajamarca lagi menjadi Inca dan Sepanyol dikenakan senibina kolonial yang megah mereka atas bandar. Bandar ini mempertahankan arsitektur ini dan itu adalah titik fokus untuk pelancongan di wilayah ini.

Kawasan ini mempunyai banyak destinasi pelancongan. Ini adalah Tempat Mandi Inca, ubat panas mata air yang dibina oleh suku Inca, sedangkan Ventanillas de Otuzco, sebuah kubur Inca diukir menjadi batu gunung berapi; Cumbemayo, sebuah kompleks teknik pra-Inca hidrolik masih bekerja hari ini, sebuah hacienda indah disebut La colpa; Kuntur Wasi , sebuah pusat komersial kencan ke 1100 SM yang mengandungi muzium dianggarkan telah artifak emas tertua yang dikenali manusia; dan kebun binatang. Kota Cajamarca adalah rumah bagi Ransom Room, sebuah bilik wang tebusan Inca yang Sepanyol memerintahkan untuk diisi dengan emas dan perak untuk menjamin pembebasan penguasa Inca Atahualpa. Ini bertemu tetapi maharaja masih dibunuh.

Callao[sunting | sunting sumber]

The Perlembagaan Negeri Callao adalah benar-benar sebuah bandar bukan entiti politik. Ini merupakan sebahagian daripada Lima Metropolitan Area dan merupakan pusat pengangkutan negara. Ini adalah lokasi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Jorge Chavez, yang terbesar di negeri ini. Lima adalah port maritim terbesar di Peru dan ditubuhkan pada tahun 1537. Selama [Viceroyalty [Peru]], kekayaan semua diambil dari Benua Amerika Selatan perlu melalui bandar ini. kekayaan Hal ini dibuktikan melalui rumah-rumah kolonial yang tinggal dan rumit balkon ukiran yang mencirikan bandar.

The Real Felipe Benteng adalah sebuah tarikan pelancongan yang penting yang dibina pada tahun 1747 untuk melindungi kota dari bajak laut seperti Sir Francis Drake. Benteng memainkan peranan penting dalam Perang Kemerdekaan Peru. Chucuito, persekitaran dari Lima, yang dikenali dengan [arsitektur [Gothic Revival | Gothic]] dan rumah neo-Renaissance serta rumah berwarna cerah. Daerah La Punta pernah pulang ke rumah pantai Premier s Lima 'dan mengandungi rumah megah dating kembali ke awal abad ke-19. The La Punta kabupaten ditandai oleh dermaga laut, pantai kerikil, dan mansion yang elegan. Pulau-pulau El Camotal, San Lorenzo, El Frontón, Cavinzas dan Palomino hanya di lepas pantai dan rumah bagi burung laut dan singa laut. Pulau El Fronton pernah disimpan beberapa Peru 's penjahat paling berbahaya.

Cusco[sunting | sunting sumber]

Cusco adalah jabatan yang paling banyak dikunjungi di Peru. Ini adalah rumah ke bandar Cusco, Lembah Suci Inca, dan benteng dari Machu Picchu, salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia. Bandar Cusco adalah ibu negeri Empayar Inca dan ditempatkan pada Tapak Warisan Dunia UNESCO oleh PBB pada tahun 1983.

Inka adalah monumen di seluruh bandar dan beberapa yang paling mengesankan di Peru. Selain itu, setelah penaklukan oleh Sepanyol, mereka berusaha untuk membawa pengaruh mereka arsitektur dan budaya untuk bandar dan menyingkirkan kehadiran Inka. Tujuan mereka hanya sebahagian berjaya seperti senibina dan kebudayaan mereka tidak tetap. Dengan terjadinya gempa bumi dan peristiwa alam yang lain selama berabad-abad, telaga-dibina lebih Inka bangunan juga tetap. Ini adalah apa yang telah diberikan Cusco yang unik perpaduan budaya.

Benteng Machu Picchu, tarikan pelancong terbesar Peru.

Ini adalah daerah yang paling touristically dikembangkan di Peru, pelancongan adalah jauh industri terbesar dan infrastruktur sangat berkembang dengan baik. Bandar ini memiliki ribuan bilik hotel bermula dari hostel sampai hotel lima bintang. Gastronomy merupakan wakil dari seluruh Peru serta masakan tempatan. Masakan International juga sebahagian besar hadir dalam banyak restoran bandar. Bandar ini memiliki berbagai macam bahasa kerana adanya pelancongan besar dengan bahasa yang umum diucapkan selain Bahasa Sepanyol, Bahasa Inggeris, dan Bahasa Jerman dan Bahasa Perancis. Selain bahasa tersebut, Bahasa Quechua dituturkan oleh banyak penduduk bandar bersama-sama dengan Bahasa Sepanyol. Kebanyakan institusi mempunyai pejabat-pejabat pelancongan di bandar ini.

Tarikan utama termasuk pusat bandar bersejarah dengan senibina kolonial dan plaza utama, Sacsayhuamán, istana Inca Roca, sekitar San Blas, dan tapak arkeologi Qenko, Pukapukara, dan Tambomachay. Lembah Suci mempunyai banyak bandar-bandar indah seperti Pisac, Maras, dan Chinchero. Selain itu, pelbagai tapak arkeologi seperti Ollantaytambo terletak di lembah. Dapat dikatakan tarikan pelancongan yang termasyhur di Peru terletak beberapa jam dari Cusco dengan kereta: benteng dari Machu Picchu. Runtuhan ini berada di luar keterangan dan merupakan warisan yang paling indah dan penting dari Inka orang. Tapak ini merupakan salah satu Tujuh Keajaiban Dunia dan Tapak Warisan Dunia UNESCO. Machu Picchu boleh dicapai oleh kereta PeruRail atau kenaikan pada Inca Trail.

Huancavelica[sunting | sunting sumber]

Baris Nazca adalah tarikan pelancongan yang masyhur dan hanya boleh dilihat dari udara

. Jabatan Huancavelica adalah jabatan kurang berkembang dan miskin di Peru. Walaupun ini, jabatan mempunyai sejarah yang kaya dan mempertahankan bukti itu melalui senibina kolonial yang indah dan monumen arkeologi. Jabatan ini telah dihuni oleh budaya Wari dan Chancas sebelum menakluk dan dimasukkan ke dalam Empayar Inca. Selepas ini, dengan penaklukan Sepanyol di Peru, Huancavelica menjadi sebahagian daripada Viceroyalty Peru. Para Sepanyol ditubuhkan sendiri di daerah ini kerana lombong perak dan merkuri ditemui di sini. Mereka meninggalkan rumah-rumah kolonial yang megah dan gereja-gereja di ibu negeri, juga dikenali sebagai Huancavelica.

Huánuco[sunting | sunting sumber]

Huánuco wilayah dibahagikan ke dalam dua kawasan geografi yang berbeza, yang sierra dan hutan. Ibukota, juga dikenali sebagai Huánuco dalam Andes sierra. Ini ditubuhkan pada 1539 oleh Sepanyol dan sejak itu telah menjadi laman senibina kolonial khas Peru Andes Vian. Di sisi berlawanan dari jabatan, di daerah hutan, adalah Tingo Maria, bandar kedua terbesar jabatan. Ini adalah rumah bagi Tingo Maria Taman Nasional yang mengandungi pelbagai flora seperti anggrek, cakar kucing, dan [darah [Dragon | naga darah]], serta sebagai haiwan seperti sedikit melihat kucing, jaguar, reptilia, sachavacas, oilbirds, Andean Cock-of-the -rock, dan dosa besarnya monyet. Sebuah destinasi pelancongan di daerah ini adalah Owl Gua rumah bagi burung-burung malam hari dan rumah Turki Gua untuk vegetasi berlimpah.


Provinsi Ica[sunting | sunting sumber]

Ica ialah lokasi pelbagai tamadun purba yang benar-benar meninggalkan bekas. Salah satu tarikan yang termasyhur dari daerah ini adalah garis Nazca, sebuah teka-teki yang arkeologi moden belum mampu untuk mencari tahu. Ini memanjang garis untuk batu di padang pasir gambar dan bentuk haiwan dan tokoh hanya dapat dilihat dari udara. Simpanan Negara Paracas adalah titik lain di litar ini yang menarik pelancong ekologi dan budaya sama kerana ini adalah perlindungan untuk singa laut, memerang, penguin, ikan lumba-lumba, lebih dari 200 jenis burung dari flamingo, para penyeberang, dan burung guano. Selain itu dalam memelihara, ada pantai yang indah, seperti La Mina, La Catedral dan pantai Mendieta, dan formasi batuan yang indah. Di tempat lain di jabatan ada berbagai kebun anggur yang menghasilkan Pisco dan anggur. Mencicipi wain di daerah ini merupakan yang terbaik di Peru. Tujuan lain yang masyhur adalah wahah Huacachina yang dikunjungi oleh pelancong atas nama keindahan dan untuk fakta bahawa itu adalah tempat kelahiran muzik Afro-Peru.

Junín[sunting | sunting sumber]

Daerah Junín, seperti Huánuco, ini dibahagikan dengan sierra dan hutan. Sisi barat terdiri daripada pergunungan yang curam, dan timur terdiri daripada tumbuhan hutan. Ibu negerinya, Huancayo, adalah salah satu yang terbesar Peru dan di lembah Sungai Mantaro. Daerah di Junín barat adalah salah satu yang pertama diselesaikan oleh Sepanyol dan memelihara banyak senibina kolonial dari masa itu. Tarikan pelancongan termasuk Biara Santa Rosa dari Ocopa yang mengandungi sebuah perpustakaan dengan lebih daripada 25,000 kelantangan. Bandar Jauja adalah ibukota pertama dari Viceroyalty Peru dan masih banyak mengandungi sisa-sisa masa lalu kolonial penting. Bandar Tarma, yang dikenali sebagai bandar bunga, mempunyai iklim menakjubkan dan sebuah kampung yang indah. Tempat-tempat penting lainnya adalah Simpanan Negara Junín dan Suaka Chacamarca Bersejarah.

La Libertad[sunting | sunting sumber]

Terletak di kawasan-kawasan La Libertad, bandar Trujillo dikenali sebagai bandar musim semi abadi dan pelancong tertarik untuk monumen Incan seperti Huaca dari Matahari dan kuil Bulan, El Brujo, dan terutama kota kuno Chimu dari Chan Chan. Untuk sebelah barat Trujillo adalah resor pantai Huanchaco yang terkenal dengan caballitos de totora - perahu buluh digunakan oleh nelayan tempatan sejak zaman kuno. Trujillan senibina kolonial adalah beberapa yang terbaik di Peru. Pusat bersejarah mengandungi contoh senibina kolonial yang megah dan suasana termasuk berbagai gereja, katedral utama, alun-alun utama, dan rumah-rumah kolonial 100 tahun.

La Libertad
Marcahuamachuco- Sector Las Monjas.jpg Mamacona (1387)-1-.JPG Huaca Sol lou.jpg Huanchaco.jpg Marinera trujillo.jpg
Marcahuamachuco
Caballo de Paso peruano
Moche
Huanchaco
Marinera

Lambayeque[sunting | sunting sumber]

Makam Diraja Muzium Sipan di bandar Lambayeque

Jabatan Lambayeque adalah salah satu yang paling pelancongan di negara ini. Ini adalah rumah bagi peradaban kuno Moche yang mencipta beberapa monumen yang paling cerdik dan karya seni dikenali ke Peru kuno. Pada tahun 1987, makam kerajaan penguasa Moche kuno yang digali. Artifak yang ditemui di kubur itu dipindahkan ke Makam Diraja Sipan Muzium di bandar Lambayeque. Juga ada Brunning Museum dan Museum Sicán dalam Ferreñafe. Muzium ini memaparkan karya seni kuno yang luar biasa yang dihasilkan oleh Moche kuno. Piramid Túcume juga berada di daerah ini. Pada tahun 2007, lebih dari 306,000 pelancong berkunjung ke muzium Lambayeque.[7] Ada lebih dari 20 piramid adobe yang semuanya 40 meter (131 kaki) tingginya dan berada dalam kelimpahan vegetasi dan satwa liar. Juga di daerah tersebut adalah Chaparrí Ekologis Reserve yang mengandungi kepelbagaian hayati berlimpah.

Jabatan Lima menawarkan beberapa masakan yang terbaik di Peru. Hidangan yang paling popular di daerah ini adalah itik dengan beras. Kota Chiclayo, ibukota jabatan, adalah yang kedua terbesar di utara Peru Vian dan mempunyai nighlife bersemangat.

Lima[sunting | sunting sumber]

Jabatan Lima adalah yang paling padat penduduknya Peru sejak bandar Lima yang ada. Kota Lima adalah pengangkutan, budaya, pusat ekonomi, sosial, politik, dan pelancongan bangsa. Kerana Peru merupakan negara yang sangat sentralistik, banyak organisasi dan perdagangan yang berpusat pada kota ini.

Lima ditubuhkan pada 1535 oleh Conquistador Francisco Pizarro. Apa yang ia mendirikan sekarang dikenali sebagai Historic Centre of Lima yang mengandungi banyak arsitektur kolonial Lima yang diketahui dibilang yang terbaik di Amerika Selatan. Selama masa kolonial, Lima adalah pusat [Sepanyol [| Sepanyol]] memerintah di Amerika Selatan dan pentadbiran benua melewati kota ini. Oleh itu, kehadiran penjajah besar dibina sehingga kemerdekaan. Selepas kemerdekaan, budaya dari seluruh dunia mulai mencair bersama hingga menjadikan apa Lima hari ini.

Contoh dari persatuan ini adalah keahlian memasak budaya bandar. Masakan Lima adalah kombinasi mewakili semua kumpulan orang yang merupakan sebahagian daripada bandar. [Masakan [Eropah | Eropah]], Asia, dan Andes masakan dicampur bersama untuk mencipta apa yang sekarang dikenali sebagai masakan Limean. Sektor pangan merupakan bahagian yang sangat penting dari ekonomi pelancongan Lima sebagai banyak restoran terbaik Amerika Selatan dan koki ada di sana.

Tidak hanya merupakan pencampuran masakan jelas di Lima tetapi pencampuran budaya ini juga. Tidak ada contoh ini lebih dari beberapa buah muzium ditemui di seluruh Lima. Di antaranya, yang terbesar dan paling dikenali adalah Museum Nasional, Museum Nasional Antropologi, Arqueology dan Sejarah, Rafael Larco Herrera Museum Purbakala, Museum Nasional Kebudayaan Peru, dan Museum of Art Itali. The Kecamatan Miraflores adalah salah satu yang sering menarik bagi pelancong kerana banyak restoran, hotel, taman, acara, dan tarikan di daerah tersebut. The Barranco Kabupaten bersama dengan Miraflores Kabupaten memiliki kehidupan malam yang semarak dengan berbagai kelab malam dan pub. Penas khusus jenis tempat yang popular di kalangan pelancong Barranco.

The Taman Reserve dan Taman Pameran berada di bandar dan merupakan salah satu greenspaces utama Lima. Lomas de Lanchay Cadangan Nasional adalah 105 kilometer utara Lima dan merupakan rumah bagi berbagai satwa liar dan tumbuhan. Caral, terletak di tengah padang pasir, merupakan bandar tertua di Western Hemisphere seperti yang dibina 5.000 tahun yang lalu.. ]] Lunahuana, di sebelah selatan Lima, adalah pusat pelancongan petualangan dengan warna putih air rafting dan aktiviti lain. Pantai di Asia, 100 kilometer ke arah selatan, yang popular di kalangan penduduk sebagai cuti musim panas.

Loreto[sunting | sunting sumber]

Loreto adalah jabatan yang terbesar yang berpenduduk setidaknya di Peru. Geografi adalah terdiri dari vegetasi Amazonic padat menggambarkan jenis pelancongan yang berlaku di sana. Iquitos, modal, adalah bandar terbesar di Peru Amazon dan mempunyai pelbagai tempat pelancongan. Bandar ini adalah rumah bagi senibina Eropah yang dibawa oleh pelambungan getah pada akhir abad ke-19. Salah satu tarikan utama adalah Gedung Besi, sebuah bangunan yang direka oleh arkitek Gustave Eiffel Perancis yang merancang Eiffel Tower. Bandar ini memiliki bangunan yang dibina pada era Art Nouveau.

Daerah Belen dari Iquitos adalah kontras dengan seni bina Art Nouveau bahagian-bahagian lain bandar. Belen terletak pada siri terusan dan sering disebut sebagai Venice dari hutan Peru. Bangunan yang dibina di atas rakit dan peranti pengapungan lain untuk melindungi daripada banjir. Loreto's sungai mengandungi banyak pantai yang indah yang berfungsi sebagai perjalanan hari dari Iquitos. Wilayah Loreto mengandungi banyak taman negara dan juga sebagai cadangan swasta. Kawasan lindung ini merupakan rumah ke ekstrim kepelbagaian kehidupan haiwan dan tumbuhan yang tak tertandingi di dunia. Daerah ini dilayani oleh pemandu terancang banyak yang boleh didapati di Lima atau Iquitos.

Madre de Dios[sunting | sunting sumber]

Tebing-tebing Sungai Tasik Sandoval di Madre de Dios

The Jabatan Madre de Dios mengandungi beberapa hutan hujan dara terindah di bumi. Jabatan ini silang-silang oleh sungai, perahu adalah mode utama pengangkutan di daerah. Ibu negeri, Puerto Maldonado, adalah pusat pelancongan jabatan dan berhenti diperlukan untuk mendapatkan akses ke taman negara jabatan.

Taman Negara Manu adalah kawasan lindung terbesar di jabatan dan paling pelbagai. Ini adalah rumah bagi 800 spesies burung dan 200 jenis mamalia. Taman ini menetapkan nota untuk jumlah terbesar dari penampakan burung dalam satu hari dengan 324 jenis burung kelihatan.

Taman Negara Tambopata-Candamo adalah keanekaragaman hayati sebahagian daerah di dunia dengan rekod dunia untuk kepelbagaian terbesar di antara jenis kupu-kupu. Kawasan lindung yang lain di jabatan ini adalah Taman Negara Bahuaja-Sonene. Salah satu alasan untuk objek pelancongan adalah kurangnya penduduk di jabatan. Jabatan Madre de Dios adalah yang paling padat di Peru. Oleh itu, hutan hujan tetap hampir tak tersentuh. Aksesibilitas untuk jabatan mudah kerana ada penerbangan setiap hari ke Puerto Maldonado dari Lima dan Cusco. Ada jalan menyambung ke jabatan Cusco yang sedang repaved sebagai sebahagian daripada Lebuhraya Interoceanic.

Moquegua[sunting | sunting sumber]

Jabatan Moquegua di Peru selatan adalah daerah yang ditandai dengan bandar-bandar yang indah pesona adalah bahawa mereka mempertahankan tradisi mereka selama berkurun-kurun. Moquegua merupakan wilayah anggur tumbuh dan mencicipi anggur adalah kegiatan yang dapat dinikmati oleh pelancong. Daerah ini juga merupakan pengeluar minuman Peru, Pisco.

Ibukota kuno, juga dikenali sebagai Moquegua, ditandai dengan rumah-rumah tradisional dengan bumbung condong. Alun-alun utama bandar berisi air mancur yang direka dan dibina oleh Gustave Eiffel, pereka bentuk dari Menara Eiffel. Katedral utama, yang dikenali sebagai Katedral Santo Domingo, adalah rumah untuk peninggalan Santa Fortunata, seorang martir Kristian awal. Di luar bandar, pantai sepanjang pantai berpasir putih dan formasi batuan yang indah. Pelabuhan Ilo, pusat komersial, adalah ibu negeri barat di pantai.

Pasco[sunting | sunting sumber]

Geografi jabatan Pasco adalah pelbagai seperti masyarakatnya. Setengah bahagian barat jabatan ditandai oleh Banjaran Andean sementara bahagian timur terdiri daripada hutan tropika Amazonik. Pada abad ke-19, pendatang Jerman dan Austria menduduki daerah tersebut dan membawa seni bina Eropah Tengah mereka dengan mereka. Oxapampa dan Pozuzo merupakan sebuah bandar yang indah dan indah adalah contoh senibina Austria dan Jerman. Selanjutnya menambah pesona mereka adalah menetapkan hutan mereka. Keturunan pendatang masih hidup lebih bagaimana nenek moyang mereka tinggal, budidaya tanaman. Pasco adalah rumah bagi Yanachaga-Chemillen Taman Nasional yang mengandungi 350 spesies anggrek, lebih dari 520 spesies burung, dan hampir 125 spesies mamalia seperti memerang, jaguar, beruang bercerminmata, dan kurcaci brocket rusa, yang semuanya terancam pupus dan hampir pupus.

Piura[sunting | sunting sumber]

jabatan Piura adalah salah satu yang paling touristical di negeri ini. Jabatan ini ditandai oleh Sechura Desert di barat dan Andes di timur. Ibukota, juga dikenali sebagai Piura, adalah kota pertama didirikan oleh Sepanyol dalam Peru. Catacaos sebuah bandar 12 kilometer dari bandar ini memiliki plaza utama yang indah dan megah katedral. Bandar ini memiliki banyak karya tembikar dan restoran yang indah. The Piuran pantai adalah rumah bagi berbagai tarikan dan menerima pelancong dari seluruh dunia.

Mancora, di utara Piura, adalah salah satu tempat peranginan pantai terbesar di Peru. Hal ini umumnya dikunjungi oleh pelancong antarabangsa serta pelancong domestik sahaja. Tidak hanya pantai dikenali kerana kualiti dan secludedness, gelombang mereka adalah kegemaran di kalangan peselancar. Kota Mancora adalah rumah bagi kelab malam dan bar sering dikunjungi oleh remaja sepanjang tahun. Cabo Blanco, selatan Mancora, pernah pulang ke Ernest Hemingway. Cabo Blanco dikenal memiliki beberapa ombak terbaik untuk surfing di seluruh Peru.

Puno[sunting | sunting sumber]

The jabatan Puno adalah rumah bagi peradaban besar Tiwanaku yang pernah menjadi tamadun yang paling maju dari semua orang Aymara. Kawasan itu ditawan oleh Inca pada abad ke-15 dan oleh Empayar Sepanyol pada abad 16.

Ibukota, juga dikenali sebagai Puno, berfungsi sebagai bukti megah dari gabungan budaya yang telah meninggalkan bekas. Puno terletak di tepi Tasik Titicaca dan merupakan ibu cerita rakyat Peru. Keindahan bandar ini ditandai dengan lokasinya di sebelah Tasik Titicaca dan senibina kolonial. Bandar terdekat dari Juliaca merupakan pusat pengangkutan untuk jabatan. Terdekat adalah Chullpas de Sillustani sebuah monumen yang dibina oleh s Colla yang masih sempurna diawetkan hari ini. Tasik Titicaca adalah rumah bagi Uros, buatan pulau terapung yang diperbuat dari buluh totora. Titicaca Nasional Reservasi adalah tempat perlindungan untuk banyak spesies tanaman dan haiwan, serta hati membentang dari Tasik Titicaca.

San Martín[sunting | sunting sumber]

The San Martin jabatan adalah rumah untuk kedua-dua hutan tinggi dan rendah. Salah satu daya tarikan utama adalah Rio Abiseo Taman Nasional. Taman ini telah disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan merupakan rumah bagi 36 tapak arkeologi. Selain aspek budaya, taman mengandungi 980 jenis flora, terutama bromeliad, anggrek, dan pakis, 220 jenis burung dan lebih daripada 50 spesies mamalia seperti kuning-tailed berbulu monyet, yang Andean rusa, yang berkacamata beruang, dan jaguar, yang semuanya terancam pupus dan hampir pupus. Jabatan ini dihiasi dengan tasik, air panas dengan sifat ubat, dan air terjun. Selain Rio Abiseo Taman Nasional, San Martín adalah rumah bagi Alto Mayo Perlindungan Hutan dan Cordillera Azul Taman Nasional baik sama keunggulan untuk Rio Abiseo.

Tacna[sunting | sunting sumber]

Tugu Alto de la Allianza di Lima

Jabatan Tacna mempunyai iklim ringan dan ekonomi yang kuat. Ada banyak ladang anggur di kawasan-kawasan dan juga sebagai pengeluar Pisco. Ibukota, juga dinamakan sebagai Lima, dikenali sebagai bandar yang paling patriotik Peru.[petikan diperlukan] Ada banyak monumen di seluruh bandar menghormati para pahlawan butang Perang Kemerdekaan Peru dan Perang di Pasifik. Bandar ini memelihara banyak arsitektur kolonial dan mempertahankan gereja kolonial, rumah-rumah, dan bangunan yang lain. Pantai jabatan sama-sama popular di kalangan pelancong dan penduduk sama dan menjadi popular semasa musim panas.

Tumbes[sunting | sunting sumber]

Daerah Tumbes adalah yang terkecil di Peru dan juga utara tersebut. Hal ini di berhampiran sempadan dengan Ecuador. Meski ukurannya, itu adalah rumah untuk daerah sangat berbeza-beza yang menarik pelancong sama berubah-ubah. Pantai jabatan ditakrifkan oleh pantai pasir putih seperti Punta Sal dan Zorritos. Kawasan lindung dari Cerros de Amotape Taman Nasional, Tumbes Reserved Zone, dan Manglares de Tumbes Nasional Sanctuary semua dikunjungi oleh pelancong di seluruh dunia. The Cerros de Amotape Taman Nasional adalah rumah satwa liar seperti [condor [Andes]], yang kecil melihat kucing, yang rusa merah, peccary, tenggiling utara, beruang berkacamata, yang kijang kelabu, dan tupai Guayaquil. Hutan bakau adalah rumah bagi burung seperti helang hitam, kuntul, dan jenis-jenis burung. Rawa-rawa mengandungi buaya Amerika ladang, spesies hampir pupus. masakan Jabatan adalah indah dan menggunakan sumber-sumber tempatan seperti kerang hitam dan ketam. Lebih dari 50% dari luas daratan jabatan ini adalah di taman nasional.

Ucayali[sunting | sunting sumber]

Daerah Ucayali di Peru Amazon. Ibu negerinya, Pucallpa, adalah bandar kedua terbesar di Amazon Peru setelah Iquitos. Jabatan ini adalah rumah bagi berbagai monumen geologi seperti air terjun. penginapan pelancong berlimpah, membolehkan pengunjung untuk mengalami Peru Amazon secara langsung. Tubuh besar air seperti sungai hutan dan tasik yang sempurna untuk sukan air seperti ski air, dayung, dan memancing. The Ucayali sungai melewati jabatan dan merupakan mod yang paling penting dari pengangkutan.

Maklumat dan bantuan pelancong[sunting | sunting sumber]

Pejabat pelancongan Peru kebangsaan, iperú, memberi maklumat bebas dan neutral untuk pelancong yang merangkumi tujuan, tarikan, peta jalan, laluan yang disarankan, dan disyorkan syarikat pelancongan di Peru. Ini memberikan bantuan mengenai prosedur dan membantu pelancong yang mempunyai masalah (, aduan tuntutan dan cadangan untuk tujuan dan syarikat pelancongan (penginapan, biro perjalanan, kapal penjelajah, penerbangan, bas, dll).)

Tapak Warisan Dunia[sunting | sunting sumber]

Monumen berikut ditujukan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh pertubuhan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, UNESCO. Monumen ini menerima banyak pelancong kerana keunikan mereka, estetika daya tarikan, dan signifikansi budaya.

Bandar Cusco adalah sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]