Perhimpunan Tangkap Najib

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perhimpunan #TangkapNajib
Tarikh1 Ogos 2015
Lokasi
Kuala Lumpur, Malaysia
MatlamatPerletakan jawatan Perdana Menteri Najib Razak
Pihak terlibat
Demi Malaysia
Pakatan Rakyat
Tokoh dan pemimpin utama
Adam Adli
Syukri Rezab
Najib Razak
Bilangan
200
80
Korban
29 individu ditahan

Perhimpunan Tangkap Najib (juga dikenali sebagai Bantahan #TangkapNajib) ialah perhimpunan yang diadakan di Kuala Lumpur pada 1 Ogos 2015. Perhimpunan aman itu dianjurkan oleh sekumpulan aktivis belia Demi Malaysia menggesa peletakan jawatan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak berikutan skandal 1Malaysia Development Berhad.

Perhimpunan itu merupakan antara bantahan individu yang pertama diadakan untuk terus memberi tekanan kepada Perdana Menteri Malaysia untuk meletakkan jawatan kerana implikasi dalam skandal 1Malaysia Development Berhad.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Rentetan skandal 1Malaysia Development Berhad membabitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, sekumpulan aktivis dikenali sebagai Gabungan Anak Muda Demi Malaysia, atau sebagai alternatif sebagai Demi Malaysia, menggesa perhimpunan aman pada 1 Ogos 2015 pada jam 2:00 petang berhampiran Kompleks membeli-belah Sogo di Kuala Lumpur untuk menggesa Perdana Menteri Malaysia Najib Razak untuk meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta.

Menurut jurucakap kumpulan ini, Adam Adli, perhimpunan tersebut adalah satu usaha untuk "menyelamatkan negara ini dan membebaskan rakyat dari ketidaktentuan ekonomi, politik dan sosial yang berterusan". Menurut aktivis pelajar lain Safwan Anang, perhimpunan tersebut juga bertujuan untuk menjana momentum untuk perhimpunan Bersih 4 yang akan datang.[1]

Penahanan awal[sunting | sunting sumber]

Pada 31 Julai 2015, satu hari sebelum perhimpunan tersebut, jurucakap Demi Malaysia Adam Adli dan aktivis pelajar Syukri Rezab pergi ke balai polis Dang Wangi untuk bertemu polis Dang Wangi pada perhimpunan tersebut pada hari berikutnya. Menurut aktivis pelajar lain Mandep Singh, mereka telah "pergi ke balai polis atas permintaan polis, yang telah dijanjikan kepada mereka bahawa tiada tangkapan akan dibuat, atau kenyataan yang diambil", dan memaklumkan bahawa "hanya beberapa perbincangan akan diadakan".[2]

Bagaimanapun, aktivis pelajar Syukri Rezab ditahan pada jam 4:25 petang dan Adam Adli telah ditahan 20 minit kemudian di bawah Seksyen 124 (b) Kanun Keseksaan kerana aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen serta Akta Hasutan. Peguam hak asasi manusia Michelle Yesudas telah menyatakan bahawa Syukri telah "ditahan tiba-tiba" apabila kumpulan Demi Malaysia telah bertemu dengan pihak polis mengenai perhimpunan Tangkap Najib dijadualkan pada hari berikutnya. Peguam hak asasi manusia Latheefa Koya juga telah menambah apa yang berlaku kepada mereka "jelas menunjukkan bahawa mereka telah ditipu".[2]

Peristiwa[sunting | sunting sumber]

Walaupun amaran daripada pihak polis, pihak penganjur mengumumkan rancangan mereka untuk meneruskan perhimpunan aman.[1] Polis Diraja Malaysia telah mengisytiharkan perhimpunan #TangkapNajib sebagai menyalahi undang-undang, dan menyatakan bahawa tindakan yang serius akan diambil terhadap penganjur dan peserta perhimpunan tersebut.[3] Pemimpin aktivis pelajar Adam Adli, yang bertindak sebagai jurucakap jawatankuasa penganjur Demi Malaysia mendakwa bahawa amaran yang dikeluarkan oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar adalah "taktik untuk tidak menggalakkan mana-mana pameran perbezaan pendapat terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak" semata-mata, dan menegaskan bahawa penganjur demonstrasi itu bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis jika perlu.[4]

Polis berada di sana sejak jam 12.30 tengah hari, dengan beberapa lainnya turut ditempatkan di stesen-stesen kereta api berdekatan untuk menghalang orang ramai daripada mengambil bahagian dalam perhimpunan tersebut.

Walaupun amaran yang jelas dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia, perhimpunan itu dijalankan pada jam 2:00 petang di luar Kompleks Beli-Belah Sogo.

Kompleks beli-belah Sogo dan butik di Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR) ditutup buat sementara waktu menjelang jam 2:30 petang.

Pusat membeli belah itu terpaksa ditutup apabila keadaan menjadi tidak terkawal kerana polis berpindah untuk menangkap peserta yang enggan bersurai pada perhimpunan itu untuk memanggil bagi penangkapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Tetapi perhimpunan itu tidak kekal lama.

Sebaik sahaja orang ramai daripada 200 atau lebih telah dikumpulkan pada jam 2:00 petang, beberapa siri tangkapan berlaku. Kehadiran polis berat diperbuat daripada 80 kakitangan dilihat berkumpul di Sogo lebih awal pada pukul 1.30 petang.

Kemudian, silinder gas pemedih mata telah dilaporkan ditembak pada jam 2:27 petang.[5]

Pada jam 3:00 petang, 20 belia telah ditangkap dan segera dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, menurut Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty Eric Paulsen, yang turut hadir.[6][7]

Akibat dan penahanan[sunting | sunting sumber]

Polis menahan Adun Simpang Pulai Tan Kar Hing dan Adun Teja Chang Lih Kang ketika mereka enggan meninggalkan kawasan itu dan menghentikan perhimpunan. Annie Ooi, digelar 'Aunty Bersih', juga telah ditahan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Hasbullah Awang Chik (30 Julai 2015). "#TangkapNajib gathering to go on this Saturday despite police warning". The Malaysian Insider. The Malaysian Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2015. Dicapai pada 14 September 2015.
  2. ^ a b Musliza Mustafa; Melati A. Jalil (31 Julai 2015). "Activists behind #TangkapNajib rally arrested under Sedition Act". The Malaysian Insider. The Malaysian Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 September 2015. Dicapai pada 14 September 2015.
  3. ^ "'Tangkap Najib' assembly is illegal: KL deputy police chief | theSundaily". www.thesundaily.my. 1 Ogos 2015. Dicapai pada 14 September 2015.
  4. ^ "Despite police warning, Saturday's #TangkapNajib protest to proceed". Coconuts KL. 30 Julai 2015. Dicapai pada 14 September 2015.
  5. ^ http://www.theborneopost.com/2015/08/01/state-assemblyman-arrested-at-tangkapnajib-rally
  6. ^ Musliza Mustafa (1 Ogos 2015). "Sogo reopens after nearly 2 hours lockdown amid #TangkapNajib chaos". The Malaysian Insider. The Malaysian Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Ogos 2015. Dicapai pada 14 September 2015.
  7. ^ http://www.therakyatpost.com/news/2015/08/01/rally-outside-sogo-short-lived-with-several-arrests-made-within-half-an-hour/