Perlembagaan tujuh belas fasal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perlembagaan tujuh belas fasal (Jepun: 十七条憲法, Hepburn: jūshichijō kenpō), menurut Nihon Shoki dari tahun 720, ialah sebuah dokumen yang ditulis oleh Putera Shōtoku pada tahun 604.[1] Ia telah diterima pakai dalam pemerintahan Maharani Suiko. Penekanan dokumen itu tidak begitu banyak tentang undang-undang asas yang mana negara itu ditadbir, seperti yang diharapkan dari perlembagaan moden, melainkan ia adalah dokumen Buddha dan Konfusian yang menumpukan kepada moral dan kebajikan yang diharapkan oleh pegawai kerajaan dan rakyat maharaja untuk memastikan kelancaran kerajaan, di mana maharaja dianggap sebagai pihak berkuasa tertinggi.[2] Ini adalah salah satu perlembagaan yang paling awal dalam sejarah.

Petikan daripada artikel[sunting | sunting sumber]

  • Harmoni hendaklah dihargai, dan penghindaran penentangan yang tidak diinginkan akan dihormati.
  • Secara ikhlas benar menghormati tiga khazanah : Buddha, Dharma (Pengajarannya), dan Sangha (Masyarakat Budha).
  • Apabila menerima perintah-perintah Maharaja, hendaklah tidak gagal untuk mematuhinya dengan teliti.
  • Menteri-menteri dan fungsinya perlu melakukan tingkah laku yang menonjolkan prinsip utama mereka, kerana prinsip utama kerajaan rakyat terdiri daripada tingkah laku yang menggembirakan.
  • Memarahi yang jahat dan menggalakkan yang baik.
  • Jauhkan diri dari yang bersifat peribadi, dan beralih ke arah yang umum
  • Biar tiap-tiap orang mempunyai pertanggungjawabannya sendiri, dan jangan membingungkan tugasnya.
  • Keputusan mengenai perkara penting tidak boleh dibuat oleh seorang sahaja.

Kesahihan[sunting | sunting sumber]

Tahap yang mana dokumen itu sepadan dengan definisi "perlembagaan" telah dibahaskan. Walaupun ia memperkenalkan prinsip tadbir urus sama seperti mukadimah perlembagaan moden seperti Perlembagaan Amerika Syarikat, ia tidak mempunyai unsur-unsur lain yang biasanya dijangka. Seperti yang dinyatakan oleh William Theodore de Bary, "'Perlembagaan' Putera Shotoku, memberi lebih banyak penekanan pada nilai moral dan asas rohani daripada kanun undang-undang dan penguatkuasaan yang terperinci."[3]

Perlembagaan ini kekal sah sehingga Ritsuryō berkuat kuasa pada akhir abad ketujuh. Kerap kali dikatakan bahawa aspek-aspek yang dinyatakan dan yang tidak bertentangan dengan undang-undang yang terkemudian adalah masih dianggap sah pada tahun 1890, dan berterusan sehingga ke hari ini.[4][5] Pengulas konservatif Kase Hideaki juga berpendapat bahawa memandangkan ia tidak pernah dimansuhkan secara nyata, ia masih sah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ WG Aston, trans., Nihongi: Chronicles of Japan dari Times terawal hingga AD 697, 2 jilid. dalam 1 (London: Keagan and Co., 1896), vol. 2, hlm. 128-133.
  2. ^ William Theodore de Bary, ed. Sumber Tradisi Jepun, Volume Satu: Dari Masa Terawal hingga 1600 Columbia University Press; Edisi ke-2 (2002), vol. 1, ms. 54-55.
  3. ^ William Theodore de Bary. "Tradisi Perlembagaan di China," Journal of Chinese Law. Vol. 9, No. 7 (1995), ms. 14.
  4. ^ Prince Shotoku di Simply Japan
  5. ^ 17 Perkara Perlembagaan di Duhaime.org

Pautan luar[sunting | sunting sumber]