Portal:Makanan/Selected article/13

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kari makanan laut Thailand
Masakan Thailand adalah masakan kebangsaan Thailand. Masakan Thailand meletakkan emfasis pada hidangan dihidang ringan dengan komponen aromatik kuat. Masakan Thailand dikenali dengan menjadi pedas. Keseimbangan, perincian dan kepelbagain adalah penting dengan masakan Thailand. Masakan Thailand dikenali dengan keseimbangan lima perisa asas dalam setiap hidangan atau makanan keseluruhan: pedas, masan, manis, masin, dan pahit (sebagai pilihan).

Tradisi berkaitan dengan masak-memasak dan masakan jiran-jiran Thailand telah mempengaruhi masakan Thailand untuk beberapa kurun. Kepelbagaian serantau berniat menghubungkaitkan pada negara-negara jiran dan juga cuaca dan geografi. Kari selatan berniat mengandungi santan kelapa dan kunyit segar, sementara hidangan timur laut sering termasuk jus limau. Hidangan Thailand Timur Luat (atau Isan) dipenagruh berat oleh masakan Laos.

Makanan Thai mengikut adat dimakan dengan tangan kanan tetapi ia kini biasanya dimakan dengan garpu dan sudu; ini diperkenalkan sebahagian dari pembaratan sewaktu pemerintahan Raja Mongkut.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...