Ramalan Paus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bahagian akhir ramalan di Lignum Vitae (1595), halaman 311.

Ramalan Paus (Latin: Prophetia Sancti Malachiae Archiepiscopi, de Summis Pontificibus) ialah 112 kalimat pendek dalam bahasa Latin yang konon meramalkan Paus Katolik Roma, mulai dari Paus Selestinus II. Ramalan ini pertama kali diterbitkan oleh seorang sami Benedictine Arnold Wion pada tahun 1595. Wion menyatakan bahawa ramalan tersebut berasal dari Santo Malachy, seorang uskup dari Ireland abad ke-12.

Kerana gambaran mengenai Paus dalam teks ini sangat tepat sampai dengan tahun 1590 tetapi kurang tepat selepas, para sejarawan umumnya membuat kesimpulan bahawa ramalan tersebut merupakan karangan belaka yang ditulis tidak lama sebelum disiarkan. Gereja Katolik Roma juga menyatakan bahawa ramalan tersebut palsu. Ramalan ini didakwa dibuat untuk menyokong Girolamo Simoncelli dalam pemilihan Paus untuk menggantikan Pope Urban VII tahun 1590.

Senarai[sunting | sunting sumber]

Ignis Ardent (1903 - 1914)[sunting | sunting sumber]

Pius X, Paus ini menunjukkan semangat membara untuk pembaharuan rohani dalam Gereja.

Religio depopulata (1914 - 1922)[sunting | sunting sumber]

Benedict XV, selama masa pemerintahan Paus ini terjadi Revolusi Oktober di Rusia dan Perang Dunia I dengan kematian 20 juta orang. Agama mulai terdesak oleh ideologi.

Fides Intrepida (1922 - 1939)[sunting | sunting sumber]

Pius XI, Paus ini menghadapi tekanan yang besar dari kekuatan fasis dan menakutkan di Jerman dan Itali. Paus ini menjadi sangat kontroversi, kerana di nilai mengkritik tapi sekaligus membiarkan keganasan yang terjadi di bawah dua kekuatan fasisme Jerman dan Itali. Paus juga menandatangani perjanjian dengan Fasis Itali yang, antara lain, memberikan kedaulatan Vatican, meletakkan paus sebagai kepala negara, dan menambah 700 juta lira untuk kas gereja.

Pastor Angelicus (1939 - 1958)[sunting | sunting sumber]

Pius XII, Paus ini dikenal sangat mistik, dan diyakini bahawa ia menerima penglihatan. Menambah tulisan-tulisannya sangat untuk memahami keyakinan Katolik dan doktrin gereja. Selama masa pemerintahannya, yang dilakukan Paus Pius Infallibility dalam mendefinisikan dogma, pada 1 November 1950 sebuah perlembagaan kerasulan, Munificentissimus Deus, ex cathedra yang mendefinisikan dogma Andaian dari Santa Perawan Maria ke syurga. Paus dinyatakan suci pada tahun 2000.

Pastor et Nauta (1958 - 1963)[sunting | sunting sumber]

John XXIII, Paus ini adalah Patriarki dari Venezia. Dimana Venezia sendiri di kenal sebagai bandar laut.Koneksi ke frasa "pelayar" yang demikian luar biasa. Menurut Peter Bander, selama konklaf yang memilih John XXIII pada tahun 1958, Kardinal Spellman dari New York sengaja menyewa sebuah kapal, mengisinya dengan domba dan berlayar atas dan ke bawah Tiber.

Fos Florum (1963 - 1978)[sunting | sunting sumber]

Paulus VI, sesuai dengan ramalan Malachy, menggunakan lambang termasuk tiga fleurs-de-lis (dihiris bunga). Dan di laman popular kontroversi Garabandal di Sepanyol, seorang paranormal yang bernama Conchita Gonzales pernah menyatakan: "Santa Perawan berkata tahun 1962 yang hanya akan ada dua paus setelah Paulus VI.

De Medietate Lanae (1978 - 1978)[sunting | sunting sumber]

John Paul I terpilih menjadi Paus pada 26 Ogos 1978, ketika ada satu setengah bulan. Ia memerintah 33 hari, iaitu, kira-kira satu bulan, ketika ia meninggal, walaupun banyak yang berfikir bahawa dia dibunuh. Dia adalah Paus 109 - adalah "De Medietate Lunae" (Dari Half Moon), yang lahir di keuskupan Belluno (bulan yang indah) dan dibaptis Albino Luciani yang bererti cahaya putih. Ia menjadi paus pada 26 Ogos 1978, ketika bulan muncul persis setengah penuh. Dia meninggal pada bulan berikutnya, segera setelah gerhana bulan.

De Labore Solis (1978 - 2005)[sunting | sunting sumber]

Frasa yang sesuai dengan John Paul II adalah "De labore Solis", yang secara harfiah bererti "Dari kerja / melahirkan matahari", tetapi dalam ungkapan umum bermakna gerhana matahari.

  • Karol Józef Wojtyla, yang kemudian menjadi Pope John Paul II, lahir pada 18 Mei 1920, hari gerhana matahari sebahagian di Lautan Hindi, dan dikebumikan pada tarikh 8 April 2005, hari gerhana hibrid yang jarang berlaku di selatan - barat Pasifik dan Amerika Selatan.
  • Semasa Perang Dunia II, Karol Wojtyla bekerja di lombong, "bekerja di bawah cahaya matahari".
  • Bahawa frasa Latin yang berkaitan juga boleh anagram for "de borealis sol" (benar Latin: de boreali sol) atau "Sun dari Utara", menjadi orang terkenal yang datang dari Poland yang terletak di utara Rom.
  • Matahari terbit dari Timur dan menjadi Paus pertama berasal dari Eropah Timur.
  • Selama masa kepausannya, John Paul II melancong ke seluruh dunia, lebih dari paus lain sebelumnya, dan serupa dengan matahari yang beredar relatif terhadap bumi.
  • Nicolaus Copernicus, yang astronomi pertama untuk merumuskan kosmologi heliosentrik yang komprehensif, menghabiskan masa mudanya di Kraków, Poland. Model heliosentrik alam semesta digambarkan sebagai bid'ah oleh Gereja Katolik selama awal 1600an, ketika sistem Copernicus ini disokong oleh Galileo Galilei. Kedudukan ini terbalik pada tahun 1992 oleh Paus John Paul II, yang juga menghabiskan masa mudanya di Kraków, Poland, dalam permintaan maafnya untuk Galileo, 450 tahun selepas Copernicus menerbitkan De Revolutionibus dan 360 tahun selepas mahkamah Galileo. Dengan demikian, "kerja keras Matahari" mungkin telah dirujuk Gereja penerimaan heliosentris.

Gloria olivae (2005 - 2013)[sunting | sunting sumber]

"Gloria olivae" atau "kemuliaan zaitun". Sebelum konklaf paus, moto ini menimbulkan spekulasi bahawa Paus seterusnya akan berasal dari Ordo Santo Benedict, yang merangkumi simbol cabang zaitun. Kardinal Joseph Ratzinger, terpilih pada bulan April 2005, bukanlah Benedictine, tapi memilih Benedict XVI sebagai nama regnal. Sebelumnya, 5 April 1993, Pope Benedict XVI masa depan diangkat sebagai kardinal uskup Velletri-Segni. Velletri lambang yang dihiasi dengan tiga pokok zaitun. Pope Benedict XVI juga lahir pada 16 April, hari raya Santo Benedict Joseph Labre (26 Mac 1748 - 16 April 1783), juga dikenali sebagai Jemaah Kudus.

Namun kemungkinan lain yang mungkin tafsiran itu, seperti pendahulunya - yang bercakap tentang Gereja perlu untuk "bernafas dengan kedua paru-paru" lagi. Benedict XVI mempunyai keinginan khusus untuk menyatukan kembali dengan gereja-gereja Ortodoks Timur, yang telah dipisahkan sejak Perpecahan Besar pada 1054. Zaitun, tentu saja boleh diambil sebagai simbol Yunani, dan oleh itu Gereja Ortodoks Yunani (Dimana Ortodoks Rusia juga tumbuh dari itu)

Petrus Romanus (2013 - )[sunting | sunting sumber]

"Petrus Romanus" dalam ramalan ini merujuk kepada paus sekarang, Paus Francis.

Moto terpanjang dan terakhir dari Malachy adalah

In psecutione extrema S.R.E. sedebit. Petrus Romanus, qui pascet oues in multis tribulationibus: quibus transactis ciuitas septicollis diruetur, & Iudex tremẽdus iudicabit populum suum. Finis.

Dan terjemahan dalam bahasa Melayu adalah

Selama penganiayaan terkini daripada Gereja Rom, kerusi akan diduduki oleh Petrus dari Roma, yang akan memberi makanan kepada domba dalam keadaan banyak kesengsaraan: dan ketika hal-hal ini selesai, bandar tujuh bukit akan dimusnahkan, dan Hakim yang berkuasa akan menghakimi umat-Nya. Tamat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Link GA