S. A. Ganapathy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nota ringkas S.A. Ganapathy dalam Buku Teks Bahasa Melayu Malaysia, piawai 2.

S.A. Ganapathy (Bahasa Tamil: எஸ். ஏ. கணபதி) ialah seorang veteran penentangan bawah tanah komunis semasa penjajahan Jepun dan ahli kesatuan sekerja pasca perang di Tanah Melayu ketika itu (Semenanjung Malaysia).

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Tidak ada bukti yang menyokong dakwaan bahawa Ganapathy dilahirkan pada tahun 1912 di Kampung Thambikkottai Keelakkadu Sundaram di Daerah Thanjavur, Tamil Nadu, India Selatan. Namun, Pesuruhjaya Tinggi Tanah Melayu, Sir Henry Gurney menyatakan dalam telegram kepada Pejabat Kolonial bertarikh 2 Mei 1949, bahawa Ganapathy dilahirkan pada tahun 1917.[1]

Ayah Ganapathy adalah Arumugam Thevar dan nama ibunya adalah Vairathaal. Setelah kehilangan kedua ibu bapanya akibat kolera, beliau dan saudaranya Sarguna, tinggal bersama kakak mereka Vairamal. Kemudian, pada umur 10 tahun, mereka berhijrah ke Singapura bersama bapa saudara dan datuknya, Subramaniam Thevar.

Penglibatan politik[sunting | sunting sumber]

Ganapathy terlibat dalam aktiviti politik dan menjadi sukarelawan dalam Tentera Kebangsaan India. Beliau kembali ke India sekitar tahun 1946 untuk mengambil bahagian dalam Persidangan Antara Asia yang diadakan dari 26 Mac hingga 2 April 1947 di Kubu Lama, Delhi. Persidangan itu dihoskan oleh Jawaharlal Nehru yang mengetuai pemerintahan sementara India. Mahatma Gandhi berucap pada majlis penutup pada 2 April 1947.[2]

S.A. Ganapathy, presiden pertama Gabungan Kesatuan Sekerja Pan Malayan (PMFTU) yang berjumlah 300,000 orang, digantung oleh pihak berkuasa British di Tanah Melayu pada 4 Mei 1949 setelah disabit kesalahan kerana disyaki memiliki senjata api.[3] Ganapathy dikatakan sedang dalam perjalanan ke polis untuk menyerahkan senjata api,[3] ketika dia ditangkap dan dijatuhkan hukuman gantung di Penjara Pudu, Kuala Lumpur.

Sekutu dan mentornya yang dekat, Guru Devan,[4] Anthonysamy, Arumugam Thevar dari Thambikkottai, Kittu Thevar dari Thambikottai Marvakkadu dan banyak lagi dihantar pulang ke India.

Selepas pelaksanaan Ganapathy, protes besar diadakan di Tamil Nadu.[5] Bekas Ketua Menteri Tamil Nadu M. Karunanithi menulis sebuah puisi berjudul "Kayertril Thongiya Ganapathi" sebagai membantah pelaksanaan Ganapathy.

S.A. Ganapathy dipercayai telah menulis surat kepada suami sepupunya, Ramu Thevar, tentang hukuman mati dan meminta mayatnya dikremasi. Malangnya kerana surat itu, Ramu ditangkap kerana disyaki dan ditahan di Pulau Jerejak selama dua bulan.[6] Setelah kematian Ganapathy, Sargunan dideportasi ke Tamil Nadu. Ahli keluarganya juga berpindah ke India.

Sebuah monumen kecil dibina oleh parti komunis tempatan di Jalan Tinggi Thambikkotai Vadakadu untuk Ganapathy. Abangnya, Sargunan, meninggal pada 2009 di Kampung Parakkalakottai, Pattukkottai Taluk, Tamil Nadu, S. India.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Malaya S. A. Ganapathy: Gurney ascertaining the legal position regarding appeal to the Privy Council in Ganapathy's case" [Malaya S. A. Ganapathy: Gurney memastikan kedudukan undang-undang mengenai rayuan ke Majlis Penasihat dalam kes Ganapathy]. www.malayaganapathy.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Februari 2016.
  2. ^ "Malaya S. A. Ganapathy: Sang Saka Merah Putih and Malayan Representatives at Asian Relations Conference Delhi 25th March to 2nd April 1947". www.malayaganapathy.com. Dicapai pada 9 Februari 2016.
  3. ^ a b "Malaya S. A. Ganapathy: Former Trade Unions President Hanged - The Malay Mail - May 4, 1949" [Malaya S. A. Ganapathy: Bekas Presiden Kesatuan Sekerja Digantung - The Malay Mail - 4 Mei 1949]. www.malayaganapathy.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Februari 2016.
  4. ^ "Malaya S. A. Ganapathy: Guru Devan - The Mysterious Man Behind S.A Ganapathy" [Malaya S. A. Ganapathy: Guru Devan - Lelaki Misteri Di Sebalik S.A Ganapathy]. www.malayaganapathy.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Februari 2016.
  5. ^ "Malaya S. A. Ganapathy: Ganapathy's Execution Echo In India & British Parliament" [Malaya S. A. Ganapathy: Hukuman Mati Ganapathy Bergema Di Parlimen India & Britain]. www.malayaganapathy.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Februari 2016.
  6. ^ "Malaya S. A. Ganapathy: Quest on Finding Family Members of S.A Ganapathy- A 14-year Search Finally Ended" [Malaya S. A. Ganapathy: Pencarian Mencari Ahli Keluarga S.A Ganapathy- Pencarian 14 Tahun Akhirnya Tamat]. www.malayaganapathy.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Februari 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]