Sampel silang budaya piawaian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sampel silang budaya piwaian adalah sampel 186 budaya yang digunakan oleh sarjana yang terlibat dalam kajian silang budaya .

Asal[sunting | sunting sumber]

Kajian silang budaya membabitkan satu masalah statistik khusus, yang dikenali sebagai masalah Galton: ujian bagi fungsi hubungan (sebagai contoh, satu ujian bagi hipotesis bahawa satu masyarakat dengan penguasaan lelaki dominan adalah lebih cenderung berperang) boleh gagal kerana sampel bagi budaya adalah tidak bebas. Sifat-sifat yang boleh dikaitkan bukan sahaja kerana fungsi mereka berkaitan, tetapi kerana mereka telah dihantar bersama-sama sama ada melalui pinjaman silang budaya atau melalui keturunan daripada moyang budaya yang sama.

George Peter Murdock cuba untuk menangani masalah Galton dengan membangunkan sampel budaya agak bebas berbanding satu sama lain iaitu, dengan hubungan penyebaran filogenetik dan budaya yang agak lemah. Murdock bermula dengan dua ratus atau lebih orang di dalam bukunya Etnografi Atlas (Murdock, 1967), membahagikan mereka ke dalam kira-kira 200 "wilayah pensampelan" budaya berkait rapat. Murdock dan Douglas R. White memilih satu budaya terutamanya didokumenkan dengan baik dari setiap wilayah persampelan untuk mewujudkan Contoh Standard Silang-Budaya (SCCS) (Murdock dan White, 1969). Bilangan budaya adalah besar dan cukup berbeza-beza untuk menyediakan asas yang kukuh untuk analisis statistik; sampel termasuk 186 budaya, daripada pengumpul kontemporari pemburu (contohnya, Mbuti), ke negeri-negeri bersejarah awal (contohnya, orang-orang Rom), kepada orang-orang industri kontemporari (contohnya, Rusia) ( Silverman & Messinger 1997 ; Mace & Pagel 1994 ) .

Sarjana yang terlibat dalam analisis silang budaya statistik digalakkan untuk menggunakan set budaya dalam SCCS, kerana setiap kajian baru menambah bilangan pemboleh ubah dikodkan yang boleh digunakan dengan pembolehubah yang telah sedia ada. Dengan memberi tumpuan perhatian sarjana pada sampel 186 budaya ini, data telah semakin bertambah baik dari segi skop dan kualiti. Capaian terbuka jurnal elektronik World Cultures, yang diasaskan oleh White, yang diterbitkan oleh William Divale, dan kini disunting oleh J. Patrick Gray, berfungsi sebagai tempat simpanan SCCS, arkib sekarang hampir 2000 pembolehubah dikodkan dan menerbitkan beberapa kertas kerja mengenai metodologi silang budaya. Jurnal ini berpindah pada tahun in 2006 kepada Repositori eScholarship Universiti California.

Murdock juga mengasaskan Fail Kawasan Hubungan Manusia (Human Relations Area Files - HRAF) di Universiti Yale pada tahun 1940-an. Walau bagaimanapun, SCCS mengandungi satu set budaya yang berbeza, menggunakan satu set sumber etnografi yang berbeza, dan boleh dianggap berasingan daripada HRAF.

Budaya dalam sampel silang budaya piwaian[sunting | sunting sumber]

Afrika
Circum-Mediterranean  
East Eurasia
Insular Pacific
North America
South America

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Divale, William. (2000). Pre-Coded Variables for the Standard Cross-Cultural Sample from World Cultures. Volumes I & II. York College, CUNY, Spring 2000.
  • Divale, William, Daria Khaltourina and Andrey Korotayev. (2002). A Corrected Version of the Standard Cross-Cultural Sample Database. World Cultures 13(1): 62–98.
  • Hoy, Andrew R. (1994). "The Relationship Between Male Dominance and Militarism: Quantitative Tests of Several Theories." World Cultures. 8(2): 40–57
  • Mace, Ruth; Pagel, Mark (1994), "The Comparative Method in Anthropology", Current Anthropology, 35 (5): 549–564, doi:10.1086/204317.
  • Murdock, George P. (1967). Ethnographic Atlas: A Summary. Pittsburgh: The University of Pittsburgh Press.
  • Murdock, George Peter and Douglas R. White. (1969). "Standard Cross-Cultural Sample." Ethnology. 9:329–369.(2006 On-line edition) [1]
  • Naroll, R. (1965). "Galton's problem: The logic of cross cultural analysis." Social Research. 32: 428–51.
  • Silverman, Philip; Messinger, Jacquelyn (1997), The Standard Cross-Cultural Sample, California State University, Bakersfield: Unpublished Manuscript.
  • White, Douglas R. (1986) Focused Ethnographic Bibliography for the Standard Cross-Cultural Sample Diarkibkan 2018-10-25 di Wayback Machine World Cultures 2(1):1–126. (Reprinted 1989 Behavior Science Research 23:1–145 and 2000 by William Divale)
  • White, Douglas R. (2007) Standard Cross-Cultural Sample Free Distribution Site (UC Irvine) Diarkibkan 2019-10-02 di Wayback Machine
  • White, Douglas R. and George P. Murdock. (2006). Pinpointing Sheets for the Standard Cross-Cultural Sample Diarkibkan 2018-11-13 di Wayback Machine

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Menentukan spesifikasi bagi setiap budaya[sunting | sunting sumber]